"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Haha ja, jag har ingen kunskap om norrländskt vatten. ;D

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Det är därför folk som bor på ställen med högre kH (typ östkusten, öland osv, med kalkrikt kranvatten) kör med osmosvatten.
    Du glömde Norrland (i alla fall i Norrland där jag bor) Einarsson .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Rommen är kvar, några vita romkorn har hon plockat bort..
    Här kommer en bild på henne och sen på den snygge hannen

    Även om det inte blir nåt mer denna gången så vet jag vilka tecken jag skall se till nästa gång
    Fantastiskt fina bilder, Pia!
    Äggen ser ut att ha befruktats bra. Tänk nu på att ynglen, när de kläcks, kommer att sitta fast med huvudena (på discusmanér nästan) ofta undertill grenen, bladet eller var de nu har valt att leka - så det kan se ut som om ynglen helt har förvunnit, men vänta och se. Sedan kommer honan att flytta runt ynglen till olika ställen tills de blir frisimmande.
    Hoppas du får en fin yngelskock nu!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Har varit nere och studerat schackbrädeshonan en stund och jag ser att romkornen är borta, det ser ut som rester av kornen typ och hon återkommer till en ny punkt hela tiden, hon står inte där för jämnan (gjordes inte det när det var rom heller) men hon tittar till just denna punkten med jämna mellanrum, kan det vara så att rommen har kläckts på nåt mirakulöst sätt och hon har flyttat den dit? Vore ju fantasktiskt kul

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Har du kanske KH-test i något skåp?
    Vet, att jag frågade på Diskusforumet när jag hade mina allra första Diskusar om just detta. Jag kanske minns helt galet nu, men har för mig, att hade jag ett högre KH än 4, så var det stört omöjligt att sänka PH på "normal" väg. Minns att jag körde hela racet, med PH-sänkade, Sera Super peat, massor massor av rötter, och alkottar etc. men absolut ingenting hände med PH:t.

    //Inger
    Det är därför folk som bor på ställen med högre kH (typ östkusten, öland osv, med kalkrikt kranvatten) kör med osmosvatten.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Hur vet jag har jag har mjukt eller inte? Jag har inget test hemma för detta? Kan man se det på kommunens hemsida?
    Har du kanske KH-test i något skåp?
    Vet, att jag frågade på Diskusforumet när jag hade mina allra första Diskusar om just detta. Jag kanske minns helt galet nu, men har för mig, att hade jag ett högre KH än 4, så var det stört omöjligt att sänka PH på "normal" väg. Minns att jag körde hela racet, med PH-sänkade, Sera Super peat, massor massor av rötter, och alkottar etc. men absolut ingenting hände med PH:t.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Svar ja. Det är allmän info och ska finnas någonstans vad kranvattnet har för värden.
    Ok! Får kika där sen

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Hur vet jag har jag har mjukt eller inte? Jag har inget test hemma för detta? Kan man se det på kommunens hemsida?
    Svar ja. Det är allmän info och ska finnas någonstans vad kranvattnet har för värden.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Hur vet jag har jag har mjukt eller inte? Jag har inget test hemma för detta? Kan man se det på kommunens hemsida?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Finns nog ingen gräns, ju hårdare vatten ju mer kämpar det emot. :-)

    Pia du har nog ganska mjukt vatten, det har de flesta här åt västkusthållet. Även om det såklart finns lokala avvikelser.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Nu kommer jag in här med en förmodligen dum och väldigt okunnig fråga, men är det inte så, att med ett ganska så hårt vatten är det svårt/nästan omöjligt att få ner PH:t ?

    //Inger
    Inga frågor är för dumma.. Tack för att du ställde denna "dumma" frågan, nu fick jag svar på det jag undrade med
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Du har rätt.
    Ok, så bra då vet jag det och fråga mig inte om jag har hårt vatten eller inte för det haar jaaag iiinte en susning om

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Du har rätt.
    Har jag rätt . Men var går då gränsen på hårdheten, för att kunna sänka PH?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Nu kommer jag in här med en förmodligen dum och väldigt okunnig fråga, men är det inte så, att med ett ganska så hårt vatten är det svårt/nästan omöjligt att få ner PH:t ?

    //Inger
    Du har rätt.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Nu kommer jag in här med en förmodligen dum och väldigt okunnig fråga, men är det inte så, att med ett ganska så hårt vatten är det svårt/nästan omöjligt att få ner PH:t ?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Du kan få ner pH rejäääääääääääääääält mycket med torv om man mosar i mycket. Långt under 6, beroende på vilken sorts torv det är och hur hårt vatten man har.
    Jo, det kan jag nog säkert men jag vågar inte mixtra för mycket, gick ju åt helvete sist gång jag vill försökte mixtra med att ta bort kloraminet så jag är så jäkla skraj för att pilla för mycket...
    Det åkte i en damstrumpa med torvpellets idag så efter några veckor får jag se vart det landar

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...