180 liters aquascaping

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JacobT
    • January 2009
    • 573

    180 liters aquascaping

    tja
    nu när jag ska lägga ned mitt 540 liters akvarium
    så ska jag starta upp mitt gamla 180 liters akvarium.

    Mål: att komma med i en aquascaping tävling
    ljus: just nu är det bara två styckena 30 watts T8. men kanske (troligen) ska jag sätta ditt några LED lampor eller två styckena t5 lysrör
    Filter: en Eheim 2217
    CO2: kanske?

    Fiskar och andra djur
    • 10st red cristal räkor
    • 10st black cristal räkor
    • x antal kuhlii ålar

    listan kommer troligen ändras och lägga till fiskar och andra djur

    Växter
    Just nu nu:
    4st nålgräs
    5-6 anubias

    Växter som ska köpas:

    någon mark täckande växt (förslag?)

    bilder kommer men just nu är jag sjuk men det kommer när jag känner mig bättre
    ><(((*>
    *> MVH jacob
    ><(((*>
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Trevligt med lite nytändning i hobbyn, det kan behövas ibland. Ska följa tråden med intresse.

    Jag tror du måste bestämma dig redan från början om du ska köra med co2 eller inte och om du ska göra något med belysningen. Göder du med co2 så bör du även göda med PMDD, och då ligger räkorna i riskzonen eftersom de inte tål en del spårämnen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JacobT
      • January 2009
      • 573

      #3
      tack, jag tror jag börjar utan CO2 och bara göder med easycarbo. och utvecklar från det.
      jag kommer fixa belysningen när jag har tid, men den stora frågan är om jag ska satsa på LED eller om jag ska köra T5?

      jag glömde skriva att akvariet är ett mp 100 akvarium som står på en Juwel rio bänk. och att sanden är akvastabil haley (svart sand på 1,5-2,5mm) och att stenarna är minlandskap.
      har även tänkta att ``bygga´´ ett träd som står uppe på berget, med rötter som slingras sig ner, men har inte hittat några bra rötter till det
      på den svarta sanden ska det vara en ``gräsmatta´´
      Bifogade filer
      ><(((*>
      *> MVH jacob
      ><(((*>

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        LED är ganska nytt på akvariemarknaden än så länge, så personligen skulle jag nog satsa på T5 eller T8.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Getingen
          • August 2010
          • 325

          #5
          Om Co2 är skadligt för räkor är väl även easycarbo det?

          Hur som helst tror jag att du både behöver göda och köra riktigt co2 om du ska placera dig i en aquascaping tävling. Dock finns det ju självklart olika nivåer på tävlingarna.

          Kommentar

          • BillyL.
            • March 2010
            • 62

            #6
            Att köra med co2 tror jag inte är så farligt för räkor men easycarbo samt pmdd är inte så hälsosamt för dem. Jag har inte helt koll på detta men jag har läst och diskuterat lite om det i div forum.

            Kommentar

            • JacobT
              • January 2009
              • 573

              #7
              tack, om jag hittar en prisvärd CO2 anläggning så kommer jag nog köpa den, vet någon var man kan hitta biliga CO2 anlägningar?
              ><(((*>
              *> MVH jacob
              ><(((*>

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Blocket, annonser på forum och liknande. Men det gäller att ha lite tur med.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...