Starta upp ett akvarium igen. Ett 540liters kar, förmodligen SA.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BroTTarN
    • December 2010
    • 6

    Starta upp ett akvarium igen. Ett 540liters kar, förmodligen SA.

    Har just nu ett tomt 540 liters Alu kar här hemma som jag tänkte köra igång.
    Karet har Aleminium ställning med sjukbara luckor som skymmer ytterfilter och sladdar och liknande vilket är välkommet! Har 2 st ytterfilter Eheim 2250 på 1000liter/h räcker det? Och 5 säckar jula blästersand vilket borde räcka. Det jag skulle vilja ha lite hjälp med är bakrund och eventuelt filter bakom den, samt lite förslag på cirkulationspumpar. Jag hade tänkt köra en BTN bakrund någon som kan någon bra sida att beställa det ifrån?

    Sen till innehållet i karet så kommer jag att köra mycket växter och rötter, Har kört en del mindre kar förut och det roligaste har nästan varit att hålla på med växter och själva byggandet. Jag hade tänkt köra mest inriktning på L-malar. Kommer nog även köra en liten grupp Discus med kanske 5st och sedan ett stort stim på kanske 100 tetror av något slag sen kanske något lekpar av någon mindre ciklid kanske någon fjäril, men det är inget spikat än så det går att övertala mig om jag är helt ute och cyklar.

    Med tanke på att jag ska köra en hel del växter så ska jag nog byta ut belysningen som sitter i rampen nu, tacksam för tips!

    Alla tips är mycket varmt välkommet!


    Gillar att ta natur och fiske bilder så en hel del bilder är att vänta när jag väl kommit igång Hoppas få många och snabba tipsa och tankar så projektet kommer igång nu i veckan!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit, och ett litet grattis till ditt första inlägg!
    Jag är lite avis på dig, i den fasen du är i nu gillar jag bäst, planerandet och funderandet och sedan själva färdigställandet. Visst är det kul när karet är igång, men då är det liksom "färdigt" om du förstår vad jag menar.
    Har du tänkt dig en riktig3D bakgrund eller har du funderat på BTN:s Slimline? Fördelen med Slimline är att den tar mindre plats, men att en av de andra modellerna är bra mycket naturligare. Det är en prisfråga med, men jag säger bara en sak och det är gör som du har tänkt redan från början. Annars kommer du garanterat att ångra dig, även om du kanske sparar en tusenlapp.
    Jag såg en annons på tror det var www.ciklid.org om en ny BTN, kanske det vore något?

    Du behöver ingen mer filtrering/cirkulation än de 2250 du har, en riktig önskedröm att köra dessa båda filter till ett sådant kar. Det låter även som en bra mängd sand, så även där behöver du inte köpa något.
    Så för att gå vidare så är det bara att bestämma dig för vad för sorts bakgrund du vill ha...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • GöranE
      • November 2008
      • 735

      #3
      2000 l/h räcker allt bra för ett SA kar. Behöver du filter bakom en BTN när du har två såpass stora filter?
      Extra pumphuvuden tycker jag låter overkill i ett SA då dom flesta SA inte vill ha för mycket cirkulation

      BTN Amazonas är ju riktigt snygg annars. Kostar dock runt 4-5000 :- för ett som passar till 540 liter.

      Vilken belysning har du idag?

      Kolla på jordätare! Ett hett tips!! :-)

      Edit: Jäklar! Anders hann före
      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

      Kommentar

      • BroTTarN
        • December 2010
        • 6

        #4
        Tack för svar=) Så det räcker alltså med dom två filterna jag har, skönt! Jag vet faktiskt inte vad det är för lysrör jag har i rampen, det är en lång men smal ramp som har plats för två lysrör, funderar på att köpa en till ramp eller om det kanske räcker med 2 starka och bra lysrör, för ögats skull behöver inte karen vara väl upplyst tycker det är snyggare och ser mer verkligt ut om det inte är allt för ljust, men jag tänker mest på växterna. Jag köpte akvariumet av en polare som bara haft det ett halv år sen han köpte det nytt med dom två filterna till ett i min mening jätte billigt pris på 3000kr så jag tycker att jag gott kan kosta på mig lite extra på bakrund och inredning så jag får det precis som jag vill ha det. så jag skulle gärna vilja ha hjälp med belysning samt lite länkar till sidor som säljer bakrunder, inte bara BTNs sida, vill kolla runt lite mer bland allt som finns innan jag bestämmer mig helt även om det lutar åt BTN amazonas, men kan även tänkas bli slimline för att få mer yta i karet. Sen även om någon har någon bra sida med L-malar? där man kanske till och med kan göra betsällningarn och åka o hämta?

        Kommentar

        Arbetssätt...