Växtakvarium (SA) 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Äntligen har jag fått i ordning på temperaturen på karet, har pallat upp rampen på två reglar för att få lite avdunstning. De flesta växter har gått ned sig efter en 30-gradersperiod över några månader. Tempen ligger nu på 28 grader. Nålgräset börjar ta sig igen även om det fortfarande är risigt. Det mest irriterande just nu är att jag skar av mig fingertoppen med en ny kökskniv - all växtskötsel är nu i stort sett omöjlig tills fingret har läkt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0200.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,3 KB
ID: 2137732

    Köpte 4 nya krukor som såldes ut för 20 spänn styck, de 3 krukorna till höger är Anubias var. nana mini, samma som jag köpte från Tyskland för 5 euro, nu med sänkt temperatur ska jag försöka få i ordning på dessa (de andra tynade bort i värmen, en är kvar på bilden längst ned). Men med ett ömtåligt finger kan jag inte surra fast dessa på grenarna än.

    Skulle också behöva en artbestämning på krukan till vänster, vad är detta? Enligt butiken kom den med i en "Anubias-mix", den är ganska hård och påminner om nån form av Cryptocoryne, tror dock att det är nån form av Anubias. Nån som vet?

    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0187.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,8 KB
ID: 2137728 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0186.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,9 KB
ID: 2137729

    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0199.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,9 KB
ID: 2137730 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0188.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,8 KB
ID: 2137731

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      Så avslutas detta projekt med några utvalda bilder. Akvariet är nu nedlagt p.g.a. flytt till större bostad. Karet med diverse utrustning är sålt till en engagerad akvarist. Det har varit fantastiskt kul att pröva på växtakvarium och diskus, men jag känner att tiden inte räcker till. Nästa akvarium kommer att bli med mindre underhåll, planen är ett större central- eller sydamerikanskt akvarium. Tråden för detta finns här.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 540.jpg
Visningar: 1
Storlek: 384,9 KB
ID: 2141385
      Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0577.jpg
Visningar: 1
Storlek: 389,5 KB
ID: 2141386
      Klicka på bilden för större version

Namn: discus.jpg
Visningar: 1
Storlek: 529,4 KB
ID: 2141387

      Kommentar

      Arbetssätt...