"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    En diskussion som vi nog inte ska ta här....smaken är som baken.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Finns mycket fina malawisar, det är inte det jag säger men jag tycker att det är för mycket "liv" i karet med dessa.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        Är ju mer liv i en troffe balja tex. Har ni suttit en längre stund och studerat ett väl fungerande Malawi burk att de simmar fram och tillbaka bara som tokar stämmer verkligen inte.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Vi har ett malawikar på jobbet (inte mitt val)så jag har ser detta var dag och det är så att jag är fortfarande mer för det lugna, stilla lunket som det är med ett tex apistokar men det är tur att vi alla har olika smak annars hade det varit mycket tråkigt här i världen!
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • irwin_fletch
            • April 2009
            • 544

            Helt sant. De simmar även uppåt och neråt....

            Men instämmer om troffar, de är för mig ännu "värre" än Malawi.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Wow, det var kul att höra att dina ocellatusar fått smått! Lite beroende på hur tätt "snäckskalslandskapet" är, blir antalet överlevande yngel.
              När flera honor har yngel, hyfsat nära varandra, kan man se hur ynglen faktist, mer eller mindre, blir "frisimmande" - alltså drar runt bland snäckorna och sprider ut sig. Till en början tar inte de större fiskarna yngel, men de blir undanjagade när de får lite storlek. Ynglen är läskigt bra på att snabbt gömma sig i och runt snäckorna - och här spelar alltså antalet snäckskal roll.

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Angående lite där med dina Ocellatus yngel. Tror inte du behöver vara orolig för att dom andra ska käka upp ungarna, eftersom tanganyikaciklider, inte äter yngel utav sin egna art oavsett om dom är föräldrar till ungarna eller inte.

                Detta är det jag fått lära mig, sen finns det säkert olika åsikter om detta men detta är mina personliga erfarenheter.

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Wow, det var kul att höra att dina ocellatusar fått smått! Lite beroende på hur tätt "snäckskalslandskapet" är, blir antalet överlevande yngel.
                  När flera honor har yngel, hyfsat nära varandra, kan man se hur ynglen faktist, mer eller mindre, blir "frisimmande" - alltså drar runt bland snäckorna och sprider ut sig. Till en början tar inte de större fiskarna yngel, men de blir undanjagade när de får lite storlek. Ynglen är läskigt bra på att snabbt gömma sig i och runt snäckorna - och här spelar alltså antalet snäckskal roll.

                  Ursprungligen postat av 127bubbel
                  Angående lite där med dina Ocellatus yngel. Tror inte du behöver vara orolig för att dom andra ska käka upp ungarna, eftersom tanganyikaciklider, inte äter yngel utav sin egna art oavsett om dom är föräldrar till ungarna eller inte.

                  Detta är det jag fått lära mig, sen finns det säkert olika åsikter om detta men detta är mina personliga erfarenheter.

                  MVH/Freddan

                  Gott att höra!

                  just nu matar jag småttingarna med frysta artemianauplier, det blir väl bra?
                  Senast redigerad av PiaJo; 04 November 2012, 11:47.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Vet nån om man kan köpa Åleds phtest´s färgkarta löst?
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Tveksamt, kolla med Falskogs kanske?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Japp , jag drog ett sms till honom men jag har inte fått svar än.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Nu är vattenbytena gjorda men det är banne mig inte lätt att hålla kolla på allt som händer nu.... vattenslangar, Formel1, Elfsborg som spelar
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Fortsätter med mina inlägg....

                            idag ser jag att två av agazissii-honorna har gulnat och bli sådär "mjuka" i kroppen när hannen kommer nära de har även börjar att muta in revir så får väl se om det blir nåt av detta
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Fortsätter med mina inlägg....

                              idag ser jag att två av agazissii-honorna har gulnat och bli sådär "mjuka" i kroppen när hannen kommer nära de har även börjar att muta in revir så får väl se om det blir nåt av detta
                              ...vilket flyt du har nu.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Mats 2....
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...