180 l sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #76
    180 l sa

    Kunde inte hålla mig från att testköra och samtidigt köra in mitt lilla Tetratec EX 400 filter. Det har ju stått i kartong halva sommaren typ och karet det ska användas till är ej i ordning ännu. Men lite bakterier kan allt få gotta till så under tiden det fixas

    Måste säga att montering av delar samt start var helt smärtfri. Skitbra system, hörs inte ett dugg. Till och med ventilationen i lägenheten "överröstar" både detta och mitt andra heltysta ytterfilter. Eheim 2217 till vänster i bild.

    Om det nu håller sig helt och fortsätter såhär så kan men detta rekommenderas.

    Eheim filtret är topp så fler såna blir det, som sagt får se vad Tetratec går för

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1348864347.616267.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,4 KB
ID: 2143084

    Ja, jo, karet har en del prickar på rutan och några växter har slitits upp av mitt Archocentrus par, men de har en kull nu som jag gärna vill se lite mer av så eftersom fiskar övriga växter och vatten är kanon vill jag ej störa de mer just nu
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #77
      180 l sa

      Ynglen är sedan någon timme början till frisimmande, några "hänger" kvar vid en rot och sprattlar.
      Frågan är när är de så pass "självgående" att ,an tärs "plocka" några för att försöka dra upp de separat?
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #78
        180 l sa

        Imorse runt 9 så var de flesta yngel frisimmande. Kul kul, men vid typ 12 hugget så var det bara ett 10 tal kvar? Blir alltid så, men aVarför de var minst 30 imorse.
        Har inte karet redo där jag tänkt försöka föda upp de, får ta det vid nästa lek.

        Ska bli intressant att se om dessa typ 10 yngel som är kvar försvinner idag eller som vanligt om 2-3 dagar.

        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1349009348.325042.jpg
Visningar: 1
Storlek: 233,3 KB
ID: 2143093
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #79
          Jaha, mkt intressant igår runt 09:30 typ så fanns det ganska precis 10 små frisimmare kvar tillsammans med honan, något jag noterat är dock att hanen hållit till på andra sidan karet, i en surmulen grågul dräkt.
          Och framförallt från i förrgår (2012-09-30) och speciellet nu (igår 09:30, 2012-10-01) så var honan riktigt på allerten och gnabbades rejält när hanen närmade sig, han fick inte vara i närheten av ynglen?

          Är det så i naturen med dessa att det är honan som efter en kort tid när ynglen är frisimmande tar över och stöter bort hanen? I såna fall kan det ju vara så enkelt som att hans "störande" moment är anledningen till varför de senare under dagen alltid försvinner när dessa tecken syns?

          För att vara extra övertydlig var alltså inga småttingar kvar igår när jag kom hem 19:10.

          Kommer slänga upp en liten bildserie ev. något filmklipp på de dagar som varit med kort sammanfattande text för att få lite pejl på hur allt går till så att säga, och under hur lång tid.

          Det är ju trots allt det enda som sker i detta kar för tillfället.
          Åtminstone av vad som syns, håller på att "trimma" växterna lite med lite extra näring etc. och de börjar bli lite gladare, ska snart ner och rengöra rutor samt ansa lite i växterna, kanske flytta något lite grann bara, sedan återinföra min ormhasselgrenar.

          Over and out

          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #80
            Jaha ja, då har man ju flyttat, så även mina kar.
            Inredningen är inte på något sätt optimal efter flytten, åtminstone inte estetiskt, men för fiskens skull är den okej.

            Detta bevisligen då mina Archocentrus nu har lekt 2 gånger inom loppet av knappa månaden.

            Fortsättning av detta samt den andra karen kommer följas i min nya samlade tråd "Vattensamligen".

            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            Arbetssätt...