"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av ansjo
    Mats 2....
    Haha, ja nåt skumt måste dom väl ändå ha vattnet - fast det håller dom förstås väldans hemligt.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av gullefjun
      ...vilket flyt du har nu.

      //Inger
      ja, det är inte så ofta så då får man vara glad men vet ju inte hur det går heller det kanske inte blir nåt av det .

      Ursprungligen postat av ansjo
      Mats 2....
      hmm, sure.. Den gubbens nivåer når man aldrig

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Haha, ja nåt skumt måste dom väl ändå ha vattnet - fast det håller dom förstås väldans hemligt.

      //Inger
      Önskar att Mats kunde tala om vad han gör för jag vill veta jag med !
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Eller så vill vi inte veta det...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Nää det har du rätt i, det är kanske " too much information.."
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • HelenLind
            • September 2012
            • 405

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Nää det har du rätt i, det är kanske " too much information.."
            Uppfattningen jag får när jag läst diverse trådar är att det handlar helt om känsla för karet och fiskarna.
            Jag tror att vi andra försöker för mycket och ibland har man tur så det blir bra.
            Ser nästan Mats framför mej som tjuren ferdinand. Fast inte under eken utan framför ett kar. Nu sitter jag här och tittar på mitt kar och tar det luuuuungt.


            Förlåt Mats för liknelsen, men ibland önskar jag att din känsla för akvaristiken fanns i tablettform.
            Familjen fisksoppa
            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
            Mina: 120l, 312l, 500l

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Exakt så är det!
              Jag försöker anamma samma tänk som Mats och kan säga att det är mycket trivsammare nu när man tar det lite easy
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Haha! Ni är för sköna! Nja, jag har faktiskt inga hemliga recept. Jag tar det otroligt lugnt med karen, de får i stort sett sköta sig själva, men jag håller minutiös koll på dom så tillvida att jag byter vatten - numer med två- till treveckorsintervaller - och liksom "tittar av" vattnet och fiskarna. Jag ser på nolltid om något är knasigt i baljan!
                Jag har kört på denna lite längre vattenbytarperiod i många år - men rekommenderar att folk gör så som de är vana vid. Denna metod funkar i mina kar.
                Jämförelsen med tjuren Ferdinand är klockren (och jag har fakltiskt hört den förr...)

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Inger, du tyckte att jag har lite flyt.. Och då har jag ändå inte berättat om att jag har fått några yngel på de nya pygme'svärdbärarna som jag fick hem förra lördagen
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Haha! Ni är för sköna! Nja, jag har faktiskt inga hemliga recept. Jag tar det otroligt lugnt med karen, de får i stort sett sköta sig själva, men jag håller minutiös koll på dom så tillvida att jag byter vatten - numer med två- till treveckorsintervaller - och liksom "tittar av" vattnet och fiskarna. Jag ser på nolltid om något är knasigt i baljan!
                    Jag har kört på denna lite längre vattenbytarperiod i många år - men rekommenderar att folk gör så som de är vana vid. Denna metod funkar i mina kar.
                    Jämförelsen med tjuren Ferdinand är klockren (och jag har fakltiskt hört den förr...)
                    Jag funderar ofta på din metod Mats. Jag antar, att du inte använder någon form av växtgödning - eftersom du inte häller i något "skit" i dina kar? Då kommer förstås nästa fundering "hack i häl".
                    Din metod funkar ju inte för oss, som använder oss av växtnäring i form av PMDD - eftersom det är VB en ggr/veckan som gäller då.
                    Fast dina växter trivs väl ändå...dom också.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Jag kör med pmdd eller annan växtgödning och jag byter vatten ca varannan-var tredje vecka och jag bara pytsar i lite lite då och då :o, funkar rätt bra för de växterna jag har men skall säga att de kanske hade växt bättre och så om jag hade varit mer noggrann med gödningen men det är helt ok för mig som det är.
                      Senast redigerad av PiaJo; 05 November 2012, 09:28.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Jag funderar ofta på din metod Mats. Jag antar, att du inte använder någon form av växtgödning - eftersom du inte häller i något "skit" i dina kar? Då kommer förstås nästa fundering "hack i häl".
                        Din metod funkar ju inte för oss, som använder oss av växtnäring i form av PMDD - eftersom det är VB en ggr/veckan som gäller då.
                        Fast dina växter trivs väl ändå...dom också.

