"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Nu efter att ha haft L. araguaiae i nästan en vecka så har de blivit lite mer kaxiga, de sticker inte iväg så Ap.B ser dem och att den större av L. Araguaiaerna försvarar sig och hävdar sin rätt om en utav rothögarnas topp och det tyder och anser jag på att de börjar komma till rätta i karet och det gillar jag.

    Ser att de är riktiga matvrak här ser man stor skillnad på L. araguaiae och Ap.Baenschi.
    Ap. B är mycket mer försiktiga och äter helst längst ner i karet eller från botten och L.Araguaiae är som tetrorna och äter från ytan. De är nästan lika kvicka som tetrorna på att snappa åt sig mat.
    En annan sak som jag ser skillnad på de olika dvärgciklidernasorterna är att L.arauaiaerna är mer en mellanskiktsfisk och Ap. B är en "lågsniffare" och är mer sällan över ca 15 cm från botten.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Här kommer lite bilder på Laetacara araguaiae
      Bifogade filer
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        fasiken vad snygg!!

        Själv har jag Laetacara curviceps, en härlig liten ciklid, tuff fast på ett försiktigt sett... svårt att förklara men väldigt egen.
        Är denna också på det viset?

        Köpte du ett par?
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jag köpte 2 st och hoppas på att det är ett par, dessa skall vara svåra att se skillnad på könen men jag hoppas verklingen att jag fick ett par.

          De är ganska nya i karet så de har precis blivit hemmastadda men det lutar åt samma som curven dvs. tuff på ett försiktigt vis.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Nu har jag en ny " I´m the king" i mitt kar det är den större av L. araguaiae som tagit över den tronen.
            Kaxar sig gott mot Ap. B honan, hon vill inte riktigt ge upp tronen ännu...

            Jag är så osäker vad jag har för kön på mina nya ciklider, den mindre har jag knappt sett på flera dagar och när den väl kommer fram så jagas den rejält av den större
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5972

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Nu har jag en ny " I´m the king" i mitt kar det är den större av L. araguaiae som tagit över den tronen.
              Kaxar sig gott mot Ap. B honan, hon vill inte riktigt ge upp tronen ännu...

              Jag är så osäker vad jag har för kön på mina nya ciklider, den mindre har jag knappt sett på flera dagar och när den väl kommer fram så jagas den rejält av den större
              Får börja med att berömma karet och filmen!

              Risken är nog att du har två L. araguaiae av samma kön, jag skriver kön eftersom fiskarna i mitt par är lika duktiga mobbare av den tredje som jag har kvar. De är dessutom lika bra på att vakta sin rom båda två. Verkar vara väldigt liten könsdifferans hos denna art. Vilket innbär att du nog inte kan utgå ifrån att din dominanta är en hane.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Idag hittar jag inte den mindre av de nya cikliderna.....

                Får väl se om den lever när jag kommer hem från Varberg, skall fira påsk där.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Håller båda tummarna!
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    Den kommer nog fram påmminer den om dorsigera är den lite skygg och försiktig.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Idag hittar jag inte den mindre av de nya cikliderna.....

                      Får väl se om den lever när jag kommer hem från Varberg, skall fira påsk där.
                      Hittade den mindre i i filterkammaren kl 23.00 och fick inte ut den i första försöket så jag bestämde mig för att den fick vara kvar där över natten. Så jag satte klockan extra tidigt dagen därpå (vi skulle till Varberg tidigt) för fånga den och sätta den i ett annat kar och jag ur med alla grejer i kammaren men döm om min förvåning när fisken inte är där längre....arg som ett bi sätter jag i grejerna igen och tänker att antingen har den hoppat tillbaka eller så har den fastnat i bottenfiltret eller nåt( fast det låter inte troligt) lever den så lever den när jag kommer hem.

                      Den lever simmade så fint i karet, på rätt sida om btn´n.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        du får nog sätt för något. det blir nog ganska så jobbigt att hämta fiskar från filterkammaren en gång i veckan

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          du får nog sätt för något. det blir nog ganska så jobbigt att hämta fiskar från filterkammaren en gång i veckan
                          mmm, har funderat i helgen hur jag skall lösa det.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            något nät som går en bit ut över kanten på BTN:en så att om dom hoppar upp igen så kan dom inte komma över kanten för nätet är som ett tak ut över kanten. om man inte har nätet så det går ut över kanten så kan dom ju hoppa upp och fastna övanpå nätet.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Det lutar åt att jag skall göra en sån lösning, vet inte vad jag skall ha för nät bara.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • lillfrasse
                                • February 2002
                                • 2228

                                Klipp till en tunn remsa filtermatta och pressa dit funkar perfa.
                                Simma lungt..
                                Lillfrasse..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...