Bakgrund av jyskmadrass :P

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    • January 2008
    • 161

    Bakgrund av jyskmadrass :P

    orkar inte skriva allt igen så om ni klickar på länken så ser ni bilder och hur jag gjort

    Ämnen om olika typer av akvaristiska projekt, samt "gör-det-själv" projekt.
    dra räva i môs, TIAHÔLM!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av dezplay
    orkar inte skriva allt igen så om ni klickar på länken så ser ni bilder och hur jag gjort

    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=823165
    Fast åtminstone förr så innehöll madrasserna även cellulosa och cellulosa löser sig med tiden i vatten.

    Så rapportera efter ett halvår hur den bakgrunden ser ut då - vore kul att veta
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • dezplay
      • January 2008
      • 161

      #3
      Givetvis så kommer jag med uppdatering då, kan ju vara bra för andra att veta som funderar på att göra ett liknande projekt.
      dra räva i môs, TIAHÔLM!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av dezplay
        Givetvis så kommer jag med uppdatering då, kan ju vara bra för andra att veta som funderar på att göra ett liknande projekt.
        Jag vet en som använde madrasser som filter i alla sina akvarier (ett par hundra) och det funkade bra i några månader sedan började de lösa upp sig så han fick byta ut allihop. Fast det är minst 15 år sedan så madrasser är kanske annorlunda konstruerade idag.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • dezplay
          • January 2008
          • 161

          #5
          hehe ja det kan inte vart så roligt :S men som sagt madrasserna bör ju ändrat sig lite med åren denna köpte jag på jysk för ett år sen iaf :P
          dra räva i môs, TIAHÔLM!

          Kommentar

          • Hallander
            • August 2010
            • 580

            #6
            Rätt smidigt om det funkar bra, så slipper man ha fullt av statiska cellplast kulor över hela garaget

            Kommentar

            • MyrasHusse
              • May 2010
              • 1353

              #7
              en billigare variant om inte annat :P
              http://myraakita.blogspot.se/

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Aquaworld
                en billigare variant om inte annat :P
                Ja det var därför odlarn som jag skrev om ovan köpte dom - fast det klart i längden blev det inte billigare

                Anledningen till att de är billigare än de rena PUR-mattorna är som sagt att cellulosa är betydligt billigare som material än PUR, men det löser sig i vatten.

                Hur vet man då om madrassen innehåller cellulosa. Jo man bryter av en liten bit och sätter en tändare till den - brinner det då med en låga så innehåller det cellulosa. Brinner det inte utan bara smälter ner så innehåller det ingen cellulosa.

                Detta knep lärde en tullare mig en gång i tiden då jag var grossist och importerade filtermattor till Sverige. Det var före EU och man var tvungen att skriva en tulldeklaration vid införsel och då försökte jag använda tulltaxenumret för cellulosamattorna, eftersom det var lägre skatt på dessa. Men det sket sig som sagt efterom tullaren visste hur man skulle kontrollera om det innehöll cellulosa eller inte.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • dezplay
                  • January 2008
                  • 161

                  #9
                  Ursprungligen postat av Aquaworld
                  en billigare variant om inte annat :P

                  Ja madrassen hade jag redan, farsan hade lite torv hemma och sanden hade jag hemma. Så det enda jag behövde köpa var 2 tuber tec7 för 150;- st.

                  300 riksdaler och lite arbete på det är inte farligt :P hoppas det funkar nu bara
                  dra räva i môs, TIAHÔLM!

                  Kommentar

                  • MyrasHusse
                    • May 2010
                    • 1353

                    #10
                    Bra tips kjell det ska läggas på minnet
                    http://myraakita.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • dezplay
                      • January 2008
                      • 161

                      #11
                      Det blev minsann en låga.... fast en liten en samtidigt som det smälte. Då innehåller troligen min madrass cellulosa :/ återstår att se hur länge den klarar sig. 1månad eller 1år vi får se...
                      dra räva i môs, TIAHÔLM!

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Detta knep lärde en tullare mig en gång i tiden då jag var grossist och importerade filtermattor till Sverige. Det var före EU och man var tvungen att skriva en tulldeklaration vid införsel och då försökte jag använda tulltaxenumret för cellulosamattorna, eftersom det var lägre skatt på dessa. Men det sket sig som sagt efterom tullaren visste hur man skulle kontrollera om det innehöll cellulosa eller inte.
                        Skrattar, Förste madrass smugglare KF! Hur mycket dyrare blev det?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Måste säga att oavsett om det smälter bort eller inte så blev resultatet skitsnyggt!

                          Hur skulle alternativet vara att lägga husfix på madress? Jag menar täcker man in hela madrassen så bör den inte kunna brytas ner?
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Vilket fantastiskt tips av Kjell nu när jag tänker på det! Ta med tändaren när ni köper madrasser nästa gång!


                            Jag skulle vilja se expediterna när dom säger att det inte finns cellulosa i grejorna och man börjar elda!


                            Kan inte sluta fnissa åt smugglingen…
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • dezplay
                              • January 2008
                              • 161

                              #15
                              Ursprungligen postat av tulle89
                              Måste säga att oavsett om det smälter bort eller inte så blev resultatet skitsnyggt!

                              Hur skulle alternativet vara att lägga husfix på madress? Jag menar täcker man in hela madrassen så bör den inte kunna brytas ner?
                              Tackar

                              Kanske går men minsta lilla fläck man missar resulterar nog i att madrassen vattenfylls efter ett tag ändå.
                              dra räva i môs, TIAHÔLM!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...