Balkongdamm/fontän

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    Balkongdamm/fontän

    Tjo

    Rastlösheten spökar och jag vill komma igång med något.

    Så nu kommer det ett dammbygge till balkongen, tanken blir att bygga blomlåda modell lite större och ordna med en liten simplats för någon firre.

    Så tanken blir nån dammliknande behållare med vatten som får strila ner för nån stenbyggnad eller frigolitkonstukrion, detta blir tilldelan av vatten, returen får gå genom filter ner till reservoar och runt igen.
    Runt dammen får det bli några blomster som frugan får bestämma.

    Dammbygget samt retur o allt har jag nog koll på hur det ska bli, kommer lite ritningar så snart jag har gjort dom.

    Min fråga till er blir om ni har tips på nån firre man kan ha, helst utan värmare.
    Storleken blir runt 50 cm i bredd och 40 djup dvs runda slängar 80 liter.

    är detta möjligt överhuvudtaget med fisk?

    Sen ni växtexperter därute, vattenblommande växter man skulle kunna ha?

    Projektet kommer fortgå till sommaren som ni förstår, när värmen sjuker på vintern kommer allt flyttas in, fiskar in i kar inomhus och växter likaså.

    tankar?

    Blir det ingen fisk i blir det iallafall ett bygge.
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    yes vad kul - jag o sambon pratade för några dagar sedan att jag ville ha en damm på vår inbyggda balkong... Vill gärna följa det bygget!
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • Icecoffee
      • November 2010
      • 447

      #3
      Varit ute o mätt lite, det kommer bli 80 cm långt, ca 60 brett.
      Höjden funderar jag på om man ska ta etapper, dvs en bottendel med "damm" ca 50 cm hög, sen ha en höge del in mot belkonghörnet ca 120 högt. på detta sett kan jag få in en dammdel med avrinning från botten kopplat med slang i en hink på samma stolek och ha filter och pump i dolt under "tornet mot hörnet" samtigit kan jag då få ett fall på vattnet och ev bygga nån frigolitvägg eller limma sten och få ett vattenfallsliknande arangemang. ska skissa lite ikväll o se om jag kan skanna in ideerna, så ni förstår hur jaag menar

      Jag har ingen annan lösning än att ha 2 hinkar med slang emellan för att lösa filterfunktion, nån som har tips?
      ena hinken kommer bli "dammen" den andra behöver ju inte rymma lika mycket vatten men vara lika hög, samt ha plats för pump och filter eller tänker jag fel med häverteffekt? det är väll bara höjden som spelar roll? får laborera annars,
      Cogito, ergo sum
      (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
      (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

      Kommentar

      • Dubbel
        • February 2010
        • 92

        #4
        Denna tråd ger min lite idéer på hu man skulle kunna odla en massa växter som sedan skulle kunna användas inne. Tänk att växterna växer upp ur vattnet sen kanske lite vild guppys bara för att, gött!

        Kommentar

        • Icecoffee
          • November 2010
          • 447

          #5
          Inhandlat alla verktyg, hade nada hemma. material kommer framöver. tyvärr ville frugan att jag skulle göra bagrund till vårt 40 liters så det får komma före. men kommer köra parallelt.

          Dammen kommer bli 3 våningar, en på 120 cm med hängväxter samt vattenfall ner till uppsamling på 90 cm höjd, även här lite blomster den ska sedan vidare ner till "dammen" som kommer finnas på 60 cm höjd, belysning ska fixas till detta med.

          vattenfallet kommer göras i frigolit för att efterlikna bergvägg utan att tynga ner med sten.
          Senast redigerad av Icecoffee; 17 January 2011, 09:47.
          Cogito, ergo sum
          (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
          (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            Häftigt - sätt ut lite bilder så man får se
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • Icecoffee
              • November 2010
              • 447

              #7
              bilder kommer så snart jag börjar, har gjort iordning vindsförrådet till min lilla workshop
              Cogito, ergo sum
              (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
              (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

              Kommentar

              • Icecoffee
                • November 2010
                • 447

                #8
                nu behöver jag lite hjälp.
                Min fundering är bygget, jag har 2 alternativ.
                Det tunga stabila: Bygga med 45x45 reglar samt panel runt om, blir otroligt tungt men stabilt, inte så smidigt att flytta.
                Det mindre tunga: Regla panelen samt i hörnen sätta in läktträd 23x25

                Klarar man sig med panelen och läkt om det inte ska in så mycket vikt samt inte bli högre än 120 cm. dammvattnet kommer ligga på 60 cm, och där kan jag stärka upp med reglar.

                022helpek, bilder kommer, just nu kan jag bara lägga upp mitt arbetsbord kanske inte så intressant inte helt klar med skisser osv men jag lovar det kommer med tiden.

                nån med tips?
                Cogito, ergo sum
                (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  ey mannen, bara en halvdum fråga här.
                  När jag hade planer på en balkongdamm (som sedan tillintetgjordes då balkongen hade en sjuhelvetes lutning, det gick inte att stabilisera) så kollade jag med fastighetsbolaget hur själva balkongen var byggd, och med tanke på att jag bor i ett "slumområde" om man så vill, med riktigt risiga kåkar, så rådde dom mig starkt att aldrig sätta något tungt på balkongen. Visade sig även att balkongerna från början var spikraka
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #10
                    sen skulle jag nog tippa på 45or, just in case, liksom.
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • Icecoffee
                      • November 2010
                      • 447

                      #11
                      balkongen vi har är inbyggd, dvs govet är vårt sovrumstak
                      ska kolla kvaliten på lekläkt på byggmax, borde räcka. ev köra trekantsreglar. kommer med uppdatering i veckan.
                      Cogito, ergo sum
                      (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                      (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                      Kommentar

                      • Icecoffee
                        • November 2010
                        • 447

                        #12
                        ja jisses, va o kika på bygghandeln, läkt va bara skräp. ser ju bättre ut på ritning
                        trekant gick bort då jag inte hittade raka reglar men men

                        fick 45x45 till bättre pris och på så sett vet jag att det kommer hålla.

                        jag har testat lite pumpar hemma, men ingen klarar att dra vatten en meter upp. nån men tips på vart man kan inhandla?
                        Cogito, ergo sum
                        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                        Kommentar

                        • Icecoffee
                          • November 2010
                          • 447

                          #13
                          Bumpar lite.

                          Hoppas någon här kan hjälpa mig. jag behöver en pump som klarar lyfthöjd på minst 120 cm, tips på inhandelsställen? eller vad ska man söka på, vattenpump så får man ju lite större doningar
                          Cogito, ergo sum
                          (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                          (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...