                        //Inger
                        Japp, så är det - bara kranvatten i karen, inget annat! Sedan kör jag i stort sett uteslutande med växter som inte är så ljuskrävande: Anubias, Javaormbunkar, cryptos o.s.v. De som kör mer växtinriktat skall väl göda och dona, antar jag...
                        Tittar man på exempelvis 960-karet jag hade förut, så var där en hel del växter - dessa fungerade fint utan gödning. Tricket här, tror jag, är att sätta växterna och sedan... Låta dom vara ifred! Det kan ta tid innan rotsystem och acklimatisering har satt sig - väntar man ut växten, förutsatt att den står i gynnsamma förhållanden, så brukar det åtminstone för min del inte vara några problem.
                        Att växtintresserade göder och och optimerar sina kar på detta sätt är inget konstigt - däremot begriper jag inte varför man skall hålla på med gödning, nästan på ett automatiskt sätt, om man kör konventienella kar.
                        En aspekt till är att jag inte vill låsa mig, och måla in mig i ett hörn med metoder som blir "beroendeframkallande". Men detta är jag - det funkar för mig - och jag tycker att man skall använda den metod man själv känner fungerar bra.

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          Jag har heller ingen gödning eller några andra medel heller för den delen, mitt är helt naturellt, även doppvärmare slutade jag med för ca 1 år sen. Byter vatten ca varannan vecka. Och här växer det som ogräs, t.o.m japonica gräset som jag köpte av ansjo lever fortfarande. Men det gräset trivs bäst i low-tech karet.
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Jag kör med pmdd eller annan växtgödning och jag byter vatten ca varannan-var tredje vecka och jag bara pytsar i lite lite då och då :o, funkar rätt bra för de växterna jag har men skall säga att de kanske hade växt bättre och så om jag hade varit mer noggrann med gödningen men det är helt ok för mig som det är.
                            Mmm - man kanske ska lägga om sina vanor lite.
                            Men visst gjorde du också vattenbyten en ggr/vecka förut?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Fortsätter med mina inlägg....

                              idag ser jag att två av agazissii-honorna har gulnat och bli sådär "mjuka" i kroppen när hannen kommer nära de har även börjar att muta in revir så får väl se om det blir nåt av detta
                              Alltid spännande att se om det blir något, får hoppas på det bästa
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Japp, så är det - bara kranvatten i karen, inget annat! Sedan kör jag i stort sett uteslutande med växter som inte är så ljuskrävande: Anubias, Javaormbunkar, cryptos o.s.v. De som kör mer växtinriktat skall väl göda och dona, antar jag...
                                Tittar man på exempelvis 960-karet jag hade förut, så var där en hel del växter - dessa fungerade fint utan gödning. Tricket här, tror jag, är att sätta växterna och sedan... Låta dom vara ifred! Det kan ta tid innan rotsystem och acklimatisering har satt sig - väntar man ut växten, förutsatt att den står i gynnsamma förhållanden, så brukar det åtminstone för min del inte vara några problem.
                                Att växtintresserade göder och och optimerar sina kar på detta sätt är inget konstigt - däremot begriper jag inte varför man skall hålla på med gödning, nästan på ett automatiskt sätt, om man kör konventienella kar.
                                En aspekt till är att jag inte vill låsa mig, och måla in mig i ett hörn med metoder som blir "beroendeframkallande". Men detta är jag - det funkar för mig - och jag tycker att man skall använda den metod man själv känner fungerar bra.
                                Jag har exakt bara dom växter du nämner Mats (ganska så många) - tänk, om det blir för mycket av det goda med näring och vattenbyten, dom växterna kanske inte behöver det. Det har nämligen börjat krypa in cyano i "trollkaret" - efter åtta månaders lugn. Undrar egenligen vad jag gör för fel.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...