200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #61
    som bottentäckare har jag förresten ett tips: Marsilea hirsuita är en fin växt som är lite smålik glosso men har en aning större och ffa mörkare blad som växer mer ett och ett. Riktigt fin med räkor, har själv tänkt sätta i mitt räkkar. Kräver inte heller mycket ljus men växer snabbare om den får bra förutsättningar. Med bra förutsättningar kan den även utveckla en del 3 o 4-klöver så den varierar sig själv fint.
    Senast redigerad av Moving Waves; 17 November 2010, 23:08.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #62
      Jag måste saga att jag gillar det här projektet och jag tror jag kan lära mig en hel del!
      Jag är långtifrån någon expert på räkor även om jag har odlat lite sådana som mat. Samma med mossor
      Jag har bara sätt det som ett leksubstrat för diverse fiskar. Jag är också en nyfrälst PMDD fantast.
      Vad jag tror är att både mossor och räkor gillar relativt svala akvarier med rent och klart vatten med bra genomströmning. Sedan vet jag att räkor är känsliga för diverse metaller exempelvis koppar. Samma tycks vara för nitrat. Nitrit behöver jag nog inte nämna. CO2 tror jag på i detta fall främst då för bra Ph kontroll. Sedan tror jag både mossorna och räkorna gillar stadiga vattenvärden i allmänhet.
      Eftersom räkorna är petigare en mossan så borde man anpassa miljön för dessa. Dvs.
      26 grader
      Ph 6,2- 6,8 och stadigt där emellan
      Gh 4-6
      Kh 1-2
      Hur ser ditt kranvatten ut? Jag skulle lägga mig så nära kranvattnet som möjligt men inom ramarna.
      Jag tror att de flesta tropiska och subtropiska mossor fungerar bra i det vattnet och med de ljusmängder du tänkt dig. Mossor är mera lika bentiska alger än högre växter kan man säga och ställer nog samma näringskrav vilket är betydligt lägre en högre växter. Speciellt om de får vänja sig.
      Ebi Gold Shrimp soil
      Här skulle jag vara försiktig. Om uppgifterna stämmer och ditt kranvatten ligger långt ifrån GH4-5 och KH1-2 som denna jord tycks justera kommer dina värden att svaja rejält vid vattenbyten. Varken räkor eller mossa gillar det! Jag tror mer på att hålla vattenvärdena så lika som möjligt mellan akvarievattnet och vattnet du tillför vid vattenbyte. Ditt Ph kommer också att svaja beroende på Kh.
      Om ditt kranvatten ligger långtifrån dessa värden kanske du kan låta ”utbytesvattnet” stå med den jorden tills det blivit samma som vattnet i akvariet. Man kanske kan ha det i ett filter som snurrar om det vattnet i en dunk eller nått? Du lär också få bort eventuell klor och Ph buffert på det viset.

      PMDD och EI
      Jag skulle använda det men i betydligt lägre dosering en vanligt. Troligtvis funkar dagliga givor bättre en veckogödsling. Samma sak här, för mycket svaj och det skiter sig. Jag skulle nog dra ned lite extra på micronäringen för kopparens skull men alla behöver koppar även räkor. Du får helt enkelt försöka lura ut minsta möjliga näringsmängd för växterna utan att de börjar svälta.
      Jag skulle nog också fundera på UV-C förutom bra filter och cirkulation.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #63
        Jag har närmast identiskt kranvatten förutom pH:t mot vad solien har, så det är jag inte rädd för. Att jag ska ha co2 är delvis för växternas skull, sedan att det är lättare att kontrollera oh få ett stabilare pH gör inte saken sämre.
        Det blir troligen ingen PMDD över huvudtaget, utan jag ska kolla vidare då det ska finnas en växtgödning till akvarier med räkor som invånare. Jag skulle inte bli så jätteförvånad om den är svindyr, men det kan man kanske ersätta med något annat lite senare isf.
        Ang. bra fart på vattent så finns det båda lägren, men ser man på de räkkar jag har idag är det ganska liten fart på vattnet men ändå bra flöde oh det funkar finemang.
        Nu blir det troligen en vända till IKEA i morgon för att se vad de har, några inköp blir det troligen inte innan efter nyår då tiden inte riktigt räker till occh speiellt nu när man är mitt i början på skiftcykeln...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #64
          Du har inte hittat vad den gödningen heter? Jag har väldigt starkt för mig att jag har sett folk med Crystals som kör PMDD. Men det är väl bara att maila logemann bröderna och fråga vad de kör på, och be dem skicka dig ett foto också

          Annars tycker jag du kan börja redan nu med ett experiment som skulle vara väldigt intressant. Kör igång ett säg 30L kar med din CO2, växter och PMDD. Kör sedan med lite billigare "skräp"räkor för att se hur reproduktionen påverkas av olika nivåer av PMDD. Alternativt hade det varit ruskigt intressant köra ett helt rent kar där du varken har belysning eller växter, däri kan du hålla stenhård koll på koncentrationen PMDD i vattnet, det hade varit intressant att se hur en ökad mängd PMDD hade påverkat reproduktionen/dödligheten.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #65
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Du har inte hittat vad den gödningen heter? Jag har väldigt starkt för mig att jag har sett folk med Crystals som kör PMDD. Men det är väl bara att maila logemann bröderna och fråga vad de kör på, och be dem skicka dig ett foto också
            Eller besöka dem.
            Annars tycker jag du kan börja redan nu med ett experiment som skulle vara väldigt intressant. Kör igång ett säg 30L kar med din CO2, växter och PMDD. Kör sedan med lite billigare "skräp"räkor för att se hur reproduktionen påverkas av olika nivåer av PMDD. Alternativt hade det varit ruskigt intressant köra ett helt rent kar där du varken har belysning eller växter, däri kan du hålla stenhård koll på koncentrationen PMDD i vattnet, det hade varit intressant att se hur en ökad mängd PMDD hade påverkat reproduktionen/dödligheten.
            Jag har kört med co2 i min första Dennerlekub, och med liten PMDD tillsats och det växte på duktigt. Iofs var det körsbärsräkor i det karet om jag minns rätt, och dessa var det inga problem med, men det visste jag sedan tidigare med mitt förra 960 liters. Att utsätta Chrystalräkor för detta bara för att testa är inget för mig, då de som haft PMDD och dessa räkor inte säger att det fungerar något vidare.
            Imazo har utökat sitt sortiment med lite olika tillbehör och foder från JBL som är gjorda för nanoakvarium och kanske där finns något att hämta...http://www.imazo.se/Servlet?page=6&parent=sKC&node=sKC
            Att jag sedan inte har något kar för ett sådan ändamål gör inte saken bättre.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #66

