Fiskar från SydAmerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scatcat
    • January 2009
    • 42

    Fiskar från SydAmerika

    Då har jag också hamnat här på zoopet och tänkte dela med mig av lite bilder på det kar som jag kör på just nu. Kommer endast att köra med Sydamerikanska fisksorter där i. har just nu Fjärilsciklider och Neontetror och kommer troligtvis forstätta köra med endast dom två sorterna. Karet jag kör dom i är ett litet 8-kantigt kar som är 55cm långt, 40cm djupt och 28cm högt. tycker det är riktigt bra mått då man får en hel del bottenyta att leka med. kommer att lägga upp bilder allt eftersom.
  • scatcat
    • January 2009
    • 42

    #2
    http://www.flickr.com/photos/5650412...8412/lightbox/ bild på karet. Säg till om det inte fungerar. berätta gärna vad ni tycker om det lilla ni kan få ut av den bilden.

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Ser riktigt bra ut med ett lite annorlunda upplägg. Det enda jag skulle försökt göra ät att få upp något mot bakrutan på något sätt. Något dunkelt men så att det händer något där.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • scatcat
        • January 2009
        • 42

        #4
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Ser riktigt bra ut med ett lite annorlunda upplägg. Det enda jag skulle försökt göra ät att få upp något mot bakrutan på något sätt. Något dunkelt men så att det händer något där.
        Tackar! dock så är jag inte riktigt nöjd med placeringen av den växten som är till vänster i bild.. tar upp så mycket sikt tycker jag.

        Menar du upp med växter mot bakgrunden eller mer sten eller rötter?

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Ursprungligen postat av scatcat
          Tackar! dock så är jag inte riktigt nöjd med placeringen av den växten som är till vänster i bild.. tar upp så mycket sikt tycker jag.

          Menar du upp med växter mot bakgrunden eller mer sten eller rötter?
          Kan du inte placera den längre ut mot kanten kanske? Så att den hamnar i andra glasrutan.

          Kanske rada med sten och någon rot mot bakrutan, som ett ras?Jag är dock usel på det personligen.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            #6
            Ursprungligen postat av scatcat
            Då har jag också hamnat här på zoopet och tänkte dela med mig av lite bilder på det kar som jag kör på just nu. Kommer endast att köra med Sydamerikanska fisksorter där i. har just nu Fjärilsciklider och Neontetror och kommer troligtvis forstätta köra med endast dom två sorterna. Karet jag kör dom i är ett litet 8-kantigt kar som är 55cm långt, 40cm djupt och 28cm högt. tycker det är riktigt bra mått då man får en hel del bottenyta att leka med. kommer att lägga upp bilder allt eftersom.
            Mycket välkommen =) kul att en akvarist till hittat hit =) tåg din bild med
            Måste bara fråga vad det är som gör att du väljer just de fiskarna?
            har själv sa kar och tycker de är fantastiska på alla sett å vis.. =)

            Just neontetror tycker jag är otroligt vackra faktiskt =) det blåa skimrande som kommer farande i ett stim på ett 20-40 tal Åååå vad vackert...

            hehe glider iväg nu känner jag..
            lycka till med ditt kar och välkommen till zoopet =)

            Kommentar

            • scatcat
              • January 2009
              • 42

              #7
              jag ska testa lite någon dag får se om jag kan få till det lite bättre!

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Får en bild i huvudet av att det blir som två kullar med din nuvarande hög och ett "ras" bakom, men jag tar inte ansvar för eventuella misslyckanden.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • scatcat
                  • January 2009
                  • 42

                  #9
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Får en bild i huvudet av att det blir som två kullar med din nuvarande hög och ett "ras" bakom, men jag tar inte ansvar för eventuella misslyckanden.
                  Jag återkommer med bilder när jag fixat till lite!

