Växtakvarium (SA) 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #61
    Aoooooo! VAD snyggt!!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Micke_1991
      • June 2008
      • 110

      #62
      Håller med ovanstående! Otroligt läckert!

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #63
        Ny fisk

        Tack!

        är för dålig på att uppdatera tråden, en hel del har hänt sedan sist. CO2n är installerad under akvariet på en aluminiumplåt. Har också investerat i en 6kgs tub som väntar på att moddas. Nålen har knappt rört sig på 2kgs-tuben, så än är det lugnt, det bubblar i hela akvariet.

        Har också investerat i ny macro-optik, svindyrt men så värt! Så nu ska jag bara lära mig att ta lite vettiga bilder. Plåtade en spindel i badrummet med grym förstoring.

        Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0446.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,0 KB
ID: 2133091

        Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0450.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,0 KB
ID: 2133092 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0466.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,2 KB
ID: 2133093

        Nya innevånare har också tagit plats i akvariet; ca. 100 st citrontetror. Det tog några veckor innan de färgade ut ordentligt men nu fullkomligt lyser det av gula strimmor i karet, de rör sig jäkligt gött när hanarna duellerar. Tyvärr så har de tagit över akvariet fullständigt. Eftersom stimmet är så stort tar de överhanden och dominerar, det är svårt att mata de mer blygsamma dvärgcikliderna, därför kommer jag sälja av en del av stimmet.


        Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0234.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,8 KB
ID: 2133094 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0160.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,8 KB
ID: 2133095

        Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0254.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,0 KB
ID: 2133096

        Mina Apistogramma cacatuoides har fått flytta in i karet efter en läcka i det mindre karet, samt 2 yngel (nu lekmogna honor) av A. hongsloi.
        Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0350.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,9 KB
ID: 2133097 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0503.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,7 KB
ID: 2133098

        Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0423.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,5 KB
ID: 2133099

        Det känns för jävligt att göra sig av med fjärilarna nu när de nått en så fin storlek, men jag har nu 3+3 VF fjärilar från Venezuela som väntar på mig i karantän hos min lokala zoogubbe. =D Inflyttning efter Påsk!
        Senast redigerad av tommy_g; 07 November 2013, 10:37. Anledning: Art felskriven

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1026

          #64
          Åh fasen! vad tar claus för dom?

          Kommentar

          • tommy_g
            • February 2010
            • 473

            #65
            Det är Morgan som har dem. Tror han tog hem 10 st, skygga som fan men fina, dock inte lika klara i lacken som de svenskodlade. Jag tjingade 6 st av dem, 4 kvar då kanske. Är du snabb så..... =)

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #66
              Det kan bli för mycket även av det goda och 100 Citroner låter onekligen väldigt mycket.

              Men samtidigt häftigt

              Fina bilder och alltid något på G som vanligt.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #67
                Jo, de är sjukt coola. Stimmar bättre än jag trodde också. Filmade lite men hade svårt att få ned ljuset i kameran, alldeles för överexponerat. Man kan se lite i mitten vid inzoomningen hur hanarna håller på.

                Oansat och vildvuxet i hela karet nu. Vänstra delen är jag inte alls nöjd med, har en plan att fixa nya rötter från en å i sommar och kanske jobba mer med mossa. Tänkte börja med scapen på riktigt då. De flesta växter jag testat funkar riktigt bra, cuban behövde mer ljus och är nu helt borta. Nu får vi se om nålgräset tar sig.

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #68
                  Ha ha ja 100st är kanske lite overkill. Men häftigt.
                  Kul med de VF, ska bli kul att se dem!
                  Ser trevligt ut med den frodiga växtligheten, ska bli spännande att följa fortsättningen!
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #69
                    Har du provat med att ge dem gröna ärtor?

                    Mina var helt tokiga i det.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #70
                      Den här Citrontetran fastnade på filmen om Dolkstickstetra jag tog igår. Det är min sista och den är över tre år gammal. Men vilken färg den har fått med åren.

