"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av PiaJo

    Det behöver du inte för jag vet vad du känner typ
    Tänk att dessa små fiskar med dyrt kilopris är så helt fantastiska och jag minns den första apiston jag köpte så glad att jag "ramlade" på och blev pushad av Micke på zooaffären att köpa dessa skönheter. Det är många år sen nu iallafall för mig i min ganska korta, intensiva,roliga och givande aqua-resa.
    Japp, det är många år sedan sen jag hade mina första apistogramma också. Minns så väl att jag hittade Maths (c90) långa tråd just om dessa skönheter, sedan Mats med sina härliga apistokar.
    Många misslyckanden har det blivit för mig under åren just med denna art, men jag tänker inte ge mig
    Jag tänker inreda, så att det inte bara går att misslyckas - dessutom så blir det lite extra spännande med helt nytt vatten. Jaja vi får väl se hur det går

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      ... glömde att nämna Moving Waves, som har varit en stor inspirationskälla både när det gäller inreding och masor av tips, tyvärr är det länge sedan han var aktiv här på forumet.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Inger H

        Japp, det är många år sedan sen jag hade mina första apistogramma också. Minns så väl att jag hittade Maths (c90) långa tråd just om dessa skönheter, sedan Mats med sina härliga apistokar.
        Många misslyckanden har det blivit för mig under åren just med denna art, men jag tänker inte ge mig
        Jag tänker inreda, så att det inte bara går att misslyckas - dessutom så blir det lite extra spännande med helt nytt vatten. Jaja vi får väl se hur det går

        //Inger
        Ursprungligen postat av Inger H
        ... glömde att nämna Moving Waves, som har varit en stor inspirationskälla både när det gäller inreding och masor av tips, tyvärr är det länge sedan han var aktiv här på forumet.

        //Inger
        Du kommer att lyckas Inger, känner på mig detta
        Dessa har varit en stor inspirationskälla även för mig.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          I tisdags morse så åkte jag till Varberg och hälsade på Anders (Ansjo) för att lämna av mina guianacaror, vet att de får ett mycket bra hem där.
          De gick för trångt hos mig och det var bara en massa jagande av hannen, stackars honorna fick ta mycket stryk så det var ingen idé att försöka längre.
          Till och med vattnet var "stressat" om man kan uttrycka det så, det blev ingen som helst balans i karet, det blev bara en massa alger och resten av invånarna kliade sig och var allmänt stressade, gjorde vattenbyten ofta och då blev det bättre en dag eller två men sen var det samma visa igen och så går det inte att ha det.
          Fick med mig en massa växter hem från Anders då hans kar var lite vildvuxet och ingen blev lyckligare än jag när jag fick en halv hink med vallesneria och cryptocoryne nu är dessa planterade och vattnet klarnat så här kommer en bild på det numera lugna och harmoniska karet
          Bifogade filer
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo

            Skall försöka filma de nya ynglen

            Missade du att se filmen på första skocken, Mats?
            Nej, den filmen missade jag inte! Fantastisk film!
            Och nu ser jag att det finns mer godsaker att titta på, underbart!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Pia, om dina vallisar skjuter skott så släng inte !

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Inger H
                Pia, om dina vallisar skjuter skott så släng inte !

