Växtakvarium (SA) 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Tackar för att jag kom med bland en massa fint folk, som även jag ser upp till

    Tillbaka till din verkligheten!

    Karet ser helt enastående ut och jag vore stolt att ett sådant kar hemma hos mig!

    Men en fråga nu när du skickat in Diskus, vilken temperatur tänker du ha numera?

    Jag hade ett kar med enastående grönska och skaffade Diskus, vilket innebar att jag höjde temperaturen med tre grader.

    Det tyckte inte mina växter om! Verkar finnas någon magisk gräns mellan 27 och 30 grader. 27 är helt ok för de flesta växter men 30 grader fungerarade inte alls.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      ser riktigt sjukt ut! :O ett 540 är dessutom rätt stort vilket gör det ännu mer imponerande!

      det är bara att börja fila på ett kar runt 2000L med din uppsättning och hur fan man ska kunna lösa det.. inbrott på aquaria och stjäla växterna så man får lite storlek?

      hatten av!
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        Jättesnyggt! Hoppas din diskus är ok.
        350 l

        Kommentar

        • tommy_g
          • February 2010
          • 473

          Tackar och bockar allihop!

          Riktigt snyggt, just nu gillar jag inte ek-grenarna men det blir nog bra när det fått lite tid. Vad heter marktäckaren i mitten? Sjukt snygg.
          Marktäckaren är nålgräs Eleocharis acicularis. Ang. arrangemanget med ekgrenarna är jag heller inte fullt nöjd med, hade lite för bråttom när allt skulle i. Kunde också ha trashat de sågade ändarna lite så de ser mer naturliga ut. Lite sent påtänkt nu bara. Tanken framöver är att täcka mycket av grenarna med mossa.


          Men en fråga nu när du skickat in Diskus, vilken temperatur tänker du ha numera?
          Jag blev lite skid när jag såg hur stressade diskusen blev efter flytten, så jag höjde upp till 30 grader för att de skulle trivas bättre och snabbt repa sig. Kör med vitaminer jag hade över efter en hemmagjord räkmix som jag tillför efter lyset slocknat. Matade dem idag med röda mygg och sen granulat, de käkade fint allihop så jag är supernöjd just nu.

          Tänker sänka temperaturen om några dagar eftersom jag givetvis oroar mig för växterna. Grejen är den att jag har kört med 28 grader sen ett halvår tillbaka för fjärilsciklidernas skull (har även tänkt framåt för diskus), växterna klarar sig med den här temperaturen. Dessutom har det varit många varma dagar då tempen stigit till 31-32 grader. I längden tror jag dock att växterna skulle trivas bättre i betydligt svalare vatten, men nu finns det ingen återvändo. Nu brassar det på för fullt med CO2 och dubbel PMDD-dos varannan dag, så jag hoppas det klarar sig. Största utmaningen blir skötseln av växterna och att stressa diskusarna så lite som möjligt. Får hoppas att de vänjer sig om man går försiktigt tillväga i början.


          Jättesnyggt! Hoppas din diskus är ok.
          Tackar. Jag blev orolig som fan i går, men nu stimmar alla nyfiket fram och tillbaka, de har också käkat väldigt bra.
          Senast redigerad av tommy_g; 07 February 2012, 15:47.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            jo, jag håller med dig såtillvida.. jag har kört en del växter jag med (dock passivt) men det stora problemet med att ha mina fiskar och växter är att det liksom inte är några problem att dra upp tom en moderplanta med rötterna :/

            men skitsamma, grymt snyggt kar har du iaf!
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Getingen
              • August 2010
              • 325

              Varför matar du efter du släckt? Det har jag aldrig hört talas om.

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Kan väl ha sina skäl, jag gör det ibland eftersom både bilbukar, otocinclus och de flesta övriga malar är skymnings/nattaktiva. Nu har jag moonlight men det brukar vara fart på de firrarna även när det är helsläckt. Bilbukar gör att det nästan är ett krav med moonlight, de är riktigt frejdiga när de kommer igång!
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  På tal om det så har jag läst att många malentusiaster kör med släckt belysning dagtid och tänt på natten just för att få se aktiviteten när de själva är vakna.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    Varför matar du efter du släckt? Det har jag aldrig hört talas om.
                    Sorry. Jag var nog otydlig. Jag tillförde vitamintillskottet i droppform direkt i vattnet efter släckning. Inte maten. Vitaminerna efter släckning. Har en sturisoma som jag dock ger algtabletter efter släckningsdags.

