200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    200 liters räkakvarium med co2

    Jag har börjat fundera mer och mer på en idé jag fått in i skallen, och lite bollande i denna frågan hade varit väldans kul.
    Vi var i Tyskland för ett par månader sedan och besökte bröderna Logemanns nya affär. Tidigare hade de affären i sin källar i deras hus, trångt och bökigt men bra mycket mysigare och trevligare att besöka. I alla fall, i affären hade de ett par riktigt snygga akvarium med räkor, och jag fattar fortfarande inte varför jag inte fotade dessa.
    De var ganska låga men djupa och med bra belysning och co2 var dessa kar bland de snyggaste jag sett. Att de sedan bara hade räkor av de högsta klasserna gjorde inte saken sämre.

    Det är detta jag funderar på att apa efter, beställa ett kar med måtten 125x30x50 eller liknande. Att det bör vara 125 är för att det är lättare att hitta utrustning till ett kar med standardmåttet 125 cm långt. Nu har jag iofs ingen plats för fler kar i lägenheten, men däremot har jag två 50-kuber i sovrummet som kan få ge vika till lite plats för detta projekt.

    Problemet som jag ser det nu är att hitta ett kar till dessa mått, och troligen blir det då till att beställa ett helglaskar från en glasmästare, med svart silikon givetvis.
    Sedan är det belysningen, 4xT5 är nog att föredra då MH kan bli lite väl mycket värme då karet ska vara i sovrummet. Det enda jag egentligen behöver införskaffa är karet och någon ramp som passar, och helt inte en takhängd sådan...
    Nu är detta inget projekt som jag ska genomföra med någon panik, utan det får gå i sakta mak om man inte hittar ramp och kar i det snaraste för då är det bara att slå till.

    Input please!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    misstänker att djupet är 50, och höjden är 30.

    finns där ingen risk att det blir skitvarmt med belysningen även om man inte har MH ?

    om ja,,,kanske man kan fixa det med att rampen har lite lufthål ?


    ytterfilter ?

    hur strömt vill du ha det ?


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jepp, höjden ska vara 30, förväxlade kanske siffrorna där...

      Med bra ytcirkulation tror jag inte det blir så varmt, och för att även minska risken för värmeöverföring från en pump blir det troligen ett ytterfilter som rening och jag har en hög Eheim 2217 liggandes, så dessa ligger väl till.
      Det ska absolut inte vara någon teknik synlig i karet, så Slimline blir det troligen och med hjälp av dessa går det att dölja mycket.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        har en hög Eheim 2217 liggandes.

        2 eller kanske 3 st av dom, så att det blir bra med fart i karet,,,,nästan på gränsen till en bäck,,,,,


        blommor ?

        rötter ?

        botten ?


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          gillar iden starkt faktiskt. har inte mer input for now. återkommer

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Två 2217 hade varit det utimata då en av dessa kunde nyttjas som reaktor för att lösa gasen.
            Mina funderingar på växtval är någon bottentäckare och sedan blir det bara mossa för resten av slanten. En hel del Redmoorerötter som desa fästs på, och även något stenparti med "Mini landskassten", likadana som jag har i ett par av räkkuberna.
            Mossorna blir nog Weeping moss till en del, sedan får man se vad man kan hitta...

            Bottensubstratet blir Ebi Gold Shrimp soil http://www.ebishop.se/soil/23-ebi-gold-shrimpsoil.html för räkornas skull.

            Kruxet med att kombinera ett växtkar och Chrystalräkor är räkornas känslighet mot vissa metaller som tex PMDD innehåller, och det är en faktor att tänka på men inget som är omöjligt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Anders! Helt klart skall du gå igång med detta projekt (vi har ju redan gaggat om det och jag vet att du är på gång...). Jag vet att det kommer att bli hur fränt som helst detta - kör på stenhårt!