                      Bilden är en skärmdump från YT filmen, därav den dåliga kvaliten.
                      Bifogade filer
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • tommy_g
                        • February 2010
                        • 473

                        #71
                        Jäkla fin. Ja jag matar med ärtor så ofta jag kan (läs; orkar). De går in som ett stim pirayor på maten. Vad matar du dem med mer? Funderar på att göra en räkmix framöver.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #72
                          Jag matar med räkmix minst två gånger i veckan.

                          Har aldrig gjort själv eftersom jag kan köpa bra varor till hyfsat pris.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • tommy_g
                            • February 2010
                            • 473

                            #73
                            Som ni kan se på bilderna har jag en beläggning på vattenytan, det är någon form av alg eftersom ytskiktet blir grönt. Jag brukar ta bort det med tidningspapper, men om jag inte gör det på några dagar så blir vattenytan "igentäppt" och ytcirkulationen avstannar.

                            Är det UV-filter som gäller eller finns det andra metoder för att bli av med det på sikt?

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #74
                              Jag har haft samma problem i en burk, inte 400 litaren som går med CO2 utan i en burk utan gödning Lejonkulan http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134597.

                              Det kortsiktiga problemet löste sig av en slump. Fick med Andmat i hoven från ett annat kar och de stortrivdes och rensade ytan från hinnan.

                              Detta fick mig att tänka till och jag har dragit ner på matningen i den burken och då har problemet försvunnit. Detta har dock varit under en sex månaders period. Som vanligt, inga häftiga rörelser utan lugnt och metodiskt.

                              UV ljus botar inte sjukan, den tar bort symtomen enligt mitt sätt att tänka.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • tommy_g
                                • February 2010
                                • 473

                                #75
                                Viltfångade fjärilar

                                c90368> Tror ändå man får klarare vatten av UV.

                                Uppdatering av karet;

                                Ny tub införskaffad, ett rejält as. Tror det är 6 kg, borde räcka ett tag. Satte också in en ny pump. Har nu 3 st Eheim Compact. 2 st 1000-liters för utblås i olika riktningar och den senaste 2000l/h för insug. Nu vaggar alla växter i hela karet bra, samt att jag fått en bra varierande ytrörelse.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0187.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,1 KB
ID: 2133490 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0186.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,3 KB
ID: 2133491
                                Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0497.jpg
Visningar: 2
Storlek: 119,2 KB
ID: 2133492 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0499.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,6 KB
ID: 2133493

                                Burken växer så det knakar. Har en nålgräsmatta på gång nu, den på höger sida är från en enda kruka och börjar sprida sig, planterade nu 2 krukor till vänster, nu får vi se om de också tar sig bra.

                                Och så har mina efterlängtade fjärilar kommit. Viltfångade, förmodligen från Venezuela. Verkar vara 3 hanar och 2 honor. Riktigt läckra med sina gula nosar. Det var ett helvete att få upp dem, vi var 3 man som kämpade i nästan en timma. Tack Stefan för assistansen.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0181.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,8 KB
ID: 2133494 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0412.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,1 KB
ID: 2133495
                                Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0022.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,4 KB
ID: 2133496 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0033.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,0 KB
ID: 2133497
                                Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0051.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,2 KB
ID: 2133498

                                Riktigt livliga rackare, de svenskodlade var trötta i jämförelse. Filmade lite vid senaste matningen. Nu har kakaduan blivit rejält förbannad, fighten om reviret och maten eskalerar.

                                Lite fight om maten och reviret. Fiskar;Viltfångade fjärilsciklider Microgeophagus Ramirezi (förmodligen från Venezuela)En nästan 3 år gammal kakaduahane, A...
                                Senast redigerad av tommy_g; 16 May 2011, 23:05. Anledning: krångel med videoklipp

                                Kommentar

                                Arbetssätt...