              Jag håller på och testar en liten annorlunda aproach to EI enligt följande.

              "Unicellular algae such as phytoplankton and benthic microalgae have an elemental ratio of carbon to nitrogen to phosphorus (C/N/P) of approximately 106:16:1, known as the Redfield ratio. Benthic plants, including benthic macroalgae and seagrass, have a significantly different and more variable C/N/P ratio, with a median of 550:30:1"


              Detta betyder att du troligtvis kan använda rejält med CO2 och mindre N:P enligt Atkinsons 550:30:1. Om du har extremt låga näringsvärden så kommer Ammonium i små kvantiteter att bli den enda Kväve källan och endast cyanobakterier kan leva i den soppan (detta är en av de finurliga grejorna med PMDD). Jag tror man kan räkna fram relativt bra näringsnivåer baserat på CO2 mängden. Man får kanske ta fram räknestickan!

              Har du tänkt dig att ha andra växter än mossor? Om inte (kanske även med) skulle jag nog fundera på att köra bottenfilter kopplat till ett av dina 2217. Kör du omvänt flöde borde du kunna köra in CO2 där också.

              Intressant det här med räkor, får nog bli någon form av Nano här på skrivbordet! Om inta annat så en bra orsak att köpa det där osmosfiltret….
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #67
                apropå att testköra med skräpräkor.
                Inte för att jag har värsta vetenskapliga dokumentationen med teser osv.
                Men...

                köpte ett gäng "skräpräkor" på blocket för ett tag sen. (dom är borta nu)

                Och var försiktig med pmdd
                började med dosera hälften vid vattenbyte och sedan andra hälften några dagar senare
                Räkorna levde men såg inte en enda med rom.
                Sen gick jag till normal dosering och då försvann dom bara. såg inte en enda räkling,
                inte en enda räka, inte ens döda räkor, dom var bara borta.

                I vissa fall verkar dom klara sej, men då har dom istället svårt att föröka sej.
                Och såna räkor du har nu så ska du ens pröva.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #68
                  Ursprungligen postat av karrokaja
                  apropå att testköra med skräpräkor.
                  Inte för att jag har värsta vetenskapliga dokumentationen med teser osv.
                  Men...

                  köpte ett gäng "skräpräkor" på blocket för ett tag sen. (dom är borta nu)

                  Och var försiktig med pmdd
                  började med dosera hälften vid vattenbyte och sedan andra hälften några dagar senare
                  Räkorna levde men såg inte en enda med rom.
                  Sen gick jag till normal dosering och då försvann dom bara. såg inte en enda räkling,
                  inte en enda räka, inte ens döda räkor, dom var bara borta.

                  I vissa fall verkar dom klara sej, men då har dom istället svårt att föröka sej.
                  Och såna räkor du har nu så ska du ens pröva.
                  Vilken micronäring kör du med?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #69
                    Jag får utvärdera hur det funkar med bottenfilter, soilen och räkkar, nu när jag har detta i tre av kuberna jag har hemma. Men tankarna går åt det hållet, nackdelen är att soilen dammar ganska bra och kan täta springorna på bottenfiltret snabbt.
                    Det blir någon form av bottentäckare, vilken är inte bestämt ännu men jag fick ett bra tips om Marsilea hirsuita i ett tidigare inlägg.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #70
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Vilken micronäring kör du med?
                      nutri si
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #71
                        Ursprungligen postat av karrokaja
                        nutri si
                        Kanske vore värt att testa med Micro+ ?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #72
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jag får utvärdera hur det funkar med bottenfilter, soilen och räkkar, nu när jag har detta i tre av kuberna jag har hemma. Men tankarna går åt det hållet, nackdelen är att soilen dammar ganska bra och kan täta springorna på bottenfiltret snabbt.
                          Det blir någon form av bottentäckare, vilken är inte bestämt ännu men jag fick ett bra tips om Marsilea hirsuita i ett tidigare inlägg.
                          Har du testat med omvänt flöde? Då täpper det inte igen men det kan damma lite ett tag. Men du kommer att få kristallklart vatten. I alla fall med vanlig sand.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #73
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Kanske vore värt att testa med Micro+ ?
                            det innehåller ju samma sak, fast lite annorlunda blandning som jag fattat det.
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #74
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Har du testat med omvänt flöde? Då täpper det inte igen men det kan damma lite ett tag. Men du kommer att få kristallklart vatten. I alla fall med vanlig sand.
                              Nej, och det blir inget med det heller. Soilen är av jord, och skulle jag köra med omvänt flöde kommer det fina dammet att åka in i pumpen. Kristallklart vatten får man ändå.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                #75
                                Så bottenfilter gör att man får kristallklart vatten?

                                Är det därför det är så otroligt klart vatten i kuben?
                                Senast redigerad av PiaJo; 18 November 2010, 17:43.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...