"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Mats , jag skall vara helt ärlig.. Jag har banne mig inte en aning om vad de hette det blev som i en vindtunnel i huvet när han sa namnet, det bara susande till liksom
    Jag hajar! Det var med största sannolikhet någon munruvare i Cyprichromis-komplexet han talade om. Det fina med dessa är att de inte går i de lägre nivåerna i karet utan håller sig i övre- och mellanskiktet i karet.
    Sedan kan man, som jag och Anders varit inne på (till hans kar) köra lite fina Tanganyika-lyktögon och Tanganyika-killi också - fungerar ypperligt med snäckskalslekare - men kräver lite yta!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Här några Cyprichromis leptosoma jag hade i 960-karet tillsammans med ocellatus.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Mmm, är de snygga, eller!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Mmm, är de snygga, eller!
          Ja, men du vet... Så jävla granna! Dessa ihop med lite T-killis och kanske T-lyktögon i ett malligt snäckskalslekar-kar blir ju hur bra som helst!
          När jag har fått iordning på det nya projektet, är nästa steg att dra igång ett sjujävulens T-kar - fick änna feeling nu!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av mats bryzell
            ja, men du vet... Så jävla granna! Dessa ihop med lite t-killis och kanske t-lyktögon i ett malligt snäckskalslekar-kar blir ju hur bra som helst!
            När jag har fått iordning på det nya projektet, är nästa steg att dra igång ett sjujävulens t-kar - fick änna feeling nu!
            !
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Mycket fina!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Satte mig bekvämt i fotöljen med lite go fredagsdricka och vips så sov man middag en stund
                Jag följer tråden, men har just nu när det är TA inte mycket att varken tycka eller lägga till.

                Men kommentaren ovan känner jag till
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ja, nu är det mycket TA, men jag är glad att du följer tråden iallafall. Det kommer att bli SA bilder sen när jag gjort i ordning mitt ena 220 kar
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Kunde inte låta bli att tända belysningen tidigt idag :o och jäklar vilka fighter det är, sitter nästan med hjärtat i halsgropen den störste hannen har tagit mer eller mindre hela karet i besittning, de andra glömmer sig bland stenarna och vid pumpen men de blir säkert morskare sen så de vågar att hävda sin plats sen.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Karet som jag hämtade idag var rätt risigt men det är redan uppstartat jag bytte ut en plastbalja som jag hade lite "överbliven" fisk i vår gamla tvättstuga så nu ser mycket mer trevligare ut där. Om man nu kan tycka att ett förråd ser trevligt ut..
                      Tur man har en sambo som står ut med mina påhitt
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Karet som jag hämtade idag var rätt risigt men det är redan uppstartat jag bytte ut en plastbalja som jag hade lite "överbliven" fisk i vår gamla tvättstuga så nu ser mycket mer trevligare ut där. Om man nu kan tycka att ett förråd ser trevligt ut..
                        Tur man har en sambo som står ut med mina påhitt
                        Då är vi två - har också en sambo, som får stå ut med ganska så mycket. Fast, jag ser ju att vissa moment gillar han skarpt - men han vill liksom inte erkänna det.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Så är det här med men han erkänner iallafall att karen är fina att titta på
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Min fru tycker bara att de luktar illa och därmed är alla diskussioner slut

                            Har reflekterat på att det är många kommentarer i trådarna om vad HAN tycker, men inte så många om vad HON tycker.

                            Man kan tolka det som man vill, men jag ser en dominans åt ena hållet som det inte finns någon naturlig förklaring till, möjligen en historisk?
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Har jag ett problem eller har jag inte?

                              Den dominante hannen har pinkat in hela karet som revir och de andra står bara att trycker i ett hörn, så har det varit sen i fredags men igår morses så var det nån framme och blev genast undanjagad. Han har även skottat igen alla snäckorna under natten för utom en som han håller järnkoll på, skall jag plocka bort honom ett tag så att de andra får chansen att etablera sig i karet?
                              Kan det vara lämpligt att tömma snäckorna på sand och möblera om, vet inte vad jag skall/kan göra eller bör göra för att det skall bli balans? eller skall jag bara sätta mig och avvakta?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Har jag ett problem eller har jag inte?

                                Den dominante hannen har pinkat in hela karet som revir och de andra står bara att trycker i ett hörn, så har det varit sen i fredags men igår morses så var det nån framme och blev genast undanjagad. Han har även skottat igen alla snäckorna under natten för utom en som han håller järnkoll på, skall jag plocka bort honom ett tag så att de andra får chansen att etablera sig i karet?
                                Kan det vara lämpligt att tömma snäckorna på sand och möblera om, vet inte vad jag skall/kan göra eller bör göra för att det skall bli balans? eller skall jag bara sätta mig och avvakta?
                                En bild eller en liten filmsnutt på detta vore bra! Skaffa så snart som möjligt ännu fler snäckor, och bara ös i dom. Det behövs massor av ställen för de andra att snabbt inmuta ett revir - kolla nu hur effektivt en fisk tagit över och sopar igen de andra snäckorna som är möjliga revirpltser för de andra. Det vanligaste scenariot är att alla, direkt efter introducerandet i karet, simmar fram mot en eller flera snäckor och tar dessa i besittning - sedan står de (under hyfsat jämn) balans och motar varandra. Jag tycker det låter lite konstigt detta du beskriver...

                                Du borde se något som liknar det som sker på filmen nedan. Där har det bara gått någon timme efter att de blivit isläppta i karet.
                                4+4 i 100-liter;

                                Kommentar

                                Arbetssätt...