"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Prova att ge en extra dos KNO3 mitt i veckan, så mäter du nitratet strax innan vattenbytet. Då kommer du snart att se hur värdet ligger till, och om dubbeldos räcker. Kommer det upp mot 40-50 är det ingen fara, men då kan du justera ner dosen lite.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      Jag fick bort mitt cyano genom att börja dutta i en dos EC varje dag.
      Hade riktigt mycket i höstas och körde nån kur som fick bort det mesta. Sen återkom det lite grann, inte alls lika mycket men tillräckligt för att irritera.

      Gör veckovisa vattenbyten och kör i pmdd.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av ansjo
        Prova att ge en extra dos KNO3 mitt i veckan, så mäter du nitratet strax innan vattenbytet. Då kommer du snart att se hur värdet ligger till, och om dubbeldos räcker. Kommer det upp mot 40-50 är det ingen fara, men då kan du justera ner dosen lite.
        ok, jag skall blanda till KNO3 idag och så pytsar jag i lite idag och sen pytsar jag i igen nästa helg för då är det mittemellan två vattenbyten., ok?
        Jag skall väl ha i den vanliga gödningen med?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Ferengi
          Jag fick bort mitt cyano genom att börja dutta i en dos EC varje dag.
          Hade riktigt mycket i höstas och körde nån kur som fick bort det mesta. Sen återkom det lite grann, inte alls lika mycket men tillräckligt för att irritera.

          Gör veckovisa vattenbyten och kör i pmdd.
          Orkar inte hålla på med ec, testar med den andra metoden först och ser vad den gör med cyanot.

          Jag kör inte pmdd utan en annan liknade gödning och gör vattenbyten ungefär varannan vecka, ibland tätare och ibland längre tid emellan.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Charliena
            • September 2011
            • 300

            Eftersom jag nu råkade se att du har en Canon, vilket macro är det du använder?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av PiaJo
              ok, jag skall blanda till KNO3 idag och så pytsar jag i lite idag och sen pytsar jag i igen nästa helg för då är det mittemellan två vattenbyten., ok?
              Jag skall väl ha i den vanliga gödningen med?
              Jepp, men i "normal" mängd.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Bra, jag har i normalmängd av den vanliga
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Nu har jag lagt in foton från Tysklandsresan, de finns här
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • fragster
                    • January 2013
                    • 50

                    En av många bra bilder:



                    Nån som har koll på vad detta är? Nån acaravariant?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av fragster
                      En av många bra bilder:



                      Nån som har koll på vad detta är? Nån acaravariant?
                      Såg mysko ut, men skulle tro att det är en Hemichromis av nå´n sort, det vill säga en Västafrikan i samma släkte som röd/juvelciklid.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Charliena
                        Eftersom jag nu råkade se att du har en Canon, vilket macro är det du använder?
                        Jag har detta, ett 100 mm:
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av fragster
                          En av många bra bilder:



                          Nån som har koll på vad detta är? Nån acaravariant?
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Såg mysko ut, men skulle tro att det är en Hemichromis av nå´n sort, det vill säga en Västafrikan i samma släkte som röd/juvelciklid.
                          jag har heller ingen aning om vad det är för fisk, jag bara fotade den
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Det verkar som att jag har varit lite deppig och ledsen i onödan, jag var orolig att jag fick med mig hem tre hannar av apistogramma rupununi istället för 2+1.
                            För det har varit rejäla fighter så jag fick evakurera en fisk som jag trodde var en hanne och att de två resterande även var två hannar pga att den ene har varit på och jagat den andre som att det skulle vara en hanne typ och för att ena stunden jagat den som en hona, så jag har varit rejält förvirrad.
                            Men idag när jag kom hem så ser jag inte den ena/ene och började leta på golvet och kikade in i karet så gott det går men ser den inte, så jag tänkte att - jaja, det var så det skulle bli bara för att man hittar en ovanlig apisto..
                            men sen ser jag att den som jag nu tror med bestämdhet är en hona för den åker ut och i ur en grotta och den andre får inte komma speciellt nära, så där som ett apistoopar håller på när det förberreds för lek hon är även lite spetsig vid analfenan och det vi ju vad det kan betyda förutom att den är bajenödig

                            MEN jag hoppar inte av glädje än.. kanske imorgon om det håller i sig
                            Senast redigerad av PiaJo; 05 February 2013, 18:09.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Pia, jag tror nog att du kan hoppa.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                jo, det kan jag nog för nu när jag har suttit som klistrad framför rutan så är det som att de säger till mig att jag kan lugna mig, vi är en hona och hanne

                                Hannen är som ganska aggressiv mot tetrorna så han är väl kanske en sån där hanne som har lite mer ilska i sig men han jagar inte honan iallafall utan tetrorna så då är det ju som jag hade tänkt att det skulle vara
                                Honan står och blåser upp sig och spänner sig på ena sidan karet och hannen jagar tetror på andra sidan i karet.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...