Åttakantigt kar som ska bli SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tordh
    • February 2010
    • 71

    Åttakantigt kar som ska bli SA

    Nu har jag äntligen kommit över ett åttakantigt kar på 160 liter som jag hade tänkt att göra till ett ståtligt SA-kar. Efter tre timmars rengöring är det dags att inhandla sand så att man kan starta upp det idag och sen låta det stå i vecka så att det verkligen blir en bra bakteriekultur i karet.

    Några frågor jag gärna vill ha svar på är:

    Vilken sand kommer bli snyggast i karet och vara enklast att rengöra?
    Vilka växter är att rekomendera?
    Jag har planer på att endast ha ett lekande Diskus-par där i fungerar detta eller får jag tänka om?
    Hade tänkt köra med luftpump och kompletera med ett ytterfilter som pumpar 440 liter i timmen, räcker detta eller måste jag ha något annat?

    Bilder kommer lite senare då jag måste iväg just nu

    Hoppas ni hjälper mig lika bra som alltid

    MVH

    Tordh


    Här är bilden på karet då också

    Senast redigerad av tordh; 19 November 2010, 13:05.
    Har ett halvt zoo hemma hos sig
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kör gärna på Julas blästersand. fin o snygg.
    sen det här med att låta det stå tomt i en vecka för att få en bakteriekultur är en myt. hjar du inga fiskar i kan inte bakteriekulturen komma igång. i med fisk så fort tempen är stabil dvs efter ett par timmar bara. börja med ett par pilotfiskar. typ guppy eller så som kan pinka in karet så bakterierna kan bildas.

    sen är jag osäkaer på om du kan ha diskus i ett sånt kar men det får en mer diskus-erfaren person svara på.

    skippa luftpumpen. vad ska du med den till?? den driver bara ut koldioxiden ur vattnet så dina växter dör. plus att det är fult ( obs personlig åsikt om bubblor)

    växter: lååånga höga vallisar. kör på gigantae. skitsnyggt.

    har du en bra städpatrull av tex malar o snäckor behöver du aldrig rengöra sanden. jag har aldrig slamsugit mina kar o sanden är helt ren.

    slänger in en bild på min SA-kub. där har du julas sand och vallisar. mest för inspiration.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • tordh
      • February 2010
      • 71

      #3
      Tack för snabbt svar!

      Har försökt hitta julas blästersand innan men jula som jag har i närheten, dvs där jag bor, i Växjö har ju inte det. Så var kan man få tag på det mer än på Jula?

      Angående fiskvalet har jag läst att Diskusar behöver 50 liter vatten per individ men därför jag frågar för vill ju inte plåga dom
      Har ett halvt zoo hemma hos sig

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        biltema har bra sand med. hornbach med. o bra myclet billigare än om du köper i en djuraffär.

        ang 50L per fisk? vart har du läst det??? snarare 250L

        Kommentar

        • tordh
          • February 2010
          • 71

          #5
          Då har jag tänkt och läst helt fel :S oooops!

          Ber om ursäkt för min okunskap inom området där. Men de får helt enkelt simma i mitt 720-kar då

          Behövs de CO2 apparat till karet? Kommer man märka att det gör någon skillnad? I sådana fall var kan jag handla grejerna och bygga en egen?
          Har ett halvt zoo hemma hos sig

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            be inte om ursäkt. forumet finns ju för att man ska kunna fråga o lära sig jag har lärt mig otroligt mycket här från människorna här. ber om ursäkt om jag lät lite brysk i min ifrågasättning :P

            behövs o behövs. beror på om du vill ha ett ordentligt växt-kar. det som jag ser som det stora problemet är belysningen. vad är måtten på karet? höjden asså? för att få ner ljuset hela vägen ner krävs rätt ordentlig belysning. särskillt då om du vill ha ordentlige med växter. min kub är 70cm hög. jag har en ramp som har 4 st 24W t5-rör o en mettalhalogen lampa på 250W.

