Växtakvarium (SA) 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #76
    Mycket snygga Fjärilsciklider och snyggt akvarium också!
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #77
      Ah, det ser ju för jädra krispigt och fint ut. Det skall bli oerhört intressant att få följa de här fjärilarna och se vad de kan tänkas hitta på. Snyggt, tjusigt och helt enkelt; Toppen!

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #78
        Tack! Ja koldioxiden ger resultat, har planer på att göra om vänstra delen med anubias/mossbeklädda rötter som sträcker sig till ytan. Dock rötter från naturen som liknar roten på BTN-modulen.

        Man kan se en liten skada på stjärtfenan på den fjärilshanen som håller sig längst fram över nålgräset. Fenan är liksom klyven på längden. Läker sånt eller kommer han alltid se ut så?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #79
          Jag tror nog att fenan läker ihop sig.

          Karet är riktigt snyggt! Det här är ett sätt att inreda, och underhålla ett kar som verkligen kräver stilkänsla och finess, riktigt härligt att kolla på!

          Kommentar

          • tommy_g
            • February 2010
            • 473

            #80
            Jag har en plan med scapen, det ska ju se mer naturligt ut sedan. Man får passa sig för att det inte liknar en stor blomrabatt haha. Det svåra är att få det se "naturligt" ut samtidigt som man bygger upp djup, riktningar och "rumsligheter" för att skapa "det magiska smultronstället" som jag kallar det. Aquascaping är inredningsarkitektur.

            Tills nu har de stora buskarna med bl.a. Hygrophila haft en inkörningsuppgift, karet verkar nu äntligen (efter snart ett halvår) vara i balans. Läste nånstans att det är bra att ha en stor buske som sträcker sig till ytan; effektivt vapen mot alger. Har haft en del alger som kommit i omgångar precis som nån nämnde tidigare i tråden, har fortfarande några små spår av cyano som jag plockar bort när det uppstår, men hoppas nu att det försvinner med den ökade strömstyrkan. Ett tag var det cyano över hela botten. Det ligger kanske 20-30 kritvita skal där efter snäckor som dog av cyanons gift.

            Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0519.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,4 KB
ID: 2133516

            Här kan man även se hur fina poggarna var tills 100 citroner skalade av dem. =) Tankarna går mer åt diskus så mera rötter som sträcker sig på höjden vore najs. Känns som karet är för litet för visionen man har målat upp. Det gäller att hitta en bra balans som skapar gömställen men samtidigt håller karet öppet. O det svider ju i själen varje gång man slänger en halv hink med växter. Har fortfarande inte kommit över det där, hehe.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #81
              Ska bli spännande att följa fjärilarna.

              Att karet ser bra ut, som vanligt, behöver knappt tilläggas.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #82
                Tackar ödmjukast. Ja det vore ju en dröm att få dessa till lek, men det är väl lika stor chans som att vinna på lotto.

                Kommentar

                • tommy_g
                  • February 2010
                  • 473

                  #83
                  Total rensning!!!

                  Uppdatering igen. Nu kommer nog några tro att jag är fullständigt dum i huvudet. När jag väl fått till växtligheten så gör jag om hela vänstra sidan;

                  Före och efter en vanlig rensning;
                  Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0110.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,4 KB
ID: 2133762 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0125.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,2 KB
ID: 2133761

                  Efter rescapen;
                  Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0057.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,1 KB
ID: 2133763 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0058.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,8 KB
ID: 2133764
                  Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0059.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,5 KB
ID: 2133765 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0060.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,9 KB
ID: 2133766

                  bild till höger; Efter rutin-rensning var- eller varannan vecka:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0062.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,2 KB
ID: 2133768 Klicka på bilden för större version

Namn: rens.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,0 KB
ID: 2133767

                  Jag har tänkt om. Köpte en stor jävla rot och lindade in den med javamossa. Tanken är att mossan först ska få fäste överallt och sedan trimmas ned tätt mot roten. Tog bort all H. polysperma och planterade istället vallisnera istället, ska även fixa detta i vänstra hörnet. Har även beställt några krukor Eleocharis vivipara som är lite som nålgräs fast längre. Funderar också på att plantera Rotala rotundifolian bakom den nya roten och låta den sprida sig lite.

                  Mer Anubias måste planteras nånstans på vänster sida också. Sen vet jag inte riktigt än hur jag ska göra med resten av gruset. (allt grus ska helst planteras något i ) Nålgräsmattan växer men det tar tid. Mycket kvar att göra med detaljer sen också, kanske om ett halvår när allt har växt till sig. *suck* Nån som har bra koll på hur javamossan funkar? Borde jag lindat den noggrannare?

                  Kommentar

                  • pernilla78
                    • November 2010
                    • 303

                    #84
                    Ursprungligen postat av tommy_g
                    Tack!

                    är för dålig på att uppdatera tråden, en hel del har hänt sedan sist. CO2n är installerad under akvariet på en aluminiumplåt. Har också investerat i en 6kgs tub som väntar på att moddas. Nålen har knappt rört sig på 2kgs-tuben, så än är det lugnt, det bubblar i hela akvariet.

