"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Mmm - man kanske ska lägga om sina vanor lite.
    Men visst gjorde du också vattenbyten en ggr/vecka förut?

    //Inger
    Japp, jag gjorde vattenbyten varje vecka utan att "fuska" förutom på semestern, men så var jag med två inbitna och otroligt duktiga akvarister i Tyskland förra året och de skrattade nästan åt mig och sa att jag skulle relaxa lite med vattenbytena och detta gjorde jag och det har funkat bra
    Så testa, du behöver ju inte gå till ytterligheterna men börja sakta att låt det gå några dagar längre mellan vattenbytena.
    Märker du att det inte blir bra så kan du ju faktiskt enkelt gå till det som funkade.

    Det skall även tillläggas att jag har ganska liten fisklast i mina kar det är därför jag vågar testa med detta

    Ursprungligen postat av solis
    Alltid spännande att se om det blir något, får hoppas på det bästa
    Jag håller tummarna för att det skall bli nåt av det, hade varit mycket roligt
    Senast redigerad av PiaJo; 05 November 2012, 10:16.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Jag har exakt bara dom växter du nämner Mats (ganska så många) - tänk, om det blir för mycket av det goda med näring och vattenbyten, dom växterna kanske inte behöver det. Det har nämligen börjat krypa in cyano i "trollkaret" - efter åtta månaders lugn. Undrar egenligen vad jag gör för fel.

      //Inger
      jag har lite cyano i det ena 220 karet och en dennerlekuben, uppe vid kanten till filterkammaren men det händer inget mer än så så jag låter det bero
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Jag har exakt bara dom växter du nämner Mats (ganska så många) - tänk, om det blir för mycket av det goda med näring och vattenbyten, dom växterna kanske inte behöver det. Det har nämligen börjat krypa in cyano i "trollkaret" - efter åtta månaders lugn. Undrar egenligen vad jag gör för fel.

        //Inger
        Det där med cyano är ju ett helt kapitel för sig. Jag får detta ytterst sällan i mina kar, i stort sett aldrig. För några år sedan hade jag en rejäl dust med cyano i 960-karet när det var Tanganyika. Jag fick hjälp av Anders och Lasse - och receptet då var att stödgöda med kno3, en av beståndsdelarna i pmdd-paketet. Så under några månader körde jag pmdd med extra dos kno3. Karet planade ut sakta men säkert och cyanon försvann. När detta var klart slutatde jag med gödning överhuvudtaget och har varken innan eller efter brytt mig om att göda något kar - skönt som fan att slippa hålla på med det också, jag tycker det är svintråkigt. Som sagt, jag vill vara fri från alla "måsten" när det gäller sådant här - förutom den skötsel som krävs!

        Jag ser mina kar som små biologiska "bubblor", små världar där jag enbart vill vara den som startar upp och sedan betraktar. Ibland måste man "gå in" och rätta till, lägga till eller dra ifrån. När planeringen av ett kar är genomförd, inredning (i stora drag) är satt och fiskarna anländer - så är min idé att låta karet få en chans att "andas" i sin egen biorytm. När man efter någon eller några månader märker att karet, "på egen hand" låter växter och fiskar samverka i harmoni - ja, då är det bara att smårensa, byta lite vatten med hyfsat jämna mellanrum och låta karet vara ifred.

        Om det har gått, låt oss säga, två veckor och jag inte bytt vatten - och jag ser att fiskarna trivs fint - de kanske håller på med någon lekförberedelse - vattnet är kristallklart, allt känns krispigt och bra o.s.v. - och om jag inte nödvändigtvis helt enkelt bara för att det är den där speciella vattenbytardagen och jag har sådan jävla lust att dra fram slangarna - så skippar jag vattenbyte den dagen och gör det några dagar senare.

