Mitt Akvastabil Decor 240 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2097.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,0 KB
ID: 2136587Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2098.jpg
Visningar: 1
Storlek: 220,3 KB
ID: 2136586Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2099.jpg
Visningar: 1
Storlek: 265,9 KB
ID: 2136588Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 205,7 KB
ID: 2136589En uppdatering igen...

    jag har kört på ett tag nu med enbart mikrogödning, samt koldioxid bara den ljusa tiden på dygnet, men då ph styrt. Alla alger har försvunnit(finns lite tofsalger kvar på bakgrunden sen kraschen, men i övrigt rent), och för första gången sen akvariet startades har jag nåt de där stadiet man ibland ser, att det på inredningen såsom stenar, rötter, inte finns ett spår av alger. Rätt intressant, vad det är som gör att ett akvarium är algfritt o ett annat inte. Jag tror inte på att det bara handlar om gödningsregimer, för då hade ju saken vart så enkel. Vi ser akvarium med alger o utan alger, vare sig man kör med full gödning med n o P eller bara mikro. Det är annat om spelar in, ja den där omtalade balansen som antagligen är på mikronnivå..rätt antal bakterier av rätt sort mm. Jag har inte som "c90368" uttrycker det börjat om på noll, utan tvärtom gått igenom olika faser i karet, o nu är i land med ett moget kar med god tillväxt på växterna, inga alger på ett enda blad eller inredning.


    Jag har märkt en sak till...vissa växter trivdes inte i början...men har nu satt nya fina blad utan alger...jag antar att det finns mer kunniga här som kan bekräfta eller dementera att växter kanske har en cykel, där vissa blad helt enkelt lägger av...växten behöver tid på sig..o sen skjuter nya upp. Ibland kanske det är förklaringen till att just EN växt växer dåligt snarare än att det råder brist på nåt. En generell brist på tex P eller N, borde visa sig på nästan alla växter..nu får i rätta mig, men jag gissar att grundbehoven av N,P,C o spårelement inte skiljer sig avsevärt mellan växterna...dvs vid en allvarlig brist borde det synas på fler växter.
    Akvariet o dess växter tycks vara nöjda med den N o P som matningen ger (jag matar rätt sparsamt).

    /Jonas

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Hej Jonas,
      Kul att se att det går åt det håll du vill!
      Lite filosofiskt så tror jag man kan säga att du och akvariet har mognat ihop. Detta tar tid och du har nog hittat rätt som det ser ut.
      Som du har iakttagit så är många växter cykliska, detta är helt normalt. De kan också ofta acklimatisera sig.

      Denna acklimatisering innebär ofta att växten går ned i princip helt för att sedan som du säger skjuta nya skott. Detta gäller inte minst sådana som odlats i luft och sedan planterats under vatten.

      Jag tror också du insätt att det är mängden ljus och tillgång på kol som oftast är bristvaran och styr det hela. Det gäller helt enkelt att uppnå rätt balans (ratio) mellan alla inblandade näringsämnen, om vi nu för enkelhetens skull räknar in ljus i det.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      Arbetssätt...