110L kub förmodligen Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    110L kub förmodligen Asien

    Ja då kör vi igång igen! akvarium nummer 7 i lägenheten. denna gång vart det så att Icecoffee här på forat köpte en 110L juwel-kub. men lysrampen hade rostat sönder. han ville häva bort hela karet för han hittade ett annat.. jag köpte!

    o kuben på plats i lgh! blir i vardagsrummet. passar bra ihop med resten av möblerna.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av hannesc; 11 February 2011, 15:14.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ooooooooooooo efter jag är så jävla awesome så fixar jag lysrampen!

    var nere på DM o eftersom micke har bytt ut hela akvarieavdelningen så finns det massa kar över o en sjujäkla massa 15W ramper med 1 rör i.

    jag fick ta hem ett par ramper för en billig penning. frågan var ju om en drossel från DM-rampen kunde driva två rör istället för ett. upptäckte snart att det gick ej. meeeen man är ju inte född i farstun så jag studerade kopplingarna lite o knipsade lite trådar o tråckla ihop några andra o hävde i två drosslar i juwel rampen. 1 för varje rör.

    o skämmes tamefan men det funka ju huuuur bra som helst! mycket stolt ögonblick här. jag är inte elektriker men jag är händig o ger mig fan på att få en sak att funka om jag fått för mig det :P

    såå lite bilder på processen.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #3
      Vad kul att du köpt ett nytt! Så det blir alltså SA, som din stora kub? :P
      Vilka fiskar har du funderat på? Riktigt snyggt kar förövrigt tycker jag, inte heller fel att komma över ett billigt.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        och efter detta ego-inlägg kan vi ju fokusera lite på vad planen med detta projekt är.

        teknik:

        2x15W t8 + reflektorer ( förmodligen)
        75W värmare. ( har ingen större hemma)
        Eheim 2213 ytterfilter, strilrör


        kommer nog sikta på slimline på tre sidor. gömma teknik bakom den bakersta.

        har lite planer på mycklet grenar. kanske trollsassel i samband med red moore.
        Julasblästersand.
        eklöv på botten.

        anubias o kanske vallisar längst bak.

        antagligen dvärgciklider.


        men! vad tycker ni? ideer o tankar o funderingar. vill ha inspiration folk! show me your best design!!

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Oj de var rostigt. Är det sådär min wromak kommer se ut när jag kör utan täckglaset.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av Christerhedberg
            Vad kul att du köpt ett nytt! Så det blir alltså SA, som din stora kub? :P
            Vilka fiskar har du funderat på? Riktigt snyggt kar förövrigt tycker jag, inte heller fel att komma över ett billigt.
            jaa det blev lite impulsköp. o ja billigt kom jag undan med ( smålänning)

            funderar på dvärgcilider som sagt. kanske flytta mina bolivianer o vejita från den stora kuben till denna.
            eller ett par av blå zebra. finns sjuuktr snygga på DM.

            o sen kanske lite kejsar tetror o bilbukar längst upp.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av FaZt
              Oj de var rostigt. Är det sådär min wromak kommer se ut när jag kör utan täckglaset.
              a jag kör ju utan täckglas på de flesta av mina kar. o det är inga täckglas här heller.
              ska dock lägga lite silikon som tät-skikt till lådan med drossalar o så. det var det från början med det ar lossnat o då har vatten trängt in.

              Kommentar

              • Mr J.E
                • June 2009
                • 276

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                jaa det blev lite impulsköp. o ja billigt kom jag undan med ( smålänning)

                funderar på dvärgcilider som sagt. kanske flytta mina bolivianer o vejita från den stora kuben till denna.
                eller ett par av blå zebra. finns sjuuktr snygga på DM.

                o sen kanske lite kejsar tetror o bilbukar längst upp.
                Härligt med smålänningar Mycket trevligt att se Hannes i farten, strunta i Dvärg ciklider!!!
                DU ska satsa stenhårt på räkor, Odla upp ett bestånd av C.R i SSS grad
                Juwel Lido 120, "räkvasen"
                Juwel Vision 450, projektet!
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                Kommentar

                • Mr J.E
                  • June 2009
                  • 276

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  Julasblästersand.
                  Nej nej Du ska köra "lokalodlad" Sand, finaste sanden på den här breddgraden garanterat! Ska lägga upp lite bilder imorgon i min projekttråd på Baskarpssand, ett sandtag i Habo/Baskarp.
                  Juwel Lido 120, "räkvasen"
                  Juwel Vision 450, projektet!
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mr J.E
                    Härligt med smålänningar Mycket trevligt att se Hannes i farten, strunta i Dvärg ciklider!!!
                    DU ska satsa stenhårt på räkor, Odla upp ett bestånd av C.R i SSS grad
                    haha kanske kommer gå lite räkor där med. men det blir fan itne bara räkor. sorry dude.

                    Ursprungligen postat av Mr J.E
                    Nej nej Du ska köra "lokalodlad" Sand, finaste sanden på den här breddgraden garanterat! Ska lägga upp lite bilder imorgon i min projekttråd på Baskarpssand, ett sandtag i Habo/Baskarp.
                    jasså vart får du tag på den? det lät intressant! dyrt? eller plockar du enligt allemansrätten? isåfall får dui komma o plocka upp mig så åker vi gräver

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Jag visste att du är duktig du *ler*
                      Det ser riktigt fint ut!! Kommer bli kanon detdär. Dessvärre tycker jag du ska ha annat än SA i karet
                      Men det är ju bara min åsikt.
                      Förslag, förberedd karet så du kan ha det paret av scalarer som bildat par så de kan leka av sig

                      Varför inte pennfisk De är läckra
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • dezplay
                        • January 2008
                        • 161

                        #12
                        tror jag betala 30 kr st för en 10 eller 15 kg säck direkt från "fabriken" i baskarp. Billigt och snyggt, går att välja riktigt fin sand eller grövre, finns lite olika modeller :P
                        dra räva i môs, TIAHÔLM!

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          Jag visste att du är duktig du *ler*
                          Det ser riktigt fint ut!! Kommer bli kanon detdär. Dessvärre tycker jag du ska ha annat än SA i karet
                          Men det är ju bara min åsikt.
                          Förslag, förberedd karet så du kan ha det paret av scalarer som bildat par så de kan leka av sig

                          Varför inte pennfisk De är läckra
                          ja jag vet att du vill att jag ska köra annat. är inte heeelt omöjlig. har kollat upp lite gobi till dig nubi. o det kanske man kan göra. med ett stim Werner-regnbågar ( eller vad de heter)

                          aaa det är tanken det med att ha som lek kub för scalarerna om det händer nått där.
                          Ursprungligen postat av dezplay
                          tror jag betala 30 kr st för en 10 eller 15 kg säck direkt från "fabriken" i baskarp. Billigt och snyggt, går att välja riktigt fin sand eller grövre, finns lite olika modeller :P
                          aha a gytt då vet jag. kommer köra fin sand. gillar verkligen inte större grus som engelsk sjösten.

                          Kommentar

                          • Mr J.E
                            • June 2009
                            • 276

                            #14
                            Swedool 25kg för 55kr :-) Sanden alltså...
                            Juwel Lido 120, "räkvasen"
                            Juwel Vision 450, projektet!
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              then we are going there

                              Kommentar

                              Arbetssätt...