        Jag har inte bråttom med mina kar - det spelar mig ingen roll om växterna tar lång tid på sig att skjuta skott och sprida sig. Jag vill inte att mina växter skall gå på "steorider" och tokväxa - det är liksom inte min grej helt enkelt. Jag är inte intresserad av att "kickstarta" en biologisk sfär, jag vill se den växa och utvecklas på egen hand, oavsett om det tar lite tid - och det är likadant med fiskarna, de drar igång när förutsättningarna är de rätta, tids nog. Sedan, åter igen, måste man givetvis sortera undan, lägga till eller dra ifrån när detta är nödvändigt.
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 November 2012, 10:58.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Jag har exakt bara dom växter du nämner Mats (ganska så många) - tänk, om det blir för mycket av det goda med näring och vattenbyten, dom växterna kanske inte behöver det. Det har nämligen börjat krypa in cyano i "trollkaret" - efter åtta månaders lugn. Undrar egenligen vad jag gör för fel.

          //Inger
          Du har inte gjort något fel Inger, men om jag inte fattat fel så har du numera snabbväxande Hornsärv i det karet? Eftersom den växer fort käkar den mycket nitrat, och då utarmas karet till slut...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Jag gillar långa inlägg väldigt mycket - likaså korta.

            Förlåt Pia, att vi upptar din tråd.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Jag gillar långa inlägg väldigt mycket - likaså korta.

              Förlåt Pia, att vi upptar din tråd.

              //Inger
              Gör absolut ingenting att ni "tar upp min tråd", gillar när ni andra skriver för då lär ju jag mig med saker
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Trött idag, Pia? Såg att du var inne på forumet länge inatt, mardrömmar är inte kul.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Gör absolut ingenting att ni "tar upp min tråd", gillar när ni andra skriver för då lär ju jag mig med saker
                  Ja, hur vore det om du tog dig i kragen och lärde dig lite grundläggande inredning - som en start, va!?! (OBS - kraftigt kraftig ironi!!!)
                  Nä du, Pia - dina kar är en fröjd att se!

                  (vi har inte dratt vinet ännu - men snart så!)

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja, hur vore det om du tog dig i kragen och lärde dig lite grundläggande inredning - som en start, va!?! (OBS - kraftigt kraftig ironi!!!)
                    Nä du, Pia - dina kar är en fröjd att se!

                    (vi har inte dratt vinet ännu - men snart så!)
                    Tack ....


                    Trodde nästan att du nallat på vinet innan du skrev detta glöm inte att ge ett omdömme så jag vet om det var drickbart
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Trött idag, Pia? Såg att du var inne på forumet länge inatt, mardrömmar är inte kul.
                      hmmm, det blidde sent och sen upp tidigt som skam... (se din tråd)
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Är det inte yrseln man är ute efter? Smaken kvuettar la....
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Tack ....


                          Trodde nästan att du nallat på vinet innan du skrev detta glöm inte att ge ett omdömme så jag vet om det var drickbart
                          Det där är en fin flaska vin - så den skall vi dricka med andakt! Klart den kommer att vara toppengod.
                          Ja, tänk den som ändå fick suga i sig en Kicki-Festis nu ändå...

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Är det inte yrseln man är ute efter? Smaken kvuettar la....
                            nja, inte när det gäller vin

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Det där är en fin flaska vin - så den skall vi dricka med andakt! Klart den kommer att vara toppengod.
                            Ja, tänk den som ändå fick suga i sig en Kicki-Festis nu ändå...
                            hrmmm, kanske behöver en stärkare efter denna nattens drömmar

                            appropå, alkoholhaltiga drycker - skall du med på glöggfesten med västarna hemma hos mig?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              Även jag måste knycka din tråd en kort stund Pia

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det där med cyano är ju ett helt kapitel för sig. Jag får detta ytterst sällan i mina kar, i stort sett aldrig. För några år sedan hade jag en rejäl dust med cyano i 960-karet när det var Tanganyika. Jag fick hjälp av Anders och Lasse - och receptet då var att stödgöda med kno3, en av beståndsdelarna i pmdd-paketet. Så under några månader körde jag pmdd med extra dos kno3. Karet planade ut sakta men säkert och cyanon försvann. När detta var klart slutatde jag med gödning överhuvudtaget och har varken innan eller efter brytt mig om att göda något kar - skönt som fan att slippa hålla på med det också, jag tycker det är svintråkigt. Som sagt, jag vill vara fri från alla "måsten" när det gäller sådant här - förutom den skötsel som krävs!

