"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Nu har det planterats lite mer växter, det växer fram mer och mer
    De växter som är i vänstra hörnet är ett ihopplock av skott på snabbväxande, dessa kommer att tas bort efter hand
    Bifogade filer
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Bättre å bättre blir det ju

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Nu ser det mest "knasigt" ut och tomt tycker jag men förhoppningsvis kommer det att växa ihop och växa upp så det blir frodigt
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Nu var ju frågan ställd till Mathias, men hoppar in ändå. Det kluriga med detta med gödning är väl att hitta doseringen som passar växtval och ljusmängd. För mig innebär det att jag smyger igång doseringen på en normaldos om jag precis startat upp och valt växter med låga ljus och näringsbehov. Så i mina kar med Juwels standardbelysning och reflektorer med Co2 till dessa gör att det redan efter 2-3 veckor krävs minst dubbeldos PMDD i veckan. Skulle det vara så att det är mycket kräm i armaturen och växter som vill ha massa ljus och mat. Då blir nog dubbeldos snart för lite i veckan. Är det för lite gödning stannar växterna och det blir alger. Är det för mycket växer växterna och det blir alger.
          Tack för svar! Som med så mycket annat är det helt enkelt att pröva sig fram och lära av misstag. Det är väl antagligen det jag gör nu, har under senare tid brottats med trådalger, detta kom efter en omstart men blomningen har börjat lugna sig.
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ser jag en cardamine lyrata till vänster? Fränt isåfall, den är inte skitvanlig.

            Jag kör alltid väldigt höga näringsnivåer och jag är enligt många ganska vårdslös. Jag tror på fri tillgång men det kan ställa till det ibland.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Cardamine lyrata? Det får jag googla på innan jag svarar
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Det är vattenspikbladen du menar? Jag tror det är den "vanliga" jag har
                Senast redigerad av PiaJo; 29 December 2015, 20:48.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Tuben blev fylld idag men det är väl ingen idé att dra igång den idag innan jag fått till ljuset med nya rör eller den nya rampen som jag fick med hem igår?

                  Algätare, jag måste väl ha nån algätare i karet? Står och väljer mellan amanoräkor eller ototcinlus, vad hade ni valt?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Drömmen är väl att de stackars små stänglarna av Rotala Rotundifolia som jag har planterat igår skall kunna bli nåt sånt här fint så småningom, känns långt borta nu 😆
                    Bifogade filer
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      I tisdags så planerade jag alla växterna och jag har inte hunnit få igång co2 än, hoppas imorgon, men ser att växterna redan har börjat sträcka på sig
                      Ser mycket fram emot fortsättningen, vad den nu än kommer innebära med alla hinder och problem som kan komma men jag får ta det lugnt och inte börja panika om det börjar strula

                      Amanoräkor eller ottosar, vilket det blir har jag inte bestämt heller.. Får kolla på detta under helgen.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Tuben blev fylld idag men det är väl ingen idé att dra igång den idag innan jag fått till ljuset med nya rör eller den nya rampen som jag fick med hem igår?

                        Algätare, jag måste väl ha nån algätare i karet? Står och väljer mellan amanoräkor eller ototcinlus, vad hade ni valt?
                        Vad ska du ha för fisk i karet, förutom algätare?

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Jag vet faktiskt inte.. Ena stunden är jag inne på nån fin apistogramma men sen tänkter jag bara ett stim med rasboror eller tetror.. Velmaja deluxe är jag men har ingen brådska heller.

                          Nån kanske har ett tips på fisk som skulle passa?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            Hur stort är karet? Det finns säkert att hitta i tråden, men jag orkar inte leta☺

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Det är lugnt.. Tråden är lång 😜 Karet är på 100 liter.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Nu bubblar det

                                Fixade iordning co2 idag och nu är det väl bara att sitta på händerna och vänta. Lika tråkigt som att kolla på färg som torkar typ, hoppas att det går snabbt tills jag ser att allt börjar växa.
                                Sen kommer ju frågorna igen, hur vet jag vad som är lagom med gödning, timmar med ljus och hur mycket bubblor.. Så att att blir matchar varandra och så det inte blir tokfel åt nåt håll..
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...