                //Inger
                Ok..
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Nej, den filmen missade jag inte! Fantastisk film!
                  Och nu ser jag att det finns mer godsaker att titta på, underbart!
                  Bra, kommer nog komma en film till i helgen men det är så förbaskat svårt för jag får sånt blänk i rutan nu när det är ljust ute men skam den som ger sig
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Det måste vara vårkänslor härhemma...
                    ser att jag börjar få två par av mina laetacara dorsigera, så roligt! De håller till på var sin sida i karet och är fullt utfärdade och håller på att kråma sig för varandra hela tiden och jagar vänligt men bestämt undan det andra paret när de kommer för nära och de två andra som blivit "över"
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Jättefina bilder Pia Det att du liksom rusar förbi Zoopet är det så att du har himla mycket att göra annars? Kan få känslan ibland att det är fart och tight med tid i livet för dig? Och att det varit så ganska länge. Nu kanske det är ett bra tecken och att du har mycket glädjeämnen en tid. Men annars brukar det inte alltid vara ett bra tecken. Det är bara ett "ombrytande" Pia och jag saknar dina mer eftertänksamma kommentarer. Men har hellre din snabb inbromsning-veva ner rutan-säga nåt snabbt-gasa iväg-kommentarer än inga alls
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Jättefina bilder Pia Det att du liksom rusar förbi Zoopet är det så att du har himla mycket att göra annars? Kan få känslan ibland att det är fart och tight med tid i livet för dig? Och att det varit så ganska länge. Nu kanske det är ett bra tecken och att du har mycket glädjeämnen en tid. Men annars brukar det inte alltid vara ett bra tecken. Det är bara ett "ombrytande" Pia och jag saknar dina mer eftertänksamma kommentarer. Men har hellre din snabb inbromsning-veva ner rutan-säga nåt snabbt-gasa iväg-kommentarer än inga alls
                        Hej Johnny!
                        Jo det har varit väldigt mycket sen i höstas.. Och det känns inte bra att bara rusa in i tråden eller zoopet heller men så har det varit och jag jobbar på att det skall bli mer av mig på zoopet, vare sig ni vill eller ej

                        det började i höstas att jag blev anmäld för "trakasserier" av en anställd och jag och mina arbetskollegor/vänner ser mig inte som en sådan elak person som hon vill frammåla mig som, det var många samtal på jobbet och tårar som gjorde att jag tappade lusten för det mesta men min chef och styrelse på jobbet stöttade mig till 100% och hjälpte till med advokater mm och jag ser mig inte som en person som blickar bakåt och har lagt detta bakom mig nu och det är för jädra skönt.
                        Det tog ett tag innan jag hittade gnistan igen och när den väl var hittad så köpte vi två bolag på jobbet som gjorde att jag fick mycket att göra där men det är roliga saker för jag har lärt mig massor men samtidigt var det mycket för alla på jobbet så det var bara köra på och nu är den största "pucklen" nådd så nu ser jag "ljuset i tunneln" på det där med. Väldigt lärorikt har det varit och jag gillar att jobba, det skall jag inte sticka under stol med.
                        sen "till tåga på allt" så hade jag styrelsearbetet med Ncs och alla medlemsinbetalningar mm och vi var väldigt kort med folk i styrelsen på våren pga sjukdomar mm men även denna biten har jag släppt till 80%, kör lite "konsult" verksamhet som jag kallar det bara, det är främst med Ciklidbladet och det är mycket roligt!

                        mina planer är att jag skall kunna sitta på vår nya altan och läppja på en god dryck och hänga mer på zoopet när den är klar, det är några veckor bort bara. Gubben jobbar hårt med detta och jag sköter all "markservice" härhemma.

                        Jag har även fått lite nya grejer härhemma som jag tycker är mycket givande, tex mitt "aquascaping"-kar och nya apistogramma som gör det hela mycket roligare och inspirerande

                        Lovar att försöka bli mer aktiv i alla andra trådar jag följer för jag vet själv hur det känns när man får kul kommentarer eller "hejarop" det blir så mycket roligare att fortsätta skriva och lägga in bilder och så
                        så det kommer lite mer "eftertänksamma" kommentarer framöver, bara ni andra gör det samma och inte kör "inbromsnings grejen" som bluewing kallar det
                        Senast redigerad av PiaJo; 22 May 2016, 17:42.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av PiaJo

                          Hej Johnny!
                          Jo det har varit väldigt mycket sen i höstas.. Och det känns inte bra att bara rusa in i tråden eller zoopet heller men så har det varit och jag jobbar på att det skall bli mer av mig på zoopet, vare sig ni vill eller ej

