200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #76
    Det är en bra bidragande orsak!
    Men du kan få sunkigt vatten med om du har otur och obalans, plus att man får ha lite koll så inte det blir för mycket mulm i botten, då är det slamsugning som gäller!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #77
      Då får jag vara noga så att jag håller balansen

      Borde ha bra balans i guramikaret med men där har jag inget bottenfilter men det är kristallklart där ändå, var tvungen att OT-a med det, för nu fattade jag varför det är så klart.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #78
        Ursprungligen postat av ansjo
        Det är en bra bidragande orsak!
        Men du kan få sunkigt vatten med om du har otur och obalans, plus att man får ha lite koll så inte det blir för mycket mulm i botten, då är det slamsugning som gäller!
        Det är därför jag gillar att köra dom baklänges!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #79
          Ursprungligen postat av karrokaja
          det innehåller ju samma sak, fast lite annorlunda blandning som jag fattat det.
          Jag såg att Peter Haack slutat sälja Nutri SI kanske man skulle kolla med honom?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #80
            Ursprungligen postat av bossep
            Det är därför jag gillar att köra dom baklänges!
            Det beror som sagt på vad du har för bottenmaterial.
            Vad vinner du på att köra dem baklänges? Vitsen är ju att det är i sanden nedbrytningen ska ske...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #81
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det beror som sagt på vad du har för bottenmaterial.
              Vad vinner du på att köra dem baklänges? Vitsen är ju att det är i sanden nedbrytningen ska ske...
              Det är faktiskt många fördelar.
              1. Du slipper helt anaeroba delar I sanden. Under stenar rötter o.dyl.
              2. Sanden (substratet) täpps inte igen som med ”normala” bottenfilter.
              3. Du får en ren och fin biofilm i sanden speciellt om du kör igenom ett bra ytterfilter först. Ingen mulm som ruttnar i sanden.
              4. Strömningshastigheten blir låg så det blir inte så mycket ”wash out” av nyttobakterier.
              5. Om du inte har för stort flöde igenom så kommer den relativt låga syrenivån at befrämja de-nitrifierings bakterier. Du blir på det viset av med Nitrat.
              6. Logiskt sätt borde det vara det perfekta stället at injicera CO2 mättat vatten och få det distribuerat över hela akvariet. Har dock ingen erfarenhet av det.
              7. Växtrötter växer inte ned i springorna och täpper till.
              8. Den största fördelen är nog att du installerar och glömmer bort att du har det.

              Nackdelar
              1. Till viss del samma som ”normala” bottenfilter. Det tittar fram om man har fisk som gräver. Men om det är rätt byggt så blir det inga större flödesproblem
              2. Mycket fint bottenmaterial kan virvla upp lite. Jag har haft det med löv och torv på botten utan problem men med fin jord och lera blir det nog problem.
              3. Krångligare att installera och bygga. Eheim har färdiga men jag gillar dom inte.
              Jag har använt den typen i allt från yngelburkar till Tanganyika och saltvatten och det har fungerat klockrent. I de senare 2 hade jag ett rejält men lite strypt ytterfilter samt powerheads för cirkulation.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #82
                Ursprungligen postat av bossep
                Jag såg att Peter Haack slutat sälja Nutri SI kanske man skulle kolla med honom?
                Förmodligen har han slutat för att dom är så lika att det inte spelar nån större roll.
                Och så hade han ju dålig kvalité på nutri Si.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #83
                  Ursprungligen postat av karrokaja
                  Förmodligen har han slutat för att dom är så lika att det inte spelar nån större roll.
                  Och så hade han ju dålig kvalité på nutri Si.
                  Ja annars ser det lika ut om man tittar på innehållet.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #84
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Det är faktiskt många fördelar.
                    1. Du slipper helt anaeroba delar I sanden. Under stenar rötter o.dyl.
                    2. Sanden (substratet) täpps inte igen som med ”normala” bottenfilter.
                    3. Du får en ren och fin biofilm i sanden speciellt om du kör igenom ett bra ytterfilter först. Ingen mulm som ruttnar i sanden.
                    4. Strömningshastigheten blir låg så det blir inte så mycket ”wash out” av nyttobakterier.
                    5. Om du inte har för stort flöde igenom så kommer den relativt låga syrenivån at befrämja de-nitrifierings bakterier. Du blir på det viset av med Nitrat.
                    6. Logiskt sätt borde det vara det perfekta stället at injicera CO2 mättat vatten och få det distribuerat över hela akvariet. Har dock ingen erfarenhet av det.
                    7. Växtrötter växer inte ned i springorna och täpper till.
                    8. Den största fördelen är nog att du installerar och glömmer bort att du har det.

