"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    Alltid trevligt med bubbel

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Har du kollat AGA:s aquascapingtävlingar? Massor av inspiration! http://showcase.aquatic-gardeners.org/2015/

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Dessa har jag int kollat på men skall! Jag har kollat in tropicas inspirationskar, mycket snyggt där med
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Låter som om det drar igång på ett bra sätt i växtkaret
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ja, det bubblar som tusan idag, me happy!

            Skall försöka beställa en del av de växterna jag vill ha i karet när jag kan plocka bort lite av de "udda" snabbväxande som jag tryckt i temporärt
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Nu när jag skaffat mer ljus, 18w x2 och med reflektorer skall jag då öka dosen av gödning eller skall jag ligga kvar på 1 dos i veckan av pmdd och skall det vara kvar på en bubbla i sekunden?
              Frågan finns kvar

              Sen märkte jag igår att de finbladiga växterna drog ihop sig som de gör på natten, kan det då vara att det är tänt för länge och de inte orkar mer ljus typ?
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Skulle nog snarast skaffa en färgindikator i karet så att du har lite koll på om du ligger skyhögt eller rätt. Dels är de snygga i glas faktiskt, dels så är det ett sätt att lära sig hur karet ska ligga i balans. Ligger du högt och släpper i fisk så blir ju flytande fisk den enda indikatorn
                Sedan apropå det där med mängden gödning så märker du när PMDD börjar bli förbrukat på så sätt att bubblet stannar av och även tillväxten. Då kan du tillsätta en halv normaldos mitt i veckan så att säga om det tar slut för tidigt. På så sätt lär du dig vad växterna behöver och kan anpassa gödningen till en bra nivå.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Skulle nog snarast skaffa en färgindikator i karet så att du har lite koll på om du ligger skyhögt eller rätt. Dels är de snygga i glas faktiskt, dels så är det ett sätt att lära sig hur karet ska ligga i balans. Ligger du högt och släpper i fisk så blir ju flytande fisk den enda indikatorn
                  Sedan apropå det där med mängden gödning så märker du när PMDD börjar bli förbrukat på så sätt att bubblet stannar av och även tillväxten. Då kan du tillsätta en halv normaldos mitt i veckan så att säga om det tar slut för tidigt. På så sätt lär du dig vad växterna behöver och kan anpassa gödningen till en bra nivå.
                  Tack för svar! Då vet jag vad jag skall kolla efter med bubblet men mina ottosar mår bra så jag ligger nog inte tokfel iallafall.

                  Får väl skaffa en sån där mockafjäng
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Japp, då är det dags att gå till jobbet igen efter långlegheten som började 22/12
                    Blir ert tufft arbetspass på hela 4 timmar med att röja skrivbord och mailkorg och eftersom detta arbetspass är så långt så tar jag väl ledigt lördag-söndag för att vila upp mig
                    Sen skall jag hem och smutta på vin och glo på karen i tvättstugan som en hederlig fredagskväll med fredagsmys
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Japp, då är det dags att gå till jobbet igen efter långlegheten som började 22/12
                      Blir ert tufft arbetspass på hela 4 timmar med att röja skrivbord och mailkorg och eftersom detta arbetspass är så långt så tar jag väl ledigt lördag-söndag för att vila upp mig
                      Sen skall jag hem och smutta på vin och glo på karen i tvättstugan som en hederlig fredagskväll med fredagsmys
                      Sounds lovely!
                      Jag skall väl packa mig iväg till saftaffären idag också - så att man kan ta sig ett glas läskeblask ikväll.
                      Sitter med en lång översättning här, men det är skönt arbete.
                      Jobba först - frukt sedan!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Tack för svar! Då vet jag vad jag skall kolla efter med bubblet men mina ottosar mår bra så jag ligger nog inte tokfel iallafall.

