"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Finns det nauplier i fryst form? Den frysta artmeia som säljs är ju vuxen artemia och jag har aldrig sett nauplier säljas.
    Vuxen artemia är inte något bra yngelfoder - då är t.ex. cyclops bra mycket bättre
    Åleds har frusna nauplier i sitt sortiment om jag inte minns fel.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Tack så mycket, tar jag tacksamt emot!

      En till sak på inköpslistan...uppe i 5 saker redan (obs. småsaker )

      Jag kom på att jag hade detta foder hemma med


      funkar det att ge med, det är som ett pulver?
      tror inte dom skulle ta det. mina vuxna var väldigt skeptiska att ta mat som flyter så yngel tror jag inte ens skulle bry sig.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av ansjo
        Åleds har frusna nauplier i sitt sortiment om jag inte minns fel.

        Jepp
        Bifogade filer
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Jepp
          OK - jag visste inte att det fanns ens.
          Det måste vara svindyrt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            har alldrig förstått varför det är aska i fiskmat. i flingor finns det i typ var sort, men i frysfoder? varför det?
            i flingor kanske man har det som utfyllnad men jag ser ingen anledning att ha det i frysfoder. för flingor måste det väl också finnas bättre alternativ.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              OK - jag visste inte att det fanns ens.
              Det måste vara svindyrt
              Kommer faktiskt inte ihåg det exakta priset men det var inte som de andra frysfodrens pris detta var dyrare.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Kommer faktiskt inte ihåg det exakta priset men det var inte som de andra frysfodrens pris detta var dyrare.
                Och de frusna nauplierna funkar dessutom jättebra. Mina discusyngel äter detta som grisar, mellan varven då nykläckt levande artemia inte finns i så stora mängder!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Och de frusna nauplierna funkar dessutom jättebra. Mina discusyngel äter detta som grisar, mellan varven då nykläckt levande artemia inte finns i så stora mängder!

                  Gott att höra så matar jag på 2 ggr per dag till bebbarna
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Igår kväll och idag har jag inte sett bebbarna och redan i förrgår så började honan få lektendenser igen såsom att gömma sig i en grotta och skyffla sand framför grottöppningen fast det fanns yngel karet.

                    Detta är deras första kull så de vet väl inte hur de skall bära sig åt ännu men det kommer väl
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      Jag körde nematoder i början till mina Eliotti yngel köpte en startsats av Erikthur. Ynglen var inte alls svårtrugade med dess micromaksar läst om dessa i Kjells eminenta akvariebok. Jag fick även tag på frysta artemia äg som jag kläckte och gav efter några dagar då de växttillsig lite. Lycka till med odlandet =)
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Igår kväll och idag har jag inte sett bebbarna och redan i förrgår så började honan få lektendenser igen såsom att gömma sig i en grotta och skyffla sand framför grottöppningen fast det fanns yngel karet.

                        Detta är deras första kull så de vet väl inte hur de skall bära sig åt ännu men det kommer väl

                        Nu simmar det en ny kull med bebbar i 54an
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Det händer inte så mycket i mina kar just nu, i 220 litarn så har det bara tillkommit lite svärdplantor men det var ett tag sen som jag la upp en bild.
                          (men mina bilder känns väldigt mycket B sen Kjell la upp sina mycket fina bilder på mitt kar och fiskar i zoopet väst- tråden)

                          Fick även en hyfsad bild på kakadua-hannen i 54 litarn.
                          Bifogade filer
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Jag har fått en grön (illgrön) hinna på vattenytan i 220 liters karet, vad kan det bero på? Det är inte en sån där proteinhinna, för det har jag haft i ett annat kar och detta ser inte ut att vara samma.

                            Har ca 25 grader i vattnet, matar sparsamt, bra rörelse på vattenytan, kan komma ytterst lite solljus på karet...

                            Såg detta igår när jag kommit hem från Varberg, "sög" med en kanna upp det mesta och satt in en pump som rör om vattenytan lite extra.

                            Är det nåt jag kan göra?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              jag har fått samma skit i mitt kar!
                              jag tror det är någon form av algblommning nu när tempen kan stiga högt vissa dagar pga sommarvärmen. jag har testat att öka cirkulationen men det kommer alltid tillbaka. jag suger upp så mycket jag kan när jag gör VB me det kommer alltid tillbaka.
                              vet inte hur jag ska få bort det

                              Kommentar

                              • Mick13
                                • May 2008
                                • 1796

                                Jag har betydlig oftare proteinhinna på sommaren än på vintern i mitt kar och algerna växer fortare på växterna och glaset man grön hinna har jag aldrig haft.
                                Hur har det gått med de gamla bebbarna ?
                                In vino veritas, in aqua sanitas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...