Fungerar det att dela ett 375l akvarium till fiskar/axelotl:s?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Fungerar det att dela ett 375l akvarium till fiskar/axelotl:s?

    Av en slump hittade jag och min man en blocket annons där säljaren sålde ut sina akvarium (325l + 375l) för 100kr styck. Vi hade egentligen tankarna på att köpa ett 100liters akvarium från början men eftersom vi inte hittade något bra, ringde vi tillslut till annonsförsäljaren till de stora akvariumen och han bad oss i sin tur att vi skulle köpa båda akvarium till priset av 200kr, han ville helt enkelt bli av med båda samtidigt.

    Sagt och gjort nu sitter jag här med två i mina ögon gigantiska kar, och känner att jag bokstavligt tagit vatten över huvudet. Meningen var från början att vi enbart skulle ha ett 100liters akvarium för Axelotls. Men nu försöker min man övertala mig att även han ska ha kul och få skaffa fiskar "nu när vi gjort en så bra affär".

    Det känns dock väldigt dumt att ha två akvarium med en total vatten volym på 700liter i vardagsrummet. Så nu funderar jag på om vi istället säljer det minsta karet(325liter) och dela av den stora till två mindre akvarium med hjälp av plexiglas.

    Då skulle min man ha den ena delen till sina fiskar och jag den andra delen till mina axelotl:s. Men skulle det fungera i praktiten? Hur skulle det exempelvis bli med värmen? Då axelotl:s kräver mycket svalare vatten än fiskar.


    Eftersom jag vet sedan innan att de finns mycket visdom här inne så hoppas jag att någon av er har lust att ge mig lite vägledning i mitt/vårat val.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle hellre dela av karet med en 5 mm:s glasskiva och täta ordentligt, det är många som gör på det viset. Är det ett ramakvarium kan du försöka ordna fram en aluminiumlist som du kan fästa framför glasskivan så blir det rent och snyggt.
    En plexiskiva blir väldigt ful med tiden och bågnar om du tömmer ur den ena sidan av karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      sen får du tänka på att ha fisk i båda "behållarna" som vill ha samma temp.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        ansjo: Ja glas är kanske en bättre idé, då de i regel ser mycket bättre ut också. En aluminiumlist i mitten var en väldigt bra tips, det ska jag verkligen lägga på minnet!

        hannesc: Ja, axolotls trivs ju helst mellan 15-20grader medan fiskarna som min man skulle vilja ha föredrar 23-27grader. Dessutom vill ju fiskar i regel ha mer ljus medan Axolotls vill inte ha ljus i samma utsträckning. Men det hade jag tänkt försöka bota med hjälp av flytväxter och blått alt rött ljus. Men det är just det här med temperaturen jag är orolig över.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          personligen hade jag kört med två kar så klart ( har ju 7 nu i lgh :P )

          men tjaa ni får la titta på fisk som lever i typ 20 grader. nordamerikanska ciklider kanske funkar.

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Mitt bästa tips är väl att sälj inte av de andra utan ställ undan det bara. Kommer inte dröja länge innan ni vill starta igång ett till och då har ni ju redan ett
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              hybrisen slår till

              Kommentar

              • Guest

                #8
                hannesc: Ska absolut kika på om vi hittar några fiskar som faller karln i smaken och som föredrar mindre temperatur.

                tulle89: Jag skulle kunna tänka mig att ställa undan det ena men tyvärr har vi nog inte plats att ställa undan ett så stort kar. Det tar mycket plats, och jag vill ju så gärna ha ett walk in closet istället för ett förråds utrymme.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av jonnysbrud
                  tulle89: Jag skulle kunna tänka mig att ställa undan det ena men tyvärr har vi nog inte plats att ställa undan ett så stort kar. Det tar mycket plats, och jag vill ju så gärna ha ett walk in closet istället för ett förråds utrymme.
                  Du måste vara en tjej...annars är en walk in aquarium mycket fräckare!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    har mina ideer om att bygga om min walk in closet ( som för tillfället är walk in helvette vad skräp o en del kläder-closet) till en walk in aquarium :P

                    Kommentar

                    • jimmy grönlund
                      • November 2010
                      • 64

                      #11
                      ...
                      Senast redigerad av jimmy grönlund; 04 February 2011, 11:46.

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        En tanke som slog mig var om du skaffar två glas skivor och sätter till ex 50mm frigolit emellan glas skivorna borde det isolera mella avdelningarna i karet man skulle kunna måla glaset på insidan av karet avart där frigoliten ligger. Använde bra en liten värmare i den varma delen av karet.. Bara lite tankar jag fick när jag läste din tråd.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          god tanke det där. borde kanske funka

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Tyvärr måste jag lägga mina planer om delning av akvariet och axolotl skaffande på is ett tag. Vi har fått en del trubbel med ekonomin pga olika anledningar och jag har tagit det drastiska beslutet att sälja bägge akvarierna. Jag vill därför tacka er alla som gett mig tips och svarat i den här tråden och önskar er alla medlemmar en fortsatt fantastisk dag.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Du är snart tillbaka!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...