110L kub förmodligen Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    Jo vi brukar ju det

    Nä mosaikerna är ju väldigt vanliga fiskar, och i affären ser de otroligt tråkiga ut.. men hemma, när de färgar ut... ojoj säger jag bara!
    Har börjat bli sugen på någon betta också, inte den vanliga kampfisken, men betta channoides verkar trevliga tycker jag

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      Ursprungligen postat av hannesc
      japp. då har man beställt en aquaterra rockwall! änteligen kan det börja hända något. nu ska den borras för två raster o sen silikonas dit. sen är vi upp and running
      Får se hur det blir sen då Innan jag bestämmer mig, du tänker ha insug och utblås från filtret bakom bakgrunden då? Vet inte hur jag skall göra ännu, djupet på mitt kar blir ju bara 40 utan bakgrund så det blir inte mycket kvar om det bygger för mycket utåt. Sen inbildar jag mig att det kommer att bli rätt bökigt att få dit plattorna en bit ut från baksidan iom att jag måste ställa två plattor på höjden för att komma upp i 70 cm.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        kommer inte ha filter bakom bakgrunden (förmodligen inte iaf) utan bara insug ner till ett ytterfilter. men doppvärmare o så komemr ju vara där bakom med så.

        ne jag förstår det. om du får några spillbitar över (om du behöver kapa asså) kan du ju använda dessa som distanser.

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          Ah ok, kanske skulle göra så med doppvärmare och insug bakom. Men strilröret måste man ha framför bakgrunden då i alla fall. Får fundera lite på det, blir ju såklart snyggare att dölja tekniken bakom där.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            jo det kommer jag med ha. strilröret asså.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj!
              Det är väldigt snyggt att dölja tekniken.
              En grej som jag gjort med strilröret (eller rättare sagt slangen från filtret - jag kör bara rätt ut i vattnet utan strilrör) i mitt 540, är att jag dolt utblåsslangen med en smal rot, eller gren. Grenen har jag bara bundit fast i slangen med buntband - så man ser ingen plast, utan bara en tjusig gren och vatten som strömmar bakom denna!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                jo vi har ju pratat om den ideen förut mats. tack för att du påminde mig. nu fick jag ju nya tankar om inredningen :P o det är ju ingen dum idee då vi vill mer eller mindre ha stillstående vatten till gurami etc..

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av hannesc
                  jo vi har ju pratat om den ideen förut mats. tack för att du påminde mig. nu fick jag ju nya tankar om inredningen :P o det är ju ingen dum idee då vi vill mer eller mindre ha stillstående vatten till gurami etc..
                  Aha, det är till gurami (jag tänkte generellt)! Man kan ju, som sagt, dölja själva tekniken med en passande rot eller gren - och runt själva strilröret kan man klippa ut en lagom bit, typ såndär blå filtermedia, som en lång stapel, göra ett hål med ett långt föremål tvärs igenom - med en rundfil eller liknande, typ större, grövre syl, och trä filtermediastapeln över strilröret - så får man ett ytterligt lugnt spridet flöde från strilröret, genom filtermediat, ut i vattnet.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av hannesc
                    jo vi har ju pratat om den ideen förut mats. tack för att du påminde mig. nu fick jag ju nya tankar om inredningen :P o det är ju ingen dum idee då vi vill mer eller mindre ha stillstående vatten till gurami etc..

                    Jag får nog ta en bild på detta! Denna gången har jag alltså bundit en långsmal gren utmed själva slangen, så kan man placera flödet vart man vill - det ser ju ändå bara ut som en gren som bryter ytan.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Aha, det är till gurami (jag tänkte generellt)! Man kan ju, som sagt, dölja själva tekniken med en passande rot eller gren - och runt själva strilröret kan man klippa ut en lagom bit, typ såndär blå filtermedia, som en lång stapel, göra ett hål med ett långt föremål tvärs igenom - med en rundfil eller liknande, typ större, grövre syl, och trä filtermediastapeln över strilröret - så får man ett ytterligt lugnt spridet flöde från strilröret, genom filtermediat, ut i vattnet.
                      det där får jag läsa en gpng till i lugn o ro sen för att jag ska fatta
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Jag får nog ta en bild på detta! Denna gången har jag alltså bundit en långsmal gren utmed själva slangen, så kan man placera flödet vart man vill - det ser ju ändå bara ut som en gren som bryter ytan.
                      ja ta en bild!

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        Werners eller trådfensregnbåge som den också kallas låter som ett kul val, har själv sett ut ett gäng som ska inhandlas till veckan och blir första steget till ett kommande asienkar jag har på gång. Är faktiskt också inne på dvärggurami och vill ha grundformen, den blåröda randiga. Tycker gurami har sin charm.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Förresten är det ett kanontips att trä filterskum runt utblåset Mats, ska ta med den tanken framöver!
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ja... haha Ser ju själv när jag läser mitt inlägg att det är "joxigt" skrivet...

                            Man klär helt enkelt strilröret med filtermedia - jag har gjort detta ett flertal gånger. Först provade jag med att bara klippa till en bit och binda framför hålen på strilröret, men det blev inte bra, snett å galet - så, att bara helt enkelt trä på en tillklippt, lång stapel filtermedia, med ett hål som man får karva eller sticka igenom först, runt själva strilröret. Då blir det ett jättefint spridet flöde som liksom strömmar över ytan subtilt....


                            Det blev inte lättare nu heller, va? Fan, vad svårt det var att beskriva detta enkelt...

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              jo men nu fattar jag.så här??
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                jo men nu fattar jag.så här??
                                Japp! Exakt så!

                                Grejen är att denna lösning bör man nog försöka dölja, för det ser ju for täskigt ut med en blå, kantig skumkorv liggandes vid ytan - men fint flöde blir det!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...