                    Har också investerat i ny macro-optik, svindyrt men så värt! Så nu ska jag bara lära mig att ta lite vettiga bilder. Plåtade en spindel i badrummet med grym förstoring.

                    [ATTACH=CONFIG]44055[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44056[/ATTACH]

                    [ATTACH=CONFIG]44057[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44058[/ATTACH]

                    Nya innevånare har också tagit plats i akvariet; ca. 100 st citrontetror. Det tog några veckor innan de färgade ut ordentligt men nu fullkomligt lyser det av gula strimmor i karet, de rör sig jäkligt gött när hanarna duellerar. Tyvärr så har de tagit över akvariet fullständigt. Eftersom stimmet är så stort tar de överhanden och dominerar, det är svårt att mata de mer blygsamma dvärgcikliderna, därför kommer jag sälja av en del av stimmet.


                    [ATTACH=CONFIG]44059[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44060[/ATTACH]

                    [ATTACH=CONFIG]44061[/ATTACH]

                    Mina Apistogramma cacatuoides har fått flytta in i karet efter en läcka i det mindre karet, samt 2 yngel (nu lekmogna honor) av A. hongsloi.
                    [ATTACH=CONFIG]44062[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44063[/ATTACH]

                    [ATTACH=CONFIG]44064[/ATTACH]

                    Det känns för jävligt att göra sig av med fjärilarna nu när de nått en så fin storlek, MEN, halleluja praise the lord; jag har nu 3+3 VILTFÅNGADE Microgeophagus Ramirezi fjärilar från Venezuela som väntar på mig i karantän hos min lokala zoogubbe. =D Inflyttning efter Påsk!
                    vicken tråd...å vicka bilder mannen..du vicke kamera har du å vad för macro köpte du..nyss inköpt eos canon 550d å undrar över en macro me..kanske du kan ge en liten vink me tanke på dina bilder
                    corydoras ancistrus äppelsnäckor
                    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                    310 L SA
                    10 L nano räkkar med white pearl

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      #85
                      Hej Pernilla, tackar. Just nu är karet i en omformningsfas för diskus, kommer dröja bra länge innan jag får det dit jag vill.

                      Jag kör med en gammal Nikon D90, macro-optiken är Tamron SP DI, 90mm F/2.8 som är med fast bländare, denna modell finns även för Canon. Annars kör jag med en liten billig 50mm för korta skärpedjup och ett större allround-objektiv för större bilder. Jag tycker dock inte att jag fotat speciellt helhjärtat i den här tråden, potential för bättre bilder finns med macrot om man använder stativ.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #86
                        Ursäkta att jag är lite långsam med kommentarer

                        Precis det som du har gjort, öppnat upp vänstra delen av karet, har jag också gjort nyligen. Jag är ju lite dålig på stillbilder, men på den här filmen kan man se "luckan" i växtligheten och mossmattan som täcker botten.



                        Att det blev så här berodde delvis på att jag behövde mer utrymme för fiskarna, samt att jag en dag kom på att jag hade en mossmatta på plats! Vet inte riktigt var den kom ifrån

                        Här en bild på karet från april som visar mossmattan, men innan jag rensade ut så den verkligen kom fram.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 400_hel_495.JPG
Visningar: 4
Storlek: 375,9 KB
ID: 2134111
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

                          #87
                          Nice Maths!

                          Oroar mig för att min javamossa får för mycket ljus, ska i med mer smala rötter så fort jag får tag på några. Det är en ständig kamp mellan växter som vill ha mycket ljus och de som vill ha skugga i mitt kar. Alltid för mycket eller för lite ljus nånstans. Först vill jag att nålgräsmattan sprider sig ordentligt, sen kan man scape:a om... igen. Tålamodet har inte svikit än.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #88
                            Ursprungligen postat av tommy_g
                            Nice Maths!

                            Oroar mig för att min javamossa får för mycket ljus, ska i med mer smala rötter så fort jag får tag på några. Det är en ständig kamp mellan växter som vill ha mycket ljus och de som vill ha skugga i mitt kar. Alltid för mycket eller för lite ljus nånstans. Först vill jag att nålgräsmattan sprider sig ordentligt, sen kan man scape:a om... igen. Tålamodet har inte svikit än.
                            Tror inte att du behöver oroa dig över för mycket ljus på Javamossan. Men det tog ett tag innan jag lärde mig att även Javamossa måste ansas!

                            Den bygger på lager efter lager och de undre lagren tappar växtkraft och multnar. Jag går ganska hårt åt den, river som ett nötkreatur regelbundet, då blir det den där frodiga gröna färgen som breder ut sig.

                            Men det tar tid, den måste få bra fäste naturligt först.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • tommy_g
                              • February 2010
                              • 473

                              #89
                              Men det tar tid, den måste få bra fäste naturligt först.
                              Mmm, det är det jag väntar på nu.

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                #90
                                Japp först det sen hård ansning är det som gäller enligt min erfarenhet med.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...