                    Kommentar

                    • kullgren
                      • June 2010
                      • 160

                      Riktigt snyggt! Blir inspirerad och hoppas på att få till något liknande själv någon dag
                      Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                      Kommentar

                      • irwin_fletch
                        • April 2009
                        • 544

                        Dags för uppdatering Tommy..=)

                        När jag kollar på din film sitter jag bara och småskrattar för att det är så sjuttihelvetes snyggt. Vet hur mycket jobb det är med ett växtkar så kan bara berömma ditt arbete.

                        Man vill verkligen vara en fisk i ditt kar....

                        Kommentar

                        • tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

                          Dags för uppdatering Tommy..=)

                          När jag kollar på din film sitter jag bara och småskrattar för att det är så sjuttihelvetes snyggt. Vet hur mycket jobb det är med ett växtkar så kan bara berömma ditt arbete.

                          Man vill verkligen vara en fisk i ditt kar....
                          Oj tackar! Jag är dock verkligen inte nöjd just nu, mycket som behöver växa till sig. Har haft problem med cirkulationen samt värmen, alldeles för hög temperatur. Bytte också PMDD till extra mycket FE - vilket har resulterat i tofsalgsinvasion. Så det krävs en hel del jobb med att få tillbaka lystern. Diskusen kommer åka till BB för diverse kurer samt anabola-tillskott, så dom kommer man inte se i sin prakt på ett tag. Uppdatering kommer, dock inte än.

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            BB som i bare bone? Trist att det ska vara så krävande att framgångsrikt föda upp ungdjur till ståtliga firrar, har själv haft tankar på att ha diskus i mitt växtkar men det faller på uppdrivningen och att vuxna djur är så dyra.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • tommy_g
                              • February 2010
                              • 473

                              BB som i bare bone? Trist att det ska vara så krävande att framgångsrikt föda upp ungdjur till ståtliga firrar, har själv haft tankar på att ha diskus i mitt växtkar men det faller på uppdrivningen och att vuxna djur är så dyra.
                              Ursäkta dröjesmålet! BB som i Bare Bottom. Ja, jag är själv där nu. Har kört shotgun-metoden: utrotat det mesta med mediciner, får se om det hjälpte, tycker att de är klarare i färgerna nu i allafall. Ska ladda upp lite bilder.

                              Kommentar

                              • tommy_g
                                • February 2010
                                • 473

                                Åt helvete.....

                                Så kommer en liten uppdatering. Ursäkta kvallen på bilderna, men karet är lite i obalans just nu så jag vill inte lägga upp bilder förrän det blir bättre. Är ju tvungen att testa min nya telefon också.

                                Det hände en liten olycka häromdagen; hade precis fyllt på koldioxidtuben och glömt att släppa på ratten för arbetstrycket, detta medförde att membranet i regulatorn exploderade. Kom hem från jobbet och chockades över ett susande tjut, kommer in i vardagsrummet och det är tuben som tjuter. Hela klockan och nålventilen var täckt av frost. Lilltjejen börjar gråta och jag börjar svära och öppnar alla fönster. Fy fan, halva tuben var tom och en trasig klocka på det. Så nu har jag tillfälligt en (skratta inte nu) oxygenklocka från typ 40-talet. Läcker som ett soll så jag måste köpa ny.


                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG5.JPG
Visningar: 1
Storlek: 392,7 KB
ID: 2136864 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4.JPG
Visningar: 1
Storlek: 353,2 KB
ID: 2136863

                                Diskusarna går i BB-kar för diverse kurer samt uppmatning.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG3.JPG
Visningar: 1
Storlek: 235,8 KB
ID: 2136865 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 436,6 KB
ID: 2136866
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 364,1 KB
ID: 2136867

                                Kommentar

                                Arbetssätt...