Växtakvarium (SA) 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    #16
    Filtret i full gång

    Klicka på bilden för större version

Namn: filter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,2 KB
ID: 2130350 Klicka på bilden för större version

Namn: pumpar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 243,6 KB
ID: 2130351

    Nu fick jag äntligen filtermassan. PPI 10, 100x100x5 cm. Jag skar kuber i säkert 2 timmar. Kåpan till pumphuvudet har också kommit från PWSS, Eheim-munstycket var modellen mindre, men jag hade redan en liggande(!) i rätt storlek. Tack ändå Hannesc.

    Klicka på bilden för större version

Namn: utsug.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,5 KB
ID: 2130352

    Jag bytte plats så att den nya pumpen strömmar ut på höger sida och det tyngre pumphuvudet suger in från vänster, jag fick mer skjuts i systemet när det kraftiga pumphuvudet trycker in vatten i filtermassan. Hade för kort slang på så den sprutade vatten upp på väggen och dränkte golvet under akvariet på några sekunder. ca 1/4s hink fick moppas upp, pumpen är nästan för kraftig. Nu fungerar det dock utmärkt. Tryckte i filtermassa från mitt andra akvarium för att hjälpa till lite med bakteriekulturen, hällde också ytterliggare kultur från flaska. Har nog aldrig haft så klart vatten i något akvarium tidigare.

    Nu kliar det i fingrarna efter växter. Nästa vecka (förhoppningsvis) får jag de växter jag vill ha.
    Uppdatering av listan;

    1 st Alternanthera cardinalis
    12 st. Anubias barteri var. nana
    15 st. Hemianthus callitrichoides 'Cuba'
    12 st Pogostemon helferi
    6 st Heteranthera zosterifolia

    Klicka på bilden för större version

Namn: hygrophila.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,6 KB
ID: 2130353

    Nästan en vecka har gått och topparna på Hygrophila polysperma har växt en decimeter sedan jag planterade dem. PH har också sjunkit lite grann, ligger runt 6.8. Än så länge bådar det gott. Alger kommer också i liten skala så jag vågar inte dosera växtgödning riktigt än, får bli när allt är planterat. Siamensisarna nopprar för fulla muggar.

    Kommentar

    • TheRoblin
      • July 2007
      • 310

      #17
      Nice projekt!! Jag ska snart starta upp mitt 540l nu efter flytten. Krakarna bor i ett 160l för tillfället. En erfaren jag har av Polysperman är att ansa Polysperman lite vart efter om du vill att den ska bli tätare. Den vill tyvärr bli lite tunn, lång å tråkig om man inte sköter den! När det gäller växtgödning så konkurrera dina växter med algerna. Om det finns för lite gödning halkar växterna efter. Det är även bra att du harden snabbväxande Polysperman då de älskar gödning och kommer att ta upp överflödig gödning! Kommer du att använda Easy Carbo? Växterna gillar det å algerna inte!!

      Ang. belysning: Köp reflektorer till rampen!!
      Senast redigerad av TheRoblin; 29 December 2010, 22:46.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #18
        Just took a new video of my 180 Discus tank. Shot on my Canon 7D. http://vimeo.com/17972638


        ska du köra diskus kanske detta kan intressera dig.. såg att du nosade på lite större fiskar i en annan tråd..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • tommy_g
          • February 2010
          • 473

          #19
          ty. Polysperman satte jag mest i tillfälligt, får se om jag behåller den framöver. Bra tips med reflektorerna, kollade runt lite. Rören i min armatur sitter på "sidan" under rampen, är det bara att klämma fast reflektorerna direkt på rören eller hur funkar det? Finns det olika? Det ser trångt ut där de sitter.

          ettfettbranamn> Jag får se, jag tänker ju mer att detta är ett 375 liters-kar eftersom bakgrunden sväljer en hel del volym, discus kan bli för stort. Såg filmen längst ned på länken du skickade; riktigt nice! Jag vill dock inte bestämma mig angående fisk riktigt än.

          Kommentar

          • TheRoblin
            • July 2007
            • 310

            #20
            Ang. reflektorer: De jag har ( har två olika fabrikat) fäster man precis som du beskriver; man sätter dem direkt på rören med en slags klämma!!!

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #21
              Ursprungligen postat av tommy_g
              Alger kommer också i liten skala så jag vågar inte dosera växtgödning riktigt än, får bli när allt är planterat. S.
              Begränsar du växterna ökar det bara möjligheterna för algerna att vinna det racet.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #22
                Jag har ju så lite växter än, väntar fortfarande på en offert. Om jag öser akvariet med gödning tror jag inte växterna hinner ta upp all näring utan att man istället göder algerna. Så jag vill vara extra försiktig med detta de första veckorna. Det enda som verkar fattas är calcium än så länge, några nya blad på H. polysperman blir "skruvade".