                    Nackdelar
                    1. Till viss del samma som ”normala” bottenfilter. Det tittar fram om man har fisk som gräver. Men om det är rätt byggt så blir det inga större flödesproblem
                    2. Mycket fint bottenmaterial kan virvla upp lite. Jag har haft det med löv och torv på botten utan problem men med fin jord och lera blir det nog problem.
                    3. Krångligare att installera och bygga. Eheim har färdiga men jag gillar dom inte.
                    Jag har använt den typen i allt från yngelburkar till Tanganyika och saltvatten och det har fungerat klockrent. I de senare 2 hade jag ett rejält men lite strypt ytterfilter samt powerheads för cirkulation.
                    Med alla de parametrarna förstår jag över huvudtaget inte varför du har bottenfilter alls?
                    Som namnet säger är bottenfilter konstruerat för att botten ska funka som ett filter, inte som en strypning på ett utflöde på ett ytterfilter...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #85
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Med alla de parametrarna förstår jag över huvudtaget inte varför du har bottenfilter alls?
                      Som namnet säger är bottenfilter konstruerat för att botten ska funka som ett filter, inte som en strypning på ett utflöde på ett ytterfilter...
                      Du missförstod mig. Det jag menade är att du kan strypa ytterfilltet. I övrigt fungerar de som en betydligt utökad filtervolym.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #86
                        OK, men jag förstår inte riktigt ditt resonemang här men det blir nog bra. Det är inget som jag funderar på att köra iaf, och definitivt inte i ett kar med räkor för x antal kronor...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #87
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Med alla de parametrarna förstår jag över huvudtaget inte varför du har bottenfilter alls?
                          Som namnet säger är bottenfilter konstruerat för att botten ska funka som ett filter, inte som en strypning på ett utflöde på ett ytterfilter...
                          Skall se om jag kan förklara lite bättre. Då det ofta finns lite missförstånd angående filter, biologiska och andra. Samt flöden och så vidare.
                          Först, om du ökar ytan på filtret får du en lägre Genomströmnings hastighet. Samma mängd vatten delas upp på en större yta och flödar igenom filterbädden saktare. Det finns nog någon smart formel eller lag som bevisar det. Detta betyder att bakterierna inte behöver klamra sig fast så hårt.


                          Om man sedan ökar antalet kvadratmeter genom att använda sanden som filtersubstrat finns det mer plats för fler bakterier.
                          Det finns också ett missförstånd där ett skitigt filter är ett bra filter. Visst på sätt och vis gäller det mekaniska filter som oljefiltret i din bil. När det börjar bli skitigt blir hålen mindre och det tar bort mindre partiklar.


                          I ett akvarie är alla filtersteg på sätt och vis biologiska men i dagligt tal tänker vi nog på nitrifieringsbakterier i samband med detta. Det vill säga den grupp som gör om ammonium till nitrit och nitrit till nitrat. Inte de som gör om protein till ammonium. Kanske vi också vill bli av med Nitrat då vill vi ha den gruppen också.


                          Nåväl dessa ”bra bakterier” gillar inte partiklar! De vill ha kväve löst i vattnet. Partiklar ställer bara till det och konkurrerar om platsen på filtermediet.


                          I ett vanligt bottenfilter fungerar sanden som ett mekaniskt filter där protein bryts ned till ammonium och nitrit. Detta ökar därför belastningen på ”nyttobakterierna”. Det blir ofta ett skikt med proteinätare och sedan kväveätare.


                          Om vi i stället tar bort protein partiklarna innan dessa kommer in i sanden/biologiskafiltret så minskar vi belastningen och de bakterier som finns på vårt filtermedium kan arbeta effektivare. Detta betyder att man i dagens modärna filter skall göra rent det första filtermediet så ofta man kan och orkar. Detta gäller naturligtvis inkörda filter. Vid uppstart kan man gott ha lite skit sitta och mata bakterierna.


                          En annan sak man ofta glömmer är att alla dessa bakterier förbrukar en stor mängd syre. Faktiskt oftast mer en fiskar och andra djur. Det är därför man ofta ser ytvattens skimmers i saltvattensakvarier. Då man vill ha in så syrerikt vatten som möjligt in i filtret. Man kan faktiskt mäta ett filters effektivitet genom att jämföra syremängden in och ut vid ett givet flöde. Ju större skillnad ju effektivare filter.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #88
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            OK, men jag förstår inte riktigt ditt resonemang här men det blir nog bra. Det är inget som jag funderar på att köra iaf, och definitivt inte i ett kar med räkor för x antal kronor...
                            Fegis! Skrattar
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #89
                              Nu börjar ämnet hamna lite väl långt från det tråden är tänkt för...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #90
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Nu börjar ämnet hamna lite väl långt från det tråden är tänkt för...
                                Ursäkta slut på filterdillet!
                                Jag har faktiskt kollat upp lite om räkor och gödning. Men vi tar det senare så jag inte fyller din tråd.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...