"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Ursprungligen postat av PiaJo



    Hej!
    Tvättstugan lever i all högsta grad men har inte haft så mycket att skriva om bara, skall göra en uppdatering inom kort
    Härligt att höra!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Wow. En cliffhanger! Pia, din fanclub väntar
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Åh helskotta hahaaa.. finns det en sån? Promise att göra det imorgon, sitter lite tight till nu
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Åh helskotta hahaaa.. finns det en sån? Promise att göra det imorgon, sitter lite tight till nu
          Härligt att höra!
          /Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Wow. En cliffhanger! Pia, din fanclub väntar
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Så roligt att ni frågar efter mig.. självklart skall jag ge er en uppdatering om karen hur allt är ställt härhemma
              Hela hösten har varit mer än full rulle så karen är lite ”puttrande” nu.. men i full gång och så kommer det att förbli ett tag till. Jag har fullt upp med att arrangera en stor Akvariehelg i Göteborg som går av stapeln i april, kolla in här Akvariehelg.se

              Kan börja med mitt minsta kar, ett 74 liters med ett par guppysar i. Det är black-blue guppys, de är lite mindre än ”vanliga” med vad jag fattat så är det inte endlers. Har fått en massssa yngel av dessa sen årskiftet så det skall bli spännande att se könsfördelningen på den, brukar få bara hannar av de ungfödarna jag haft. Vet inte vad det beror på men det är mer regel än undantag faktiskt.

              Sen har vi mitt ”växtkar”som jag inte får att funka överhuvudtaget sen i höstas då nu läggs detta på is och jag skall ta bort merparten av växterna som är fula och lägga i mer rötter och göra ett murrigt kar för mina resterande kardinalfiskar och crystalred räkorna. Eventuellt så köper jag någon liten raspora eller nåt sånt för att få mer liv när kardinalerna är borta.

              Kuberna som jag fått av Mats för flera år sen puttar på och frodas bra och där kommer det bli en förändring inom kort, skall flytta mina apistogrammor till andra kar och har en lite grupp med multisar i den ena, kommer bli kul för dessa kommer även från Mats.

              De karen som är de största och finns i själva tvättstugan är mina två 222 liters och ett 150 liters men lite specialmått.
              Det är ett kar som är 75 cm långt för jag hade en ramp som passade och sen ville jag ha samma mått som 222 karen för att det skulle bli enhetligt så höjd och djup är 45cm. Där har jag en sorts apistogramma som jag inte haft innan, apistogramma megapthera men tyvärr är de skadade i fenorna, troligtvis i ung ålder eller genetiskt så jag vet inte om jag vill ha yngel av dem så att det inte blir samma för dem.
              I detta karet har jag även en grupp med brun pennfisk, gillar dessa mycket för de är charmiga i sitt simsätt. De simmar på ”skrå”.
              Det finns även ett liten grupp med poecilia caucana som jag köpte för en månad sen på Åleds, dessa är vf så det är lite trevligt.

              Nu till de två största.. ett av dem är TAinriktat och där har jag en större snäckskalslekare L. Boulongeri och ett par med J. Ornatus.
              Här finns det inte en enda rot, tänka sig bara sten...
              I det andra 222 karet så har det gått att bli lite ”stillastående” men ett större stimm med kolglödstetror och några malar men detta är fullt medvetet.

              Jag fick tips och sökte om ett stipendie via Ncs ( Nordiska ciklidsällskapet” och fick detta, jag fick pengar för att försöka få tag på en viss apistogramma som verkar vara väldigt svår att få tag på så detta karet bara väntar på att dessa, hoppas det blir snart!
              Karet skall göras till ett rent apistogramma kar och bara tetrorna för vara kvar och det skall blir mycket gömställen och rötter mm i karet. Är det nu med iof men bara rörigt som det är med det gör inget alls.

              Nu vet ni lite varför det varit tyst men allt är frid och fröjd, skall se om jag kan lägga in lite bilder och filmer sen men kameran har inte används så mycket det senaste men skall se vad jag kan göra

              Kram på alla i ”fancluben” hihiiii...
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Gôtt!

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Jo du får allt sätta ut lite bilder /film. Bortskämda som vi är med den fina kvaliten de håller så tycker jag vi väntat länge nog nu... Är det sex kar du har? Har själv två men är så sugen på ett 70-80l också. Att planera och dona är ju så kul!
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Nu har jag läst din tråd Pia och det var verkligen lärorikt! Vilka fantastiska bilder och filmer du har tagit! Uppskattar särskilt att vissa bilder är lite komiska med någon härlig fiskmin eller annorlunda vinkel. Jättekul! För mig som är intresserad av apisar men ny inom hobbyn funkar tråden dessutom lite som en lärobok. Mycket uppskattat!

                    Kul att du fått ett stipendium och spännande med de tilltänkta apisarna! Ska bli intressant att följa hur det blir. Din stil att inreda är föredömlig!

                    Allt gott!

                    Hälsningar Nando

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Nu är mina "stipedie-fiskar" beställda

                      det blir en grupp med Biotecus opercularis, https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1371&SOK=1
                      skall bli såå spännande och håller på att inreda karet för dessa nu, kan visa en bild ikväll på rötterna
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Grattis, vad spännande! Den ser jättefin ut. Hur många har du beställt?

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Grattis, vad spännande! Den ser jättefin ut. Hur många har du beställt?
                          har beställt tre par och hoppas de kommer nästa onsdag
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Vad roligt, lycka till!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Hur har det gått med Biotoecus opercularis? De såg riktigt spännande ut.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Det har inte gått nått bra alls.. de dog för mig, en efter en tyvärr. Så tråkigt men men så är det ibland och det vet jag ju.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...