                För 2 dagar sen svek tålamodet mig fullständigt. Var inne hos Claus på Stavre Zoo och tjötade lite, han hade fått in supersnygga svenskodlade fjärilar (från Falköping, någon här inne som ligger bakom dessa fantastiska yngel?). Så det blev spontanköp; 3+3 Microgeophagus Ramirezi.

                Klicka på bilden för större version

Namn: ramirezi_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 383,7 KB
ID: 2130417 Klicka på bilden för större version

Namn: ramirezi_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 500,1 KB
ID: 2130418

                Klicka på bilden för större version

Namn: ramirezi_3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 521,5 KB
ID: 2130419 Klicka på bilden för större version

Namn: ramirezi_4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 520,7 KB
ID: 2130420

                Klicka på bilden för större version

Namn: ramirezi_5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 675,2 KB
ID: 2130421 Klicka på bilden för större version

Namn: siamensis.jpg
Visningar: 1
Storlek: 488,5 KB
ID: 2130422

                De verkar stormtrivas redan, de försöker para ihop sig och hannarna stöter på varandra ibland med färgsprakande dueller. Siamensisarna samlar ibland ihop truppen och undersöker mellan putsningen, här är alla på termometern. Nästa stora inköp blir nog macro-optik till kameran så man kan ta ordentliga bilder.
                Senast redigerad av tommy_g; 16 August 2012, 23:37.

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #23
                  Vilka underbart fina fjärilar! Jag önskar att jag hade fått ha samma tur och fått tag på så fina svenskodlade (Har en, har haft fem totalt). Lycka till med dom i alla fall!

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    #24
                    Fler växter

                    Tackar! Ja de är sjukt fina, jag trodde de hade färgat ut efter några dagar, men de verkar bara bli finare för var dag som går. Hoppas nu bara man kan se fram emot lite yngel.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet_110104.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,5 KB
ID: 2130723
                    Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet_110112.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,1 KB
ID: 2130724

                    Jag donade om lite på vänster sida eftersom det knappt fanns någonstans att plantera på, en sten åkte ut och gjorde plats för en ny "rumslighet". Stenen till höger är beklädd med Anubias, tanken är givetvis att den ska sprida sig över hela stenen. Jag försökte med fiskelina tills jag nästan fick ryggskott, den gick av hela tiden så jag löste det med rostfri ståltråd istället. Nu får det vara så ett tag tills de växer fast ordentligt.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: lotus.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,8 KB
ID: 2130725

                    Den här lotusen växer så det knakar, det här bladet är stort som en handflata, verkar som rötterna har nått leran i botten. Eller snarare att mikroorganismerna har börjat käka av leran. På de äldre bladen kan man se spår av någon svart alg, dessa har även lagt sig på javaormbunkarna. Vad är detta, tofsalger? Eftersom de sitter på lotusen har jag svårt att tro att det är sporer från javan.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: cuba.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,3 KB
ID: 2130727

                    Jag har nu planterat Pogostemon helferi rönt hörnen, samt Hemianthus callitrichoides (Cuba) i mitten av akvariet som är tänkt att sprida sig som en matta. Köpte en planteringspincett, jag kan säga att utan den hade jag aldrig lyckats plantera ovannämnda växter överhuvudtaget. Cuban är sjukt liten. Jag förvånades också över hur ljus P. helferin var, blir den mörkare när den kommer till sin rätt? Nån som har koll?

                    Klicka på bilden för större version

Namn: cuba_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,7 KB
ID: 2130728

                    Jag tror att det tar ett tag innan Cuban sätter sig ordentligt och att många blad och stänglar nu kommer att dö. Den växer i stort sett ingenting, jag vill veta hur den växer. Om den sträcker sig uppåt behöver jag mer ljus. Faktum är att jag tror att jag behöver mer ljus i allafall så reflektorer står högst upp på inköpslistan. Det känns som ljuset är för svagt för Cuban, men för starkt för javaormbunkarna. Ni kan också se spår av förbannade cyanobakterier som jag brottas med i gruset på bilden ovan.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ramirezi_6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,7 KB
ID: 2130726

                    Dagarna går och jag funderar mer och mer på en koldioxidanläggning. Jag vill ju ha ett frodande växtkar där växterna dominerar. Behöver också få ned PH mer. Det är inte direkt svårt att ta reda på vilka komponenter man behöver, frågan är vilken sort av den specifika komponenten man ska ha? Tex. Vilken sorts reduceringsventil? Manometer? Magnetventil? Reaktor? Bubbelräknare? Och var får man tag på grejerna? Lättast vore att skaffa tuben hos någon brandservice och beställa resten från Tyskland eller nån annanstans där det finns på ett och samma ställe, för bekvämlighetens skull. Nån som har tips?
                    Senast redigerad av tommy_g; 07 November 2013, 10:29. Anledning: stavfel

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #25
                      Det ser riktigt lovande ut, du verkar veta vad du pysslar med och vara begåvad med en god dos av estetisk känsla!

