"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Här har ni en lycklig kvinna, skall till Nol idag och köpa mina snäckskalslekare
    De hade fått in Lamprologus ocellatus "gold" så idag får jag hem (äntligen) min lilla grupp så att jag kan njuta riktigt bra i helgen


    Sen har jag köpt ett kar till fast det har jag inga planer för utan det skall vara en reservbalja så länge. Kunde inte låta bli att köpa det på "borås loppis" på facebook, fick det till mycket billig penning. Det är ett alukar 90 liters och det var med lysrörsramp och pump så nu hoppas jag bara att det inte är alltför slitet eller repigt. Skall hämta det imorgon.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ja.. Nu simmar de efterlängtade fiskarna i karet
      det blev 3+4, Kent tyckte det skulle ge mig bäst förutsättningar att lyckas. Han vände dem och kollade geniatal-öppningen ,eller vad det nu heter, för att säkerställa att jag fick rätt antal honor och hannar
      Visste sen innan att dessa är rätt aggro mot varandra och tur var väl det för annars hade man fått sketslaget när en av hannarna trycker upp två av de andra mot ena hörnet...

      Risk finnes att jag blir sittandes framför detta karet flera långa stunder i helgen
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Grattis Pia till ännu ett kar - dessutom till nya fiskar. Tyvärr har jag inte den minsta aning om denna art.
        Fast som du säger, är du glad - så är jag också glad för din skull!
        Lycka till nu med en ny art!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Inger, det är Tanganyika-fiskarna, snäckskalslekarna. Du vet de som Mats har visat så mycket bilder och filmer på psst.. Kolla artbeskrivningarna
          tack för att du är glad för min skull
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Mycket roligt! 3+4 blir hur bra som helst! Härligt att du är igång nu!

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Riktigt najs Pia! Hur är "gold" varianten i färg? Dom vanliga jag sett i butikerna är mer silver-grå, är gold då mer gul? =)

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av freddi36
                Riktigt najs Pia! Hur är "gold" varianten i färg? Dom vanliga jag sett i butikerna är mer silver-grå, är gold då mer gul? =)

                Kolla inlägg; 1517 i denna tråd.
                Sedan får vi nog snart bilder på nykomlingarna från Pia.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Kent är en jäkel på det där, säger han 3+4 är det så med, inget annat!
                  Kul att du fått dem nu, då fattas bara bilderna när de känner sig mer hemma...

                  En annan har håvat en massa gula räkor och Pygmésvärdbärare hela eftermiddagen, nu börjar det hända saker även här!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Kent är en jäkel på det där, säger han 3+4 är det så med, inget annat!
                    Kul att du fått dem nu, då fattas bara bilderna när de känner sig mer hemma...

                    En annan har håvat en massa gula räkor och Pygmésvärdbärare hela eftermiddagen, nu börjar det hända saker även här!
                    Ja, Kent är femjävlig på att skåda fiskarna i rôva - han gjorde samma sak när jag köpte mina "snäck-golden" och gracilisarna - och det blev 100% rätt!
                    Anders - nu blir jag nyfiken, vad har du för planer i burkarna?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Fisken och räkorna som var i sovrummet går numera i Kardinalkaret. Kardinalerna blev bara färre och färre, och när där var 14 kvar fick dessa flytta till Frillesås eller vad det nu var...
                      I sovrumskaret ska det flytta lite T-ciklider, det blir troligen som vi snackade om med Snäcklekare och något mer...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Fisken och räkorna som var i sovrummet går numera i Kardinalkaret. Kardinalerna blev bara färre och färre, och när där var 14 kvar fick dessa flytta till Frillesås eller vad det nu var...
                        I sovrumskaret ska det flytta lite T-ciklider, det blir troligen som vi snackade om med Snäcklekare och något mer...
                        Aha, just det! Där har vi ju lite sköna idéer. En lite ovanlig "optimering" i det karet blir hur fränt som helst!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Kent är en jäkel på det där, säger han 3+4 är det så med, inget annat!
                          Kul att du fått dem nu, då fattas bara bilderna när de känner sig mer hemma...

                          En annan har håvat en massa gula räkor och Pygmésvärdbärare hela eftermiddagen, nu börjar det hända saker även här!

                          ...då tycker jag, att det verkar som om det är läge för en ny projettråd - så vi får veta vad som händer hemma hos dig.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Satte mig bekvämt i fotöljen med lite go fredagsdricka och vips så sov man middag en stund

                            gött att höra att det rör på sig hos dig med Anders! Kent snackade om en munruvande t-ciklid som går mycket bra ihop med snäckskalslekarna om jag hade haft större kar. Den såg mycket fin ut

                            klart det kommer bilder, skall bara låta dem komma till rätta först sen så
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Satte mig bekvämt i fotöljen med lite go fredagsdricka och vips så sov man middag en stund

                              gött att höra att det rör på sig hos dig med Anders! Kent snackade om en munruvande t-ciklid som går mycket bra ihop med snäckskalslekarna om jag hade haft större kar. Den såg mycket fin ut

                              klart det kommer bilder, skall bara låta dem komma till rätta först sen så
                              Härligt Pia, släng in bilder när du tycker att det är dags!
                              Jag sätter 14 av mina bästa framtänder på att det var Cyprichromis Kent snackade om!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Mats , jag skall vara helt ärlig.. Jag har banne mig inte en aning om vad de hette det blev som i en vindtunnel i huvet när han sa namnet, det bara susande till liksom
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...