200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    finns ju LE-lampor kom jag på nu med 10000K.....




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Intressant, nu börjar vi komma nåonstans.
      Det är nog inte fel att jag inte har någon tidsgräns på detta projekt, om man nu inte skulle få tag på ett kar eller ramp till vettigt pris på direkten.
      Så är det möbeln med, för benställning vill jag inte ha till detta kar...

      Funderade lite tidigare, och 30 cm högt kar blir nog i lägsta laget, med 5 cm bottenmaterial är det inte så mycket kvar till ytan, utan det blir nog att höja till 40 cm istället...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Hallander
        • August 2010
        • 580

        #18
        Låter som en väldigt trevlig och intressant idé Måste ju bara följas !
        Har du inga funderingar alls på hur möbeln skall se ut ?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Intressant, nu börjar vi komma nåonstans.
          Det är nog inte fel att jag inte har någon tidsgräns på detta projekt, om man nu inte skulle få tag på ett kar eller ramp till vettigt pris på direkten.
          Så är det möbeln med, för benställning vill jag inte ha till detta kar...

          Funderade lite tidigare, och 30 cm högt kar blir nog i lägsta laget, med 5 cm bottenmaterial är det inte så mycket kvar till ytan, utan det blir nog att höja till 40 cm istället...

          tips gällande bänken.

          eftersom karet (även om du höjer det lite) är relativt lågt, så vore det kanske trevligt om bänken är
          lite högre än normalt, kanske en höjd på 100-120 cm, så att blickfånget blir rakt in i karet när man står upp.

          iaf mer rakt in.


          sedan tycker jag nog att du bör hålla det så lågt som möjligt.....annars blir det bara ett "normalt" kar....

          vore ju lite häftigare med lite mer udda mått......


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Jag håller med, men för inredningsteknisk skull är det lättare att få liiite mer höjd än ca 25 cm. Ska man ha lite sten och rötter bygger de snabbt upp mot ytan så det kan bli problem att de kommer för långt upp. En annan fördel med lägre kar är glastjockleken som inte behöver vara lika tjock på ett 30 cm högt kar...
            Möbelmässigt så finns det flera tillverkare som gör akvariemöbler, och tex Aquastabil gör snygga möbler som även är lite högre än det "normala". Runt 80-90 cm hög bör nog möbeln vara, annars kan det bli jobbigt att greja i karet om den blir för hög.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Hallander
              • August 2010
              • 580

              #21
              Varför inte Designa en egen möbel ?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Den ska byggas och betalas med.
                Nu har jag iofs inte tummen helt mitt i näven men verktyg och kunnande sätter nog stopp där. En sådan möbel vill jag ha snygg och antingen får då en möbelsnickare fixa den (till ett troligen dyrt pris) eller så köper jag en "färdig" till ett bra pris. Är du möbelsnickare, Hallander?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #23
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag håller med, men för inredningsteknisk skull är det lättare att få liiite mer höjd än ca 25 cm. Ska man ha lite sten och rötter bygger de snabbt upp mot ytan så det kan bli problem att de kommer för långt upp. En annan fördel med lägre kar är glastjockleken som inte behöver vara lika tjock på ett 30 cm högt kar...
                  Möbelmässigt så finns det flera tillverkare som gör akvariemöbler, och tex Aquastabil gör snygga möbler som även är lite högre än det "normala". Runt 80-90 cm hög bör nog möbeln vara, annars kan det bli jobbigt att greja i karet om den blir för hög.
                  stå på en pall kanske ?

                  när min kub på 50x50x60 var igång så stod den på en bänk som var 1 meter....gick bra med en pall....

                  satan va snyggt det var när man stod upp och såg i princip rakt in i karet.....



                  lågt skall det vara.....


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #24
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Den ska byggas och betalas med.
                    Nu har jag iofs inte tummen helt mitt i näven men verktyg och kunnande sätter nog stopp där. En sådan möbel vill jag ha snygg och antingen får då en möbelsnickare fixa den (till ett troligen dyrt pris) eller så köper jag en "färdig" till ett bra pris. Är du möbelsnickare, Hallander?

                    IKEA köksbänk med lite extra reglar invändigt ?

                    snygga dörrar (ek kanske) och en bra skiva (väloljad ek kanske)

                    NICE....
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Hallander
                      • August 2010
                      • 580

                      #25
                      Nej jag är elektriker haha..
                      Men har en hobby för just att bygga ihop och tillverka själv, då jag anpassar efter tema osv

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #26
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Den ska byggas och betalas med.
                        Nu har jag iofs inte tummen helt mitt i näven men verktyg och kunnande sätter nog stopp där. En sådan möbel vill jag ha snygg och antingen får då en möbelsnickare fixa den (till ett troligen dyrt pris) eller så köper jag en "färdig" till ett bra pris. Är du möbelsnickare, Hallander?

                        EM's vardagsrumsmöbel och kanske regla upp den Vore något till sovrummet *ler*
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          IKEA köksbänk med lite extra reglar invändigt ?

                          snygga dörrar (ek kanske) och en bra skiva (väloljad ek kanske)

                          NICE....
                          Det är faktiskt ett jäklens bra förslag, ska kolla upp detta till veckan då vi ska till IKEA. Vad kan man annars ha för skiva ovanpå? Laminat? Skivan syns ju endast i framkanten så ek känns lite overkill både för plånboken och även att det är rent trä...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Ursprungligen postat av Hallander
                            Nej jag är elektriker haha..
                            Men har en hobby för just att bygga ihop och tillverka själv, då jag anpassar efter tema osv
                            Hmm, kan vara bra att veta...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Hallander
                              • August 2010
                              • 580

                              #29
                              Ekfanér är ju alltid billigare för plånboken


                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det är faktiskt ett jäklens bra förslag, ska kolla upp detta till veckan då vi ska till IKEA. Vad kan man annars ha för skiva ovanpå? Laminat? Skivan syns ju endast i framkanten så ek känns lite overkill både för plånboken och även att det är rent trä...

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Jepp, men fanér och vatten som det alltid finns en liten risk att det droppas är ingen bra kombo...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...