                  Kommentar

                  • scatcat
                    • January 2009
                    • 42

                    #10
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Får en bild i huvudet av att det blir som två kullar med din nuvarande hög och ett "ras" bakom, men jag tar inte ansvar för eventuella misslyckanden.
                    Det ska jag helt klart prova med! Det lät som en riktigt bra ide! haha nejdå jag skyller inte på någon förutom stenarna om inte dom kan ligga still som jag vill

                    Kommentar

                    • scatcat
                      • January 2009
                      • 42

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hellsson
                      Mycket välkommen =) kul att en akvarist till hittat hit =) tåg din bild med
                      Måste bara fråga vad det är som gör att du väljer just de fiskarna?
                      har själv sa kar och tycker de är fantastiska på alla sett å vis.. =)

                      Just neontetror tycker jag är otroligt vackra faktiskt =) det blåa skimrande som kommer farande i ett stim på ett 20-40 tal Åååå vad vackert...

                      hehe glider iväg nu känner jag..
                      lycka till med ditt kar och välkommen till zoopet =)
                      TackarTackar!

                      Jadu...Neontetror är riktigt fina tycker jag! jag älskar fiskar med starka färger å det har ju dom

                      Fjärilar är ganska nytt för mig. Köpte två stycken för ett par veckor sedan men en av dom strök med i flytten tyvär. Ska hämta upp ett par nya nu i veckan.

                      Anledningen till att jag valde just dom är nog bara att jag fastnat för deras utseénde och beteéned väldigt mycket. verkar vara riktigt intressanta och dom är riktigt fina!

                      Tackar ännu en gång!

                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        #12
                        Nej vad tråkigt att det strök med en rackare.. :-/ har du en hona eller hane kvar?
                        Bli guldmedlem nu med så kan kasta in bilder som f.n! :P det uppskattas alltid =)
                        Det märkte jag när jag var ny, att man har stor nytta av det... dels kan man ju lägga in bilder.. men man har ju även tillgång till mycket annat tex alla arter man vill se

                        Antar att det är det första kar! är riktigt kul att du väljer ett SA kar tycker jag =)

                        Kommentar

                        • scatcat
                          • January 2009
                          • 42

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hellsson
                          Nej vad tråkigt att det strök med en rackare.. :-/ har du en hona eller hane kvar?
                          Bli guldmedlem nu med så kan kasta in bilder som f.n! :P det uppskattas alltid =)
                          Det märkte jag när jag var ny, att man har stor nytta av det... dels kan man ju lägga in bilder.. men man har ju även tillgång till mycket annat tex alla arter man vill se

                          Antar att det är det första kar! är riktigt kul att du väljer ett SA kar tycker jag =)
                          Jag lägger min gissning på att det är en Hane som är kvar. Rätt så säker på det. så det ska i en hane + två honor på torsdag troligtvis Ja jag får ta och ordna guldmedlemskap snarast!

                          Jag har haft en hel del akvarium innan det här. fick mitt första för 10 år sedan. å innan dess har pappa alltid haft akvarium. Har haft Platy, Neontetror, Guppy, Guramisar, Malawi, Kampfisk, mm. innan. Men har tyvär alltid haft "små akvarier". skulle vilja ha något på minst 200-300 liter framöver.

                          Men det är första gången jag ska hålla mig till fiskar endast ifrån SA nu!

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            #14
                            Okej Je men då har du ju koll på läget
                            Guld är det som gäller vettu =)

                            Ja förstår din känsla när det gäller "större" kar.. :-) man vill ju iof bara ha större å större :P vet inte var vi skall sluta hen.. hehe
                            När det gäller Sa så har jag ju en självklar favorit som jag själv fick tag i i helgen Geophagus altifrons :-D sjukt fina, min mening :-)

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              hej o välkommen får väl jag önska med då.

                              tråkit det där med fjärilen. men det är tyvärr lätt hänt. de är väldigt känsliga av sig. blir lätt sjuka o droppar av.

                              håller med visualdarkness här o att flytta växten antingen till vänster o kanske längre bak. stora växter gör sig bättre i bakgrunden oftast

                              sen skulle jag nog skippat luftpumpen. om du nu vill köra på SA så brukar man satsa på mycket växter. o en luftpump mer eller mindre dödar din växter. den driver nämligen ut koldioxid ur vattnet o det behöver växter för att växa. o de gör itne särskillt mycket nytta för att syresätta vattnet heller. det räcker gott o väl att ha ytrörelse från filtret

                              är ett stort SA-fan jag med.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...