200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    #46
    Häftiga ! Var faktiskt i en zoobutik i lund då jag såg kräftor med saftiga claws, blev faktiskt lite intresserad utav att testa på de

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #47
      Ursprungligen postat av ansjo
      Kollade lite mått på IkEA:s hemsida och det stupar nog lite. Det fanns underskåp som har djupet 60 cm, alltså lite för djupa. Sedan är deras överskåp 37 cm och det känns lite väl dåligt trots att man lägger en skiva ovanpå. Hade de varit 45 cm skulle jag accepterat det, men att det fattas 13 cm...
      Ska kolla vidare hur djupa köpta möbler är och jämföra.
      Jag tror du kan ta ett par överskåp (IKEA) och sedan såga till en massiv bänkskiva med samma mått eller något större en akvariet. Om du tar 2 överskåp som är 37X50X70 eller90 cm vilken du skruvar ihop mot varandra får du en pelare på 37x100 cm. Sedan sågar till en massiv bänkskiva på 120X50 så får du ett utstick på 10 cm på kortsidorna och 6.6 cm på långsidorna om du centrerar modulerna. Detta borde inte ge något problem med hållfastighet och borde se mycket nimt ut. Jag skulle också överväga en sockel ram i stället för ben. Vill du sedan vara säker på att det tippar framåt så kan du sätta ett par vinkelbeslag på väggen som du skruvar fast mot undersidan av bänkskivan.
      360 - 920 kr x2 för stommarna beroende på luckor.
      399 – 599 kr för skivan
      Reglar för sockel 60 kr
      Du får en kanon bänk för 1 500 -2 500 och en dags pyssel.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #48
        Fördelen med ben är att de är ställbara, och väljer man 6 st av dessa bör det ändå bli stadigt. Utanpå detta kan man sedan med benklämmor sätta dit en sockel så det blir snyggt. Skruvar man även fast möbeln i väggen (som man aldrig gör) blir det troligen väldans stadigt.
        Men bänkskivan bör nog vara 125 cm, annars ser det nog konstigt ut om karet sticker ut ett par cm på var sida.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #49
          Min reflektion är för det första att det nog blir ett grymt fint kar. Men sen undrar jag om du verkligen behöver kräma på med CO2, pmdd och så fet belysning egentligen, mossor brukar ju ta sig bra under rätt enkla förhållanden..?
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #50
            Ursprungligen postat av ansjo
            Kollade lite mått på IkEA:s hemsida och det stupar nog lite. Det fanns underskåp som har djupet 60 cm, alltså lite för djupa. Sedan är deras överskåp 37 cm och det känns lite väl dåligt trots att man lägger en skiva ovanpå. Hade de varit 45 cm skulle jag accepterat det, men att det fattas 13 cm...
            Ska kolla vidare hur djupa köpta möbler är och jämföra.
            djupet som är 10 djupare än karet är väl bra..........
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #51
              Jag hakar på dina tankar och visst växer mossor ofta på sakta men säkert för det mesta.
              Men att få en bottentäckare till att verkligen bli en bottentäckare kräver det lite av karet, och har man sedan sett karen som bröderna Logemann hade i sin butik så är man helt såld sedan.
              Att jag även saknar växtkarsbiten ska jag inte sticka under stol med, men att jämföra ett 960 växtkar med det här eventuella karet är inte riktigt rättvis. Sedan har jag det mesta av utrustningen med trycksatt co2 samt pH-controller och det är ju dumt att det ska stå i garderoben och samla damm.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #52
                Ursprungligen postat av Kensa
                djupet som är 10 djupare än karet är väl bra..........
                Jepp, om jag hade tänkt mig ett kar på minst 60 cm...men det får tyvärr inte plats. Men å andra sidan är inget inhandlat/beställt ännu.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #53
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Fördelen med ben är att de är ställbara, och väljer man 6 st av dessa bör det ändå bli stadigt. Utanpå detta kan man sedan med benklämmor sätta dit en sockel så det blir snyggt. Skruvar man även fast möbeln i väggen (som man aldrig gör) blir det troligen väldans stadigt.
                  Men bänkskivan bör nog vara 125 cm, annars ser det nog konstigt ut om karet sticker ut ett par cm på var sida.
                  finns ju ek och bokskivor som är 126 cm.......kan du leva med att den sticker ut 0,5 cm på var sida ---- ??

                  eller du kanske kan få glasmästaren att skära lite bredare...
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #54
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    finns ju ek och bokskivor som är 126 cm.......kan du leva med att den sticker ut 0,5 cm på var sida ---- ??

                    eller du kanske kan få glasmästaren att skära lite bredare...
                    Ja och nej. Det funkar att skivan sticker ut, men lite beroende på ramp är nog måttet på 125 cm långt kar fast...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #55
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Ja och nej. Det funkar att skivan sticker ut, men lite beroende på ramp är nog måttet på 125 cm långt kar fast...


                      inte om du gör rampen på tvären enligt tidigare inlägg........



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #56
                        Det kommer att bli så coolt många räkor blir det för att fylla ut i karet

                        Vad härligt att du kommer till skott, du har ju prata om detta tidigare
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #57
                          Jepp, jag hoppas att jag verkligen kommer till skott då det hade varit väldans trevligt med ett sådant kar.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #58
                            Du har inte funderat på att göra en stomme och sätta på Ikeas täckskivor, dessa finns till kökskåpen? Eller du kanske vill ha så att du kan öppna "skåpet" så går det säkert att sätta dit gångjärn på skivorna.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #59
                              Jepp, det är lite idén med skåpet att kunna gömma all teknik. Att man sedan bör kunna sätta in brandsläckaren till co2 där med, vore ett önskemål som jag ska försöka fixa.
                              Det är detta som jag nog tycker är det roligaste med ett projekt, att bolla frågor med andra och själva planerandet!

                              Tack för all input, och jag hoppas innerligt att det fortsätter!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #60
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Fördelen med ben är att de är ställbara, och väljer man 6 st av dessa bör det ändå bli stadigt. Utanpå detta kan man sedan med benklämmor sätta dit en sockel så det blir snyggt. Skruvar man även fast möbeln i väggen (som man aldrig gör) blir det troligen väldans stadigt.
                                Men bänkskivan bör nog vara 125 cm, annars ser det nog konstigt ut om karet sticker ut ett par cm på var sida.
                                Jag tror IKEA's standardskiva är 126 eller nått. Då kanske du bara behöver kapa bort 10 cm i bakant eller nått.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...