                          det började i höstas att jag blev anmäld för "trakasserier" av en anställd och jag och mina arbetskollegor/vänner ser mig inte som en sådan elak person som hon vill frammåla mig som, det var många samtal på jobbet och tårar som gjorde att jag tappade lusten för det mesta men min chef och styrelse på jobbet stöttade mig till 100% och hjälpte till med advokater mm och jag ser mig inte som en person som blickar bakåt och har lagt detta bakom mig nu och det är för jädra skönt.
                          Det tog ett tag innan jag hittade gnistan igen och när den väl var hittad så köpte vi två bolag på jobbet som gjorde att jag fick mycket att göra där men det är roliga saker för jag har lärt mig massor men samtidigt var det mycket för alla på jobbet så det var bara köra på och nu är den största "pucklen" nådd så nu ser jag "ljuset i tunneln" på det där med. Väldigt lärorikt har det varit och jag gillar att jobba, det skall jag inte sticka under stol med.
                          sen "till tåga på allt" så hade jag styrelsearbetet med Ncs och alla medlemsinbetalningar mm och vi var väldigt kort med folk i styrelsen på våren pga sjukdomar mm men även denna biten har jag släppt till 80%, kör lite "konsult" verksamhet som jag kallar det bara, det är främst med Ciklidbladet och det är mycket roligt!

                          mina planer är att jag skall kunna sitta på vår nya altan och läppja på en god dryck och hänga mer på zoopet när den är klar, det är några veckor bort bara. Gubben jobbar hårt med detta och jag sköter all "markservice" härhemma.

                          Jag har även fått lite nya grejer härhemma som jag tycker är mycket givande, tex mitt "aquascaping"-kar och nya apistogramma som gör det hela mycket roligare och inspirerande

                          Lovar att försöka bli mer aktiv i alla andra trådar jag följer för jag vet själv hur det känns när man får kul kommentarer eller "hejarop" det blir så mycket roligare att fortsätta skriva och lägga in bilder och så
                          så det kommer lite mer "eftertänksamma" kommentarer framöver, bara ni andra gör det samma och inte kör "inbromsnings grejen" som bluewing kallar det
                          Vilken grej att gå igenom Pia. Låter både himla tufft och samtidigt oerhört utvecklande om man som du, landar på fötterna efteråt. Den där inbromsningsliknelsen var mer menad att beskriva känslan i det du skrivit än längden på detsamma. Är skallen full så skriver jag själv sådana tvärnit-inlägg typ. Fin bild! Bra! Vad roligt! och annat. Men hellre det än inget kan jag tycka. Så det var som sagt inget klagomål på dig utan en viss oro. Är hedrad över att du delar med dig av vad du gått igenom.
                          Dina bilder är ju bland det bästa som Zoopet kan erbjuda. Toppstuff som Mats skulle kunna ha kallat det. Men du skriver ju också mycket sympatiskt och jag är ju som några andra en textnörd. Så det känns lovande om du hamnar i ett läge där skrivandet ger energi för dig också.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Jag tog det inte som kritik heller så du kan vara lugn, men jag har aldrig varit den som skriver hur långa texter som helst utan låter de som är fenomenala göra detta älskar att läsa era texter men jag har svårt att skriva så långt, tror det är en känsla av att jag inte hinner innan någon annan svarar och då har man skrivit långt och sen blir det osammanhängande och ingen fattar varför jag skrev allt.. Men det kanske är bara jag självsom tycker så..
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Är lite rejält sur och ledsen nu.. Apistogramma paulmueri honan hade hoppat ur karet och låg alldeles torkad på golvet
                              hon vaktade ju yngel och jag tror hon tog på sig vakthundsrollen lite för mycket... Tror faktist att hon försökte jaga bort en av störfisken för mycket
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Är lite rejält sur och ledsen nu.. Apistogramma paulmueri honan hade hoppat ur karet och låg alldeles torkad på golvet
                                hon vaktade ju yngel och jag tror hon tog på sig vakthundsrollen lite för mycket... Tror faktist att hon försökte jaga bort en av störfisken för mycket
                                Så himla trist Är ynglen borta nu?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...