                        Får väl skaffa en sån där mockafjäng
                        Verkar Ottisarna må bra så är det ju inte för mycket Co2, men mojängen är lika viktig för att se om det är för lite. Nu har du ju ganska liten växtmassa. Ju mer det tar fart desto mer Co2 kan du ju tänkas behöva.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Nu när jag skaffat mer ljus, 18w x2 och med reflektorer skall jag då öka dosen av gödning eller skall jag ligga kvar på 1 dos i veckan av pmdd och skall det vara kvar på en bubbla i sekunden?
                          En Dropchecker bör du absolut införskaffa. Bubbelräknaren är ett bara ett verktyg för att ställa in mängden och för att se hur mycket du ökar eller minskar tillförseln när du behöver justera men den har näst intill ingen koppling mot om det är rätt mängd eller inte. Hur många bubblor du skall ha går inte att svara på eftersom det helt och hållet beror på hur mycket och vilken typ av växter du har, hur bra din utrustning löser upp CO2 i vattnet, ytrörelse etc etc. Alltså dropcheckern är den som talar om för dig om du har rätt mängd inte bubbelräknaren.

                          För växternas skull så är det bättre med lite för mycket än för lite för lite CO2, dock så kan ju för stora doser vara skadligt för fiskarna. Vid för små mängder CO2 och PMDD löper du stor risk för tex tofsalger.

                          Jag kör på med ganska så mycket CO2, min dropchecker är mer åt det gröngula än åt det mörkare gröna och en enkeldos PMDD i samband med 50% vattenbyte en ggr per vecka. Man kan dock komma att behöva öka PMDD dosen allt eftersom karet kommer igång. Här får man helt enkelt läsa av växterna och se om de verkar råda någon form av näringsbrist.

                          Var även försiktig med belysningen tills en början. Jag har 0,5w per liten och har tänt 14:00 - 22:00 och jag märker på algtillväxten att detta är lite i överkant.

                          Visst är det sjukt fräscht med ett krispigt växtkar där det sprutar syre ur växterna . Kul att se hur det ser ut när karet tänds för att sedan följa det det första timmen när allt efter nattvilan kickar igång igen.

                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Micke L
                            Med bubbelräknare ser du ju hur mycket co2 du släpper ut i vattnet. En färgindikator visar att vattnet i akvariet innehåller rätt "mängd". Typ gult-för lite, grönt-lagom, rött-för mycket. Med hjälp av den kan man enklare justera så antal bubblor blir korrekt. Kolla längs upp till vänster i länken. http://www.aquatic-nature.be/2eng_co2-2.html
                            Som jag förstår det är det pH värdet man mäter för du sänker ju pH med hjälp av co2. Om jag är ute och cyklar så får någon av er som är duktiga på växter rätta mig
                            Gult = för mycket, grönt = lagom, blått = för lite . Ja PH sänks i takt med CO2 tillförsel. Kan som exempel nämna PH-controllern jag har till diskuskaret. Den ställer jag in på vilket PH värdet jag vill ha i karet. Datorn portionerar sedan ut CO2 i karet för att hålla den PH nivån jag bestämt.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Ja, det bubblar som tusan idag, me happy!

                              Skall försöka beställa en del av de växterna jag vill ha i karet när jag kan plocka bort lite av de "udda" snabbväxande som jag tryckt i temporärt
                              Det kan vara klokt att ha några snabbväxande i karet den första tiden eftersom detta motverkar algtillväxt. Jag har etto riktigt oräs som jag får klippa varje dag. har du bara långsamntväxande så kommer algerna snabbt ta över karet. När du köper växter så kan det vara bra att både titta på svårighetsgrad men också belysningkrav. Har inte hunnit läsa genom dina inlägg, varit frånvarande från Zoopet ett tag men mer avancerade växter vill gärna ha 1w/liter. Godhems Zoo hemsida är en bra plats att titta på växter och se vad deras krav er. Köper även gärna mina växter där. Lite dyrare men väldigt bra kvalitet.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Förlåt Pia, inte min mening att bomba din tråd
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...