              (lite input i tråden bara)

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Skitintressant ide!
                Som du säger kommer ditt huvudbry främst vara att hitta en balans i karet.. Du får inte ha för stark belysning, för då kommer dina växer kräva mer näring än du kan tillföra då dina Crystals kommer säga kolavippen vid en viss nivå... Har själv haft funderingar på ett liknande projekt och hade då tankar på att köra med doserpump till växtgödningen för att få en ett kontinueligt flöde av gödning, på så sätt chockhöjer du aldrig nivåerna av skadliga metaller och det lär gynna Crystals och inte minst växterna
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  jag tar kuberna så behöver du inte tänka mer på dom

                  Är det inte läge att pröva LED belysning?
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Nja, LED tro rjag inte så mycket på ännu. Dels är de fortfarande dyra, svårt att få rätt Kelvintal till växterna och relativt ny teknik till akvarium och ett osäkert kort då man inte vet hur länge de håller. Tekniken kommer säkert att gå framåt, men jag håller mig nog till T5 eller T8 i detta skede iaf.

                    @Sultanen: Vet du någon som göder med PMDD och har Chrystalräkor? Eller ett High-tech kar över huvudtaget med co2 och dessa räkorna? Skulle vara jäklens kul att höra/läsa deras lösningar på detta som kan bli ett problem...
                    Även om man har en långsam nivå på inflödet på PMDD är risken stor att det kan gå åt pepparn, och när dessa räkor kostar 200:-/ st och uppåt vill inte jag riskera någonting...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      hmmm...en liten wild and crazy idé om belysningen....

                      15W T8 rör på fel håll.....

                      dvs på tvären över karet.....kanske 9-10 st....= 0,67-0,75W/liter....

                      ensjild timer på varje.....simulera solupp och nedgång...


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Idén är jäklens bra, eftersom jag troligen får beställa karet gör det inget om det blir ett lite udda mått på något håll...Den karamellen tål att sugas på en god stund, och sedan snickra ihop en ramp. Går även fint att köra månljus i en sådan lösning med, då ska man bara ha tag i T5 elektroniken till ett bra pris med.

                        Kollade även vad en ramp med 4x36W T8 kostade på PWSS, och den ligger i runda slängar på 2200:-, och då kommer man upp i ca 0,7 w/liter och det räcker länge...så det är nog det priset man får tävla mot, och fördelar och nackdelar.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Idén är jäklens bra, eftersom jag troligen får beställa karet gör det inget om det blir ett lite udda mått på något håll...Den karamellen tål att sugas på en god stund, och sedan snickra ihop en ramp. Går även fint att köra månljus i en sådan lösning med, då ska man bara ha tag i T5 elektroniken till ett bra pris med.

                          Kollade även vad en ramp med 4x36W T8 kostade på PWSS, och den ligger i runda slängar på 2200:-, och då kommer man upp i ca 0,7 w/liter och det räcker länge...så det är nog det priset man får tävla mot, och fördelar och nackdelar.

                          om du kan "leva med" en sämre el-säkerhet ....

                          köp ett gäng 15W vanliga armaturer......

                          skruva på dom på en bra skiva...+ täcksidor....

                          vips klart....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            lär ju bli satikens coolt som du beskrev kensa, men blir det inte helvetiskt varmt med så många rör??

                            Och Anders är i extas
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av karrokaja
                              lär ju bli satikens coolt som du beskrev kensa, men blir det inte helvetiskt varmt med så många rör??

                              Och Anders är i extas


                              Jag vet inte varför, men jag inbillar mig att de flesta firrar / räkor (och homo sapiens) gillar solupp/nedgång.

                              När jag skall modda till min 50x50x60 kub (står och rostar i förrådet) så skall jag ha
                              6-8 LE-lampor med var sin timer + en led-list med lite blåa dioder som månljus.



                              Det vore kanske en trevlig idé….om man till anjso’s kar kunde hitta LE-lampor med kelvin på 8-10000….



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...