Projekt Miljon.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matuski
    • November 2008
    • 130

    Projekt Miljon.

    Jao, då har jag äntligen fått inhandlat fyra guppies(*@#-"+ på de där försäljarna i den lokala butiken som just bytts ut. Bättre kvalitet på fiskarna, men fortfarande vägrar de sälja.). Så mycket som de vet om är mitt pH-värde exakt 7, jag har ett 125-liters akvarium och bara ett stort stim neontetror, och har haft guppies i karet tidigare. Ett av dessa påståenden är rätt.

    I själva verket går dessa guppies nu med fem st. tigerbarber(litet stim, ja, jag vet, men de håller på att dö bort, de var 8 eller något sådant i början), 2 pristellatetror och 3 kopparbarber.

    Som ni märker är det rätt små antal av alla de andra fiskarna, eftersom jag inte tänker fylla på dem. Mina kopparbarber verkar dock försöka sköta det själv, min hane har jagat runt hela veckan och såg honom igår leka med en hona, vilket ju var roligt, men det blev nog inte till någonting ändå.

    Jag skall alltså börja med guppyodling i liten skala(hrm, här undrar man ju om det är möjligt i 'liten' skala när honorna släpper typ 40 yngel per gång). Har ett mycket litet yngelkar(10 l, för litet antar jag att många tycker) där jag dock bara tänkt ha dem första 3 veckorna eller så, tills de börjar uppvisa färger, då kan jag släppa dem jag inte vill ha i stora karet och låta resten gå kvar i lilla så de får mer plats och sedan släppa dem då de är tillräckligt stora.

    Många anser kanske att guppyodling skulle vara rätt tråkigt då de ynglar av sig utan att man egentligen behöver göra något och, om man lämnar ynglen i stora karet, sköter gallringen själv. Men jag tror att jag kommit på en intressant twist. De guppies som finns i djurbutiken jag handlar från är rätt brokiga i färgerna, spec. honorna. Hanarna är mer praktfulla ändå.
    Så, med dessa blandade honor och hanar, tänker jag försöka få fram de mest renfärgade och de mest blandade. Dock tänker jag inte 'hålla koll' över vilka hanar och vilka honor som parar sig. Jag skall bara gallra fram de jag tycker jag är finast och se vad naturen själv får till med lite hjälp.


    Enligt mitt egna tycke har jag en bra grund. Mina honor är lite blandade i färgerna, men ändå klara. Jag har en magnifik snakeskinhane(tror jag det hette?) vars otroliga svarta markering fortsätter över i princip hela kroppen och glänser som om det vore metall. < 3

    Så, tycker ni det låter intressant? Skriv tips, åsikter osv. här - jag är en relativt ny akvarist som haft akvarium i lite mindre än två år, och jag vet att många här hållit på med det hela livet, så jag uppskattar er hjälp! Och det är inte trevligt att uppdatera för sig själv heller.

    Åh, och vissa saker kanske kan bli lite begränsade, då jag bara är snart 14 år(fy för sena födelsedagar, 28.12 ...) och mina föräldrar inte riktigt har lust att föra mig till en massa olika akvarieaffärer hit och dit.

    Bilder är på kommande!
    125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
    10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hade själv en sådan tanke för några år sedan...jag ville få tillbaka de guppys jag mindes från 70-talet, och köpte massor med oilka former för att de skulle släcka ut varandras framavlade skumheter. Sedan fick de para sig fritt. Efter några generationer kunde man möjligen börja ana vildguppys i dem. Tyvärr dog de alla efter en flytt.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Matuski
      • November 2008
      • 130

      #3
      Det låter jätteintressant! (jag kan ju inte precis minnas 70-talets guppies, men jag antar att det är ditåt jag vill komma :P ) Dock synd att de alla fick ge livet till.
      Men bilder lovades det, och bilder skall det komma! I länkform tyvärr, men jag hoppas att det inte skall hindra er från att vilja titta. Håller på att ladda dem till kameran nu, men lägger upp dem i ett skilt inlägg sedan
      125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
      10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

      Kommentar

      • Matuski
        • November 2008
        • 130

        #4
        Här kommer då bilder!

        Hona 1 är den med den blekorange/gula stjärtfenan och några bleka fläckar/prickar. Jag tycker de färger och markeringar hon har påminner om en fjäril.

        Hona 2 är den halvsvarta med blå stjärtrot som sedan tonar ut. Jag hoppas att hennes avkommor kommer ha samma toning i sina stjärtfenor.

        Hona 3 är den klargula med några spridda prickar. Jag har aldrig haft guppy förut och är inte säker, men hon verkar kunna vara hög'gravid'. Någon med med erfarenhet som kan hjälpa mig? Hon verkar också lite i skymundan, hanen uppvaktar henne inte på långt när lika mycket som Hona 2(tydligen hans favorit CX) och Hona 1.

        Hane 1 är den där underbara rödorange snakeskinskapelsen. Hans färger är så vibranta att man nästan får ont i ögonen av att titta på dem. Han verkar rätt ung också.



        Stora akvariet -


        Fullbild.


        Vänster sida


        Mitten


        Höger sida


        Hane 1


        En av mina favoritbilder, hane 1, såå läcker 8D

        fler bilder på kommande ...




        Yngelkaret -


        De platyyngel som för tillfället går i karet och kör igång det

        fler bilder på kommande ...
        125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
        10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Jag har för mej att man kan se när honan skall till att föda genom att se ifall hon har en svart fläcka kring analöppningen. Men gå gärna in på www.akvarietorget.se och fråga. Gott om guppyfantaster därinne.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          Arbetssätt...