            hade 4 st 20W rör bara innan. o det funkade inte för växterna.

            men om du vill ha en billig co2 anläggning rekomenderar jag en Mäsk. denna körde jag till min kub o det funkade kanon

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              be inte om ursäkt. forumet finns ju för att man ska kunna fråga o lära sig jag har lärt mig otroligt mycket här från människorna här. ber om ursäkt om jag lät lite brysk i min ifrågasättning :P

              behövs o behövs. beror på om du vill ha ett ordentligt växt-kar. det som jag ser som det stora problemet är belysningen. vad är måtten på karet? höjden asså? för att få ner ljuset hela vägen ner krävs rätt ordentlig belysning. särskillt då om du vill ha ordentlige med växter. min kub är 70cm hög. jag har en ramp som har 4 st 24W t5-rör o en mettalhalogen lampa på 250W.

              hade 4 st 20W rör bara innan. o det funkade inte för växterna.

              men om du vill ha en billig co2 anläggning rekomenderar jag en Mäsk. denna körde jag till min kub o det funkade kanon
              http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=35&site=1

              off topic

              @hannesc.....bara fjorton inlägg kvar till 4000.....


              .
              Senast redigerad av Ken Olofsson; 19 November 2010, 14:13. Anledning: felräknat
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • tordh
                • February 2010
                • 71

                #8
                Höjden ligger på samma som ditt ungefär har inte mätt det men tänkte ta det som nästa steg vill handla allt så att man slipper lämna lägenheten på ett tag hehe

                Nu sitter det en hemmagjord ramp där i med enbart en glödlampa mitt mål är ju att bygga en lysramp också som kommer hänga ut från väggen men hur svårt är det egentligen?
                Har ett halvt zoo hemma hos sig

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  det kan nog vara svårt. särskillt eftersom det är så liten toppyta. asså det är ju inte så långt så det blir ju små rör. LED kanske kan vara nått att tänka på. annars hade jag kört på en sån här typ

                  Kommentar

                  • tordh
                    • February 2010
                    • 71

                    #10
                    Det hade ju varit det bästa självklart :/ men budgeten skulle jag vilja ha under 3 000 kr till att börja med, man vet ju aldrig vad tomten kommer med hehe

                    Finns det någon billigare variant? Eller om man enbart kör på stor vallisinera om det räcker med ljuset som jag har?
                    Har ett halvt zoo hemma hos sig

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      osäker... tvivlar. men finns andra som är duktiga på belysning som säkert här nån ide.

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        #12
                        Ursprungligen postat av tordh
                        Tack för snabbt svar!

                        Har försökt hitta julas blästersand innan men jula som jag har i närheten, dvs där jag bor, i Växjö har ju inte det. Så var kan man få tag på det mer än på Jula?
                        Enligt Jula's hemsida så ska då sanden finnas i lager i Växsjö http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-123209 Där jag köpte i Uddevalla så fick jag säga till i kassan å betala å sen hämta ut sanden från varuutlämningen för den fanns inte inne i butiken.

                        Kommentar

                        • tordh
                          • February 2010
                          • 71

                          #13
                          Ursprungligen postat av FaZt
                          Enligt Jula's hemsida så ska då sanden finnas i lager i Växsjö http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-123209 Där jag köpte i Uddevalla så fick jag säga till i kassan å betala å sen hämta ut sanden från varuutlämningen för den fanns inte inne i butiken.
                          Ja då, jag frågade och fick med mej en säck hem från jula så nu står karet med sand i iallafall
                          Har ett halvt zoo hemma hos sig

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            nemen va kul!
                            bilder tordh!! bilder

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              läser nu i en annan tråd om ytrymme för diskus. ett lekpar kan nog kanskle funka. är bara lite oroligt för "svängrummet" så karet är högre än brett.


                              personligen älskar jag höga kar så jag är lite småkär i din pelare tordh

                              Kommentar

                              Arbetssätt...