                              Jag ser mina kar som små biologiska "bubblor", små världar där jag enbart vill vara den som startar upp och sedan betraktar. Ibland måste man "gå in" och rätta till, lägga till eller dra ifrån. När planeringen av ett kar är genomförd, inredning (i stora drag) är satt och fiskarna anländer - så är min idé att låta karet få en chans att "andas" i sin egen biorytm. När man efter någon eller några månader märker att karet, "på egen hand" låter växter och fiskar samverka i harmoni - ja, då är det bara att smårensa, byta lite vatten med hyfsat jämna mellanrum och låta karet vara ifred.

                              Om det har gått, låt oss säga, två veckor och jag inte bytt vatten - och jag ser att fiskarna trivs fint - de kanske håller på med någon lekförberedelse - vattnet är kristallklart, allt känns krispigt och bra o.s.v. - och om jag inte nödvändigtvis helt enkelt bara för att det är den där speciella vattenbytardagen och jag har sådan jävla lust att dra fram slangarna - så skippar jag vattenbyte den dagen och gör det några dagar senare.

                              Jag har inte bråttom med mina kar - det spelar mig ingen roll om växterna tar lång tid på sig att skjuta skott och sprida sig. Jag vill inte att mina växter skall gå på "steorider" och tokväxa - det är liksom inte min grej helt enkelt. Jag är inte intresserad av att "kickstarta" en biologisk sfär, jag vill se den växa och utvecklas på egen hand, oavsett om det tar lite tid - och det är likadant med fiskarna, de drar igång när förutsättningarna är de rätta, tids nog. Sedan, åter igen, måste man givetvis sortera undan, lägga till eller dra ifrån när detta är nödvändigt.
                              Mats, jag älskar din stil och "filosofi" med karen
                              Men en fråga; du säger att du gör vattenbyte varannan/vartredje vecka, men går detta även i ett mindre kar, säg 50L? Jag har ett 240 där jag byter vatten varannan vecka men det är för att jag har en stor filtervolym som sväljer mycket skit. I dom små karen (40L och 60L) göt jag vattenbyte var vecka på styva 20%. När jag läser dom senaste inläggen här så känns det ganska "fel". Skulle det gå bra att göra vattenbyte varannan vecka i dom små karen också? Jag mäter aldrig något i mina kar och jag känner att som du säger Mats, att jag ser direkt om något är knas. Man lär sig liksom sitt kar och hur det "ska vara". Belastningen i dom små karen skulle jag säga ligger under vad folk brukar ha och jag matar inte överdrivet mycket (men en rejäl matning per dag, inte mer )
                              Kan ett kar ta skada av vattenbyetn? Eller det är mer att man kan vara lite lat och göra varannan vecka istället?
                              Visserligen kan jag tänka mig att det blir en bättre "biologisk balans" i karet om man inte gör vattenbyte så ofta. Karet får liksom sköta sig självt och man stör inte så mycket. (detta förutsätter såklart att belastningen inte är överdriven)

                              Jag anatar att jag blivit så "insnurrad" på saltvatten att jag även försöker sköta mina vattenbyte i dom små sötvattenskaren som att dom vore saltkar. I ett litet saltkar måste man göra större/mer frekventa byten eftersom ett litet kar kan inte svälja så mycket skit som ett stort. (mest pga att skummarna i stora kar ofta är riktigt bra).
                              Senast redigerad av freddi36; 05 November 2012, 16:31.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Klart du får
                                Senast redigerad av PiaJo; 05 November 2012, 17:53.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...