Bygga akvariemöbel till ett 720-liters kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tordh
    • February 2010
    • 71

    Bygga akvariemöbel till ett 720-liters kar?

    Hej!

    Har börjat skissa och tänka på att bygga en egen akvariemöbel till mitt 720-liters kar.
    I dagsläget står det på en aluminiumställning, men jag tycker tyvärr att detta är det fulaste som någonsin har funnits XD

    Lite frågor som dyker upp direkt i huvudet:
    * Hur stora/starka reglar behövs för karet? Det kommer ju nästan väga närmare ett ton (!) sammanlagt.
    * Hur mycket ska/behöver man regla för att vara på den säkra sidan?
    * Hur långa och stora skruvar är att rekommendera?

    Bifogar även med lite skisser på bygget. Ha lite överseende med dessa då det var första gången jag jobbade med Googles Sketch Up någonsin :P

    Första skissen på hur jag hoppas att det ska se ut när jag är klar:
    Första skissen på möbeln, så som den förhoppningsvis kommer se ut när jag är klar :D


    Skissen på hur jag tänkt regla upp möbeln:
    Skiss på hur jag tänkt regla upp allting för att sedan sätta på spånskiva eller liknande.



    Fick tipset av en snickare att använda 120 mm reglar, var kan man få tag på dom billigt måntro?


    Tack för alla tips i förhand!

    Tordh
    Har ett halvt zoo hemma hos sig
  • tordh
    • February 2010
    • 71

    #2
    Var på byggmax idag på min lunch på jobbet och kollade upp vilka reglar som gällde. Efter många om och men kom de överrens om att det var 45x145 reglar som rekomenderades.

    Är det ingen här på zoopet som har lite erfarenhet av att bygga sin egen akvariemöbel?
    Har ett halvt zoo hemma hos sig

    Kommentar

    • JacobT
      • January 2009
      • 573

      #3
      jag har byggt en egen akvariebänk till ett 540 liters akvarium
      (http://www.zoopet.com/forum/showthre...=136966&page=1)och då använde jag 95x45 reglar fast det egentligen skulle räckt med 75x45 reglar, så jag tror inte att du behöver 145x45 reglar räcker med 95x45 reglar. och på din ritning så har du överdrivet mycket reglar på framsidan. men är ingen snickare utan bara en 13 år gammal akvarist som gillar att snickra
      ><(((*>
      *> MVH jacob
      ><(((*>

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #4
        tänk bara på att reglarna som karet vilar på ska vara raka och gå från golv/kar enligt din skiss kommer bakdre delen av regeln endast vara fastskruvad i en lodrätt regel . dela hellre konstuktionen då så att bottendelen blir ordenligt bärande. och bygg från det. dvs, låt karet stå på lodräta reglar, inga fastskruvade horisontella.

        hah jag är sämst på förklarning. hoppas du förstår hur jag menar
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • tordh
          • February 2010
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av Icecoffee
          tänk bara på att reglarna som karet vilar på ska vara raka och gå från golv/kar enligt din skiss kommer bakdre delen av regeln endast vara fastskruvad i en lodrätt regel . dela hellre konstuktionen då så att bottendelen blir ordenligt bärande. och bygg från det. dvs, låt karet stå på lodräta reglar, inga fastskruvade horisontella.

          hah jag är sämst på förklarning. hoppas du förstår hur jag menar
          haha och jag är nog den trögaste man kan förklara för XD haha
          men baksidan kommer ser exakt ut som på framsidan men kommer att fästa hela lysrampsbygget på en extra vägg där bak. Men kommer kanske slopa lysrampsbygget då hela möbeln kanske blir för framtung, eller vad tror du/ni?

          Ursprungligen postat av Icecoffee
          jag har byggt en egen akvariebänk till ett 540 liters akvarium
          (http://www.zoopet.com/forum/showthre...966&page=1)och då använde jag 95x45 reglar fast det egentligen skulle räckt med 75x45 reglar, så jag tror inte att du behöver 145x45 reglar räcker med 95x45 reglar. och på din ritning så har du överdrivet mycket reglar på framsidan. men är ingen snickare utan bara en 13 år gammal akvarist som gillar att snickra
          Det var ett rejält bygge må jag säga :P anledningen till att jag har så mycket reglar där fram är enbart för att jag ska kunna sova riktigt gott om nätterna så att det inte brister någonstans hehe
          men har du något tips på en förbättring på ritningen då?
          Har ett halvt zoo hemma hos sig

          Kommentar

          • Icecoffee
            • November 2010
            • 447

            #6
            ska kika lite på det o skissa upp nått. dock blir det nog inte före helgen tyvärr.
            Cogito, ergo sum
            (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
            (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

            Kommentar

            • tordh
              • February 2010
              • 71

              #7
              Ursprungligen postat av Icecoffee
              ska kika lite på det o skissa upp nått. dock blir det nog inte före helgen tyvärr.
              låter riktigt trevligt
              Har ett halvt zoo hemma hos sig

              Kommentar

              • Icecoffee
                • November 2010
                • 447

                #8
                mått på karet ? BxHxD
                Cogito, ergo sum
                (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                Kommentar

                • tordh
                  • February 2010
                  • 71

                  #9
                  Ursprungligen postat av Icecoffee
                  mått på karet ? BxHxD

                  Måtten på karet är 200x60x60 cm. Vill ju ha bänken den ska stå på ganska hög så på min skiss är bänken 70 cm hög så att karet står ganska högt upp
                  Har ett halvt zoo hemma hos sig

                  Kommentar

                  • tordh
                    • February 2010
                    • 71

                    #10
                    Lite uppdatering då

                    Har kollat runt lite och bestämt mej för att använda 45x75 reglar. Hittade en person som använt det till sitt 980 liters kar så det bör ju räcka

                    Väntar förbrillt nu på att de ska dyka upp lite pengar så att man kan finansiera hela bygget också så att det inte bara blir halvfärdigt för att sen stå och ta upp plats till ingen nytta :P
                    Har ett halvt zoo hemma hos sig

                    Kommentar

                    • putte90
                      • July 2010
                      • 62

                      #11
                      mitt 720l står på en bänk som är reglad med 45x45 reglar. Och på utsidan av dom sitter de fury skivor som stadgar upp benen i sidled, de är 6st ben på möbeln .

                      mvh patrick

                      Kommentar

                      • tordh
                        • February 2010
                        • 71

                        #12
                        Ursprungligen postat av putte90
                        mitt 720l står på en bänk som är reglad med 45x45 reglar. Och på utsidan av dom sitter de fury skivor som stadgar upp benen i sidled, de är 6st ben på möbeln .

                        mvh patrick
                        Tack för indikationen Patrick
                        Då bör det kanske räcka med 45x45 reglar, men man är ju alltid lika rädd när man bygger ihop något själv när man nästan har tummen mitt i handen hehe
                        Så det blir nog 45x75 reglar för säkerhetsskull
                        Har ett halvt zoo hemma hos sig

                        Kommentar

                        Arbetssätt...