"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Tack för all input , skall läsa på ordentligt sen! Frågor kommer att komma
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      Förlåt Pia, inte min mening att bomba din tråd
      Att bli bombad med svar är väl snarare att betrakta som en fin present än en belastning 😉
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Att bli bombad med svar är väl snarare att betrakta som en fin present än en belastning 😉
        Precis! Och jag är väldigt tacksam!
        Älskar när någon skriver i tråden, det gör ju att den hålls vid liv 😃
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av PiaJo

          Precis! Och jag är väldigt tacksam!
          Älskar när någon skriver i tråden, det gör ju att den hålls vid liv 😃
          Skönt att höra
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Idag bubblade det inte så mycket när jag kom hem så jag testade att hälla i en halv dos pmdd, bar eller dåligt?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Idag bubblade det inte så mycket när jag kom hem så jag testade att hälla i en halv dos pmdd, bar eller dåligt?
              Nja det är nog inte så jättebra. Det är nog snarare så att du har för låg nivå C02 skulle jag tro. Ojämna näringsnivåer kommer ge dig problem i ett växtkar.

              Om jag får ta mig friheten att tycka:

              1. Skaffa en Dropchecker
              2. Se till att du har rätt nivå CO2 med hjälp av dropcheckern. Det har du löst på ett dygn eller två.
              3. Byt 50% vatten en ggr per vecka, tillför då en full dos PMDD
              4. Observera hur växterna svarar
              5. Om ex antal veckor och när växterna skjuter iväg så lär du notera om det krävs mer näring. Öka sakta PMDD dosen då.

              Jag har massor med växter i mitt kar men kör fortfarande bara på en enkel dos PMDD och det både bubblar och växer som bara den. Men snart kommer jag nog se tendenser till näringsbrist och då kommer jag sakta öka dosen PMDD.

              CO2 skall du sen inte röra när du hitta rätt nivå på.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

                Nja det är nog inte så jättebra. Det är nog snarare så att du har för låg nivå C02 skulle jag tro. Ojämna näringsnivåer kommer ge dig problem i ett växtkar.

                Om jag får ta mig friheten att tycka:

                1. Skaffa en Dropchecker
                2. Se till att du har rätt nivå CO2 med hjälp av dropcheckern. Det har du löst på ett dygn eller två.
                3. Byt 50% vatten en ggr per vecka, tillför då en full dos PMDD
                4. Observera hur växterna svarar
                5. Om ex antal veckor och när växterna skjuter iväg så lär du notera om det krävs mer näring. Öka sakta PMDD dosen då.

                Jag har massor med växter i mitt kar men kör fortfarande bara på en enkel dos PMDD och det både bubblar och växer som bara den. Men snart kommer jag nog se tendenser till näringsbrist och då kommer jag sakta öka dosen PMDD.

                CO2 skall du sen inte röra när du hitta rätt nivå på.
                Tack för det svaret

                1+2 ja, kommer att skaffa detta.
                3 Gör jag redan
                4+5 ok, det skall jag göra

                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av PiaJo

                  Tack för det svaret

                  1+2 ja, kommer att skaffa detta.
                  3 Gör jag redan
                  4+5 ok, det skall jag göra

                  Inte alls min mening att vara kritisk, känner mig nästan så

                  Risken att nu att du överdoserar med ett ämne (PMDD) när det i verkligheten är ett annat som det är brist på (CO2) och därmed får problem. Sen så kan det faktum att inte vara konsekvent och hålla jämna näringsnivåer och i sig skapa problem. Tanken med att göra VB och tillföra PMDD samtidgt är att man i samband med VB nollställer karet och då återfyller med näring.

                  Såg lite itidigare i din tråd att du fundera på Otto eller Amano. Här skulle jag verkligen vilja rekomendera både och då de som team kompletterar varandra med att stävja alger. Har du sett det test som gjordes på två kuber med indentiska förhållanden där det ena hade Amano och det andra inte? Skillnaderna är gigantiska, betydligt större än vad man tror.
                  Senast redigerad av Tommy Vestlie; 08 January 2016, 20:36.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Nejnej känn inte så, jag tacksam för all hjälp och vägledning, det var snarare jag som svarade tvärt och lite hårt.
                    På söndag skall jag göra vb och gör då ett 50% och har i en enkeldos så börjar vi där och ser hur det utvecklar sig tills jag får köpt en dropchecker. Kommer bli om nån vecka eller två så det får klara sig som det gör tills dess, hoppas det går bra.

                    Jag har 6 ottosar och funderar på att skaffa några amanoräkor med, tycker de är litenroliga eftersom de blir lite större.
                    Övriga invånare vet jag inte än vad jag vill ha.. Kan speca växterna sen, har lapparna inte nära mig och orkar inte kliva ur soffan 😜
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Nejnej känn inte så, jag tacksam för all hjälp och vägledning, det var snarare jag som svarade tvärt och lite hårt.
                      På söndag skall jag göra vb och gör då ett 50% och har i en enkeldos så börjar vi där och ser hur det utvecklar sig tills jag får köpt en dropchecker. Kommer bli om nån vecka eller två så det får klara sig som det gör tills dess, hoppas det går bra.

