"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    denna bilden säger allt... vad är det du gör med den där stora svarta grejen som blixtrar!??
    Riktig "surpuppa"
    Bifogade filer
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Kryckan
      • November 2011
      • 283

      Men det är inte lätt att se glad ut om man har den där munnen.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Ursprungligen postat av PiaJo
        denna bilden säger allt... vad är det du gör med den där stora svarta grejen som blixtrar!??
        Riktig "surpuppa"
        Klockren!

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          [QUOTE=PiaJo;1613850]Denna tråden innefattar alla min kar men jag tror att du menar snäckskalskaret, det är på 105 liter.

          Jo precis. Tänkte inte på att skriva vilket av dom. Blev nyfiken...hmm...undrar om 54 liter är för litet för snäcklekare...?

          Riktigt snygg bild på surgubben.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Försökte idag men det var för tidigt..tog inte mer än 2 minuter så hade han jagat iväg alla andra, så han åkte tillbaka igen till extra karet...

            Tur att de är så lättfångade, det är bara att sätta ner håven så försvinner de/han in i snäckan så det bara att lyfta upp snäckan
            Det gick inte idag heller får nog vänta en vecka eller nåt innan jag testar igen..

            jag har bara kvar 4 st pigga och glada och en är halvvissen nu i karet nu, sen är ju en är förflyttad och en är försvunnen(troligtvis dö)

            jaja, det är bara att bita ihop..

            Om jag skall köpa fler så vet jag ju inte könsfördelningen på de jag har kvar här hemma så jag kanske får köpa typ en hanne och två honor och hoppas på det bästa eller?
            Senast redigerad av PiaJo; 10 October 2012, 18:42.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Jag hade nog bara köpt honor eftersom att hanarna är revirhävdande och får du för många hanar blir karet för litet för revir och då får du mer problem

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Det gick inte idag heller får nog vänta en vecka eller nåt innan jag testar igen..

                jag har bara kvar 4 st pigga och glada och en är halvvissen nu i karet nu, sen är ju en är förflyttad och en är försvunnen(troligtvis dö)

                jaja, det är bara att bita ihop..

                Om jag skall köpa fler så vet jag ju inte könsfördelningen på de jag har kvar här hemma så jag kanske får köpa typ en hanne och två honor och hoppas på det bästa eller?
                Ursprungligen postat av freddi36
                Jag hade nog bara köpt honor eftersom att hanarna är revirhävdande och får du för många hanar blir karet för litet för revir och då får du mer problem
                Tack, Fredde. Men jag tänkte detta med men jag vet ju inte om jag har några hannar kvar, ser inte vad det är för kön på de resterande.

                Kan man se det på ev. beteende?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Tack, Fredde. Men jag tänkte detta med men jag vet ju inte om jag har några hannar kvar, ser inte vad det är för kön på de resterande.

                  Kan man se det på ev. beteende?
                  Jo, man kan se detta på beteendet - men då får man änna vara där irl och kolla lite...
                  Sedan när reviren är klara och lekarna tar över är honorna ännu jävligare på revirhävdning - kolla in honorna på filmen i inlägg 1417 på sidan 71 i denna tråd.
                  Honorna är lite mindre och kompakta och har ofta en lite rosafärgad buk.
                  Studera dom fiskarna du har nu, och låt det hela lugna ner sig lite, så ser du snart skillnad på könen.
                  Kan du ta en filmsnutt senare?, bara så att man får lite feeling för hur de beter sig.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Tack!
                    Skall kolla filmen när jag kommer hem och självklart kan jag ta en film när det hela lugnat sig så kan du/ni få hjälpa mig lite till

                    När jag studerar dem nu (utan den dominante i karet) så är det heelt stilla det händer inte mycket, förutom lite smågrävningar och jordfräsbeteende då och då.

                    Det är så spännande med ny sorts fisk fast jag blir så förvirrad och osäker när jag inte kan se kön så som man kan med apistos och så, hoppas att ni har överrseende med detta "förvirrade, snurriga, veliga" beteende från mig
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Nu gör jag som min avatar säger när det gäller snäckskalslekar-karet
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Nu gör jag som min avatar säger när det gäller snäckskalslekar-karet
                        Be Happy....

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ja, varför oroa sig när man kan vara glad för att man nu äntligen har fiskarna hemma, det brukar ju lösa sig i slutändan och om man har lite is i magen
                          Senast redigerad av PiaJo; 12 October 2012, 19:45.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Ja, varför oroa sig när man kan vara glad för att man nu äntligen har fiskarna hemma, det brukar ju lösa sig i slutändan och om man har lite is i magen
                            Så det har löst sig med den dominanta hannen - skönt i så fall.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Så det har löst sig med den dominanta hannen - skönt i så fall.

                              //Inger
                              nää, det kan man väl inte säga att det har gjort. Han är förvisad till extra karet men det ger sig, han får gå kvar tills antingen jag får köpt fler fiskar och det lugnar ner honom annars får han gå kvar.

                              Men överlag så är jag väldigt nöjd med karet och fiskarna


                              Det är rätt gott att sätta sig ner framför karen med det där berömda glaset med gott i så just nu är det "Don´t worry - Be happy"
                              Varför inte bara njuta av att man har en underbar hobby
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                nää, det kan man väl inte säga att det har gjort. Han är förvisad till extra karet men det ger sig, han får gå kvar tills antingen jag får köpt fler fiskar och det lugnar ner honom annars får han gå kvar.

                                Men överlag så är jag väldigt nöjd med karet och fiskarna





                                Det är rätt gott att sätta sig ner framför karen med det där berömda glaset med gott i så just nu är det "Don´t worry - Be happy"
                                Varför inte bara njuta av att man har en underbar hobby
                                Ja, efter ett antal år känner även jag, att man kan börja att njuta av sina kar - trots en massa "upp and down" å på gränsen att nästan ge upp...men jag reser mig igen o.s.v. .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...