                      Poggen är ljus, blir inte särskilt mycket mörkare. Tror dock att du kommer att tycks att den smälter in bättre när övrig växtlighet tar sig och du får lite skugga av högre växter, ffa lotusen. Sen såg jag att du ville ha flytväxter så det blir nog bra. Ett tips är att spana in plantswaps forum, finns en som oftast säljer allehanda flytväxter. Ska själv beställa till våren när det blir mildare.

                      Min erfarenhet av HC är att den står stilla ett bra tag och, som du säger, kommer säkert många grenar dö av. Men de som lyckas rota sig kommer sen att sprida sig rätt snabbt så med tålamod ska du nog få en fin matta! Helt rätt att skaffa pincett, den är besvärlig som fan att plantera.

                      Som andra redan sagt så klämmer man fast reflektorerna med klämmor och de ryms i princip alltid, även om det kan se trångt ut i förhand. Så såna bör du absolut skaffa. Det finns dyra och mindre dyra varianter. Hardcore växtakvarister brukar rekommendera arcadias måsvingereflektorer. Min ogrundade åsikt är att det nog inte skiljer så hemskt mycket i effektivitet, det viktiga är att ha några öht.

                      CO2 borde du absolut satsa på i någon form, går ju snabbt att slänga ihop ett mäsksystem om du vill testa effekten, men trycksatt är ju klart bäst. Näring på det så kommer det växa som tusan, du har ju gjort ett smart drag att grunda med lera. Alger kommer att komma i olika faser men oftast ger de ned sig utan större behov av åtgärder i takt med att karet balanserar sig.

                      Hoppas det fortsätter gå bra för dig, du har åstadkommit en kanonstart och jag tror att detta kar kan bli magiskt fint om du fortsätter på inslagen väg!
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #26
                        Läste lite uppåt i tråden och du oroar dig för ljuset. Jag har själv samma ljusmängd i mitt 375l (nästan, har klämt in ett extra 18w men det gör ju en marginell skillnad) med 50cm djup och hade samma oro när jag körde igång. Måste säga att det har funkat över förväntan, har en ganska fin glossomatta på gång bla.

                        Kolla gärna in min tråd, vi har väldigt mycket gemensamt både i ambitioner och genomgörande (hämtar tex 1+3 kakaduor nästa vecka), kanske finns något där att snappa upp. Är en del jag skulle gjort annorlunda om jag fick börja om, tex använda dammlera (har kattsand dock) och btn vore ju en dröm, så jag tycker du har en kanonstart att utgå från.

                        En annan fråga du ställde var om pmdd. Det är ju växtnäring så självklart funkar det med CO2, något du absolut bör satsa på för växtligheten. På tal om det så tycker jag att du ska börja med easy carbo snarast i väntan på CO2, bra för växterna och dåligt för algerna.

                        Som sagt, grattis till en bra start och lycka till, ska bli kul att följa denna tråd!
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

                          #27
                          Tackar! Och tack för tipsen. Det är andra förslaget nu med Easy Carbo. Ska åka till Cyberzoo och kolla om de har detta eller Evolution Happy redan i kväll. Nu blir det att läsa på mer om CO2. Plantswap har bra med info där.

                          Jag har allt spanat in ditt akvarium sedan länge. Många idéer man kan "låna" av där. Ser magiskt ut. Jag kan bara tänka mig hur det ser ut i verkligheten, många gånger är det en helt annan upplevelse när växterna vaggar med strömmen och fiskarnas rörelse än att bara se foto.

                          Kommentar

                          • tommy_g
                            • February 2010
                            • 473

                            #28
                            Japp. Då har man ägg på en sten och ett fjärilspar som turas om att vakta.

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #29
                              Ursprungligen postat av tommy_g
                              Tackar! Och tack för tipsen. Det är andra förslaget nu med Easy Carbo. Ska åka till Cyberzoo och kolla om de har detta eller Evolution Happy redan i kväll. Nu blir det att läsa på mer om CO2. Plantswap har bra med info där.

                              Jag har allt spanat in ditt akvarium sedan länge. Många idéer man kan "låna" av där. Ser magiskt ut. Jag kan bara tänka mig hur det ser ut i verkligheten, många gånger är det en helt annan upplevelse när växterna vaggar med strömmen och fiskarnas rörelse än att bara se foto.
                              Ja plantswap är en guldgruva, där finns det gott om kunnigt folk.
                              Kul att du gillar mitt kar, visst är det som du säger en helt annan sak i verkligheten. Önskar jag hade en bättre kamera men det ligger inte så högt upp på priolistan. Ska försöka filma med mobilen nån gång, borde bli hyfsat.

                              Grattis till äggen, hoppas det blir något av dem nu!
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • simondaman
                                • October 2007
                                • 236

                                #30
                                Riktigt snyggt akvarium, har du bara haft akvariet i två veckor och de har redan lagt rom, det var snabbt. Har du tänkt att ha nån apistogrmma art? Eller vilka fiskar ska du mer ha?
                                Senast redigerad av simondaman; 16 January 2011, 20:33.
                                180L
                                75L
                                20L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...