60x60x30 (Far och dotter projekt)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeeli
    • July 2007
    • 53

    60x60x30 (Far och dotter projekt)!

    Hej!!

    För drygt ett år sen limmade jag ett akvarie i måtten 60x60x30 i tanken på att jag skulle ha ett par malar för lek i men att jag skulle bygga en bakgrund.. Pappa som jag hade mitt projekt med avled och jag tappade gnistan... Nu tänkte jag att jag skulle börja lite smått. Men jag körde fast i planerander... Jag vet hur jag vill ha det men har svårt att få in det i fingrarna. Min tanke var att det ska vara så SA liknande som möjligt, en bakgrund som sträcker sig över två sidoglas då burken ska stå i en hörna! och i hörnet bygga in pumpen! Bakgrunden tänkte jag bygga i frigolit men sen tog det stop.. Cement? Byggspackel? Färg? Lack? Vill komma så billigt undan som möjligt. Samt att inte få pH att stiga i höjden.. Pumpen hade jag en tanke på att försöka få tag i en "pumpkasset" från JUWEL och såga av till 30cm höjd och placera bakom bakgrunden med filtervadd och cirkulationspump.

    I akvariet sen hade jag en plan på Sjösten , mangrove, gräs och mossa... fiskar Ja, det har varierat med arter men troligtvis blir det denna skönhet som blir ca 12 cm.Hypancistrus sp. L236
    Men kommer även att ha något smått simmande!

    Vad har ni för förslag och åsikter?
    Är tacksam för all inputt jag kan få!

    Kram på er// Jennie
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    åsikter, men bara att L236 är ett fantastiskt fiskval :>
    All we are, we are.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag tror att du ska kolla in Slimline till bakgrunden, smidigt och inte så mycket dyrare än att bygga en bakgrund själv. För ett antal år sedan byggde jag en bakgrund i frigolit, men det var mycket jobb för att få till det på ett bra sätt, och hade det då funnits Slimline vet jag vad jag hade valt.

      Trevlig mal du har valt, och jag vill inte vara negativ, men har du sett den till salu någonstans?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • jeeli
        • July 2007
        • 53

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag tror att du ska kolla in Slimline till bakgrunden, smidigt och inte så mycket dyrare än att bygga en bakgrund själv. För ett antal år sedan byggde jag en bakgrund i frigolit, men det var mycket jobb för att få till det på ett bra sätt, och hade det då funnits Slimline vet jag vad jag hade valt.

        Trevlig mal du har valt, och jag vill inte vara negativ, men har du sett den till salu någonstans?
        Nej Jag har inte sett den till salu, men jag är samtidigt öppen för förslag... vill ha något snyggt och spännade som inte blir så stor... jag var inne på en typ av tiger pleco ett tag, men det visar sig vad det blir...

        Kommentar

        • Mr J.E
          • June 2009
          • 276

          #5
          Trevligt projekt! :-) Jag tycker L134 är otroligt vacker, blir inte så stor heller 12-14cm. Ett litet tips.
          Juwel Lido 120, "räkvasen"
          Juwel Vision 450, projektet!
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av jeeli
            Nej Jag har inte sett den till salu, men jag är samtidigt öppen för förslag... vill ha något snyggt och spännade som inte blir så stor... jag var inne på en typ av tiger pleco ett tag, men det visar sig vad det blir...
            Sedan beror det lite på hur rutinerad du är som akvarist samt hur mycket pengar du vill satsa. Det finns en uppsjö av malar runt 300:-klassen och ett kar med ett gäng sådana malar och sedan bara ett stim bilbukar vore riktigt fräckt. Detta karet är då inrett med mycket rötter som sträcker sig mot ytan, inga växter, fin sand och vattnet tefärgat. Sedan lite skum belysning som silar ner mellan rötterna så man bara kan ana fiskarna, det vore mumma för ögat!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • jeeli
              • July 2007
              • 53

              #7
              Ursprungligen postat av Mr J.E
              Trevligt projekt! :-) Jag tycker L134 är otroligt vacker, blir inte så stor heller 12-14cm. Ett litet tips.
              Ska kolla upp den!! tack för tipset!

              Kommentar

              • jeeli
                • July 2007
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Sedan beror det lite på hur rutinerad du är som akvarist samt hur mycket pengar du vill satsa. Det finns en uppsjö av malar runt 300:-klassen och ett kar med ett gäng sådana malar och sedan bara ett stim bilbukar vore riktigt fräckt. Detta karet är då inrett med mycket rötter som sträcker sig mot ytan, inga växter, fin sand och vattnet tefärgat. Sedan lite skum belysning som silar ner mellan rötterna så man bara kan ana fiskarna, det vore mumma för ögat!
                Jag är hyffsat rutinerad efter att ha haft akvarier i 20 år , men aldrig pysslat med att bygga eget!! Vad hade du för tanke på malar då... bilbuk, har funnits i tanken...

                Kommentar

                • jeeli
                  • July 2007
                  • 53

                  #9
                  Ursprungligen postat av jeeli
                  Ska kolla upp den!! tack för tipset!
                  Ja den var väldigt vacker!! Kanske blir såna... Vem vet! Kostar runt??

                  Kommentar

                  • Mr J.E
                    • June 2009
                    • 276

                    #10
                    Ursprungligen postat av jeeli
                    Ja den var väldigt vacker!! Kanske blir såna... Vem vet! Kostar runt??
                    ligger runt 200kr på annons lite överallt. I Butiker kan jag tänka mig 300kr kanske?
                    Juwel Lido 120, "räkvasen"
                    Juwel Vision 450, projektet!
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av jeeli
                      Jag är hyffsat rutinerad efter att ha haft akvarier i 20 år , men aldrig pysslat med att bygga eget!! Vad hade du för tanke på malar då... bilbuk, har funnits i tanken...
                      L46
                      Ursprungligen postat av Mr J.E
                      ligger runt 200kr på annons lite överallt. I Butiker kan jag tänka mig 300kr kanske?
                      Det låter som ett pris på små ex, ska du ha vuxna får du nog räkna med runt en femhundring st...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • jeeli
                        • July 2007
                        • 53

                        #12
                        Med tanke på bakgrunden som tråden gällde från början och tips på slimline så blir den väldigt tunn upptill där jag skulle vilja anordna hål i bakgrunden för att plantera Ampellilja som hänger över vattnet... eftersom det är så lågt akvarium. Jobbet med bakgrunden hade jag räknat med att det skulle vara lite mer... men det är inget problem.. Frågan är på material... Vad jag ska använda!!??

                        Kommentar

                        • jeeli
                          • July 2007
                          • 53

                          #13
                          Om det är L046 du menar, så den är urläcker, men oxå dyr...
                          Senast redigerad av jeeli; 18 November 2010, 16:11.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av jeeli
                            Med tanke på bakgrunden som tråden gällde från början och tips på slimline så blir den väldigt tunn upptill där jag skulle vilja anordna hål i bakgrunden för att plantera Ampellilja som hänger över vattnet... eftersom det är så lågt akvarium. Jobbet med bakgrunden hade jag räknat med att det skulle vara lite mer... men det är inget problem.. Frågan är på material... Vad jag ska använda!!??
                            Frigolit, husfix och färg. Nu vet jag inte vad som gäller ang. färg men det finns flera trådar om detta. Jag hade tvåkomonent när jag målade min bakgrund och strödde torv i den blöta färgen.

                            Ursprungligen postat av jeeli
                            Om det är L046 du menar, så den är urläcker, men oxå dyr...
                            Jepp...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...