                      Jag har 6 ottosar och funderar på att skaffa några amanoräkor med, tycker de är litenroliga eftersom de blir lite större.
                      Övriga invånare vet jag inte än vad jag vill ha.. Kan speca växterna sen, har lapparna inte nära mig och orkar inte kliva ur soffan 😜
                      Men du köp inte Dropchecker. Jag har fler du kan få en av mig och desto snabbare du har en sådan på plats desto snabbare får du på plats stabila rutiner till karet.

                      Håller med om att Amano är rätt tråkiga men trotts sin storlek så försvinner de lätt i karet ändå i och med sin färg. Jag har typ 10 i mitt lilla kar men de syns inte om du inte sätter dig framför karet och studerar det.

                      Ta en titt på det här testet som Tropica gjort. Det är rätt häftigt att se skillnaden på ett kar med och ett utan amano

                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

                        Men du köp inte Dropchecker. Jag har fler du kan få en av mig och desto snabbare du har en sådan på plats desto snabbare får du på plats stabila rutiner till karet.

                        Håller med om att Amano är rätt tråkiga men trotts sin storlek så försvinner de lätt i karet ändå i och med sin färg. Jag har typ 10 i mitt lilla kar men de syns inte om du inte sätter dig framför karet och studerar det.

                        Ta en titt på det här testet som Tropica gjort. Det är rätt häftigt att se skillnaden på ett kar med och ett utan amano

                        http://tropica.com/en/guide/algal-control/
                        Tack snälla! Jag pmar under dagen
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Tänker tillbaka på dialogen om mängden PMDD i karet. För mig har det varit så att jag fått mer alger med normaldos PMDD än om jag ökat dosen. Normaldos har bra fungerat egentligen precis i starten. Så jag blir mycket förvånad att det räcker med en normaldos i veckan (som egentligen är en väldigt låg dos) Tommy. När det tagit fart så har jag varit tvungen att efter en tid ligga på dubbel t.o.m. 2,5 normaldos i veckan även om det bubblat redan vid normaldos. Annars har det börjat bli mer alger eftersom växterna växer lite för långsamt kopplat till mängden Co2. Algerna tar ju alltid chansen både vid för höga och för låga doser PMDD. Fattade som att t.ex. Defdac tidigare kunde ligga på trippeldos per vecka i en del av sina kar när det tagit fart.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Sedan när det gäller Amano så är de ovärderliga i akvariet då de tar minst nedbrytningsprocess och äter precis allt. Men tänk på att det behövs som det står i din länk 1 Amano per 5 L vatten för att de ska kunna göra sin grej egentligen.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tänker tillbaka på dialogen om mängden PMDD i karet. För mig har det varit så att jag fått mer alger med normaldos PMDD än om jag ökat dosen. Normaldos har bra fungerat egentligen precis i starten. Så jag blir mycket förvånad att det räcker med en normaldos i veckan (som egentligen är en väldigt låg dos) Tommy. När det tagit fart så har jag varit tvungen att efter en tid ligga på dubbel t.o.m. 2,5 normaldos i veckan även om det bubblat redan vid normaldos. Annars har det börjat bli mer alger eftersom växterna växer lite för långsamt kopplat till mängden Co2. Algerna tar ju alltid chansen både vid för höga och för låga doser PMDD. Fattade som att t.ex. Defdac tidigare kunde ligga på trippeldos per vecka i en del av sina kar när det tagit fart.
                              Det vad var jag syftade till Johnny, dvs under karets uppstart. Jag ser Pias kar fortsatt som under uppstart eftersom vi tex ännu inte vet hur mycket eller lite CO2 som karet får och det känns som en nödvändig kunskap att ha innan en ev justering av PMDD nivåerna görs. Mitt har nu varit igång i ca en månad, kört på normaldos fram tills nu, växer enormt i karet men nu märker jag att ddet är dags att gå upp i dosering.

                              Sen så beror ju allt på vd för växter man har, hur många, ljus, soil eller sand etc etc varpå jag tycker det är klokt att börja försiktkgt med en normaldos för att se hur karet reagerar innan man bränner på för fullt. Att utgå från hur Pias kar har reagerat fram tills nu och använda detta som underalg för hur myclket PMDD det nu behöver tror jag kan vara missvissande helt enkelt eftersom det troligen får för lite CO2 och att detta dp behöver justeras först. Att leka med fler parametrar samtidigt gör det bara bökigare än vad det behöver vara.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Sedan när det gäller Amano så är de ovärderliga i akvariet då de tar minst nedbrytningsprocess och äter precis allt. Men tänk på att det behövs som det står i din länk 1 Amano per 5 L vatten för att de ska kunna göra sin grej egentligen.
                                Japp så är det. Tropica säger sedan att man kan, om man vill, gå ned till 1 amano per 15 liter vatten i ett inkört nornalkar.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...