200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Och inte blev det någon resa till IKEA idag, jag får allergi lite mellanåt, och när man ser ut som en boxare i ansiktet så vill man inte visa sig bland folk.
    Fick det i gårkväll och det brukar sitta i några dagar trots en massiv dos av Betapred...fasen också!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Stackare, betapred brukar hjälpa mot det mesta.

      Förlåt, kan inte låta bli men.... är du Rudolf med röda mulen nu då?....
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Nope, mer som Mike Tyson efter matchen mot Holyfield....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          Ursprungligen postat av ansjo
          Och inte blev det någon resa till IKEA idag, jag får allergi lite mellanåt, och när man ser ut som en boxare i ansiktet så vill man inte visa sig bland folk.
          Fick det i gårkväll och det brukar sitta i några dagar trots en massiv dos av Betapred...fasen också!

          Har du kommit fram till vad du är allergisk mot? Du var ju rätt snygger när det kommer.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            allergisk mot folkmassorna på IKEA??
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              Ursprungligen postat av ansjo
              Har du provat att dra ner till ett par bubblor/sek? Detta ifall du har en bra reaktor givetvis...
              Reaktor o reaktor... kör det i ett av ytterfilterna.

              Jag har funderat på att tuffa på med mindre mest för det växer så in i h-e
              Men jag har kört med mer tidigare och det märktes när jag drog ner på takten för då fick jag inte Rotalan att trivas längre.

              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ok, du har den absolut bästa reaktorn även i mina ögon. Jag har provat ett par modeller av reaktorer, men ingen som jag var så nöjd med som med min Eheim 2217 fylld med makaroner!
                Det var bara antalet bubblor som jag förvånades över, jag hade iofs inte så mycket ansamlingar av gas i filtret, men en och annan rap kom det emellanåt fast jag bara körde med ca 2 bubblor/sek.

                Eftersom jag tänkte ha detta karet i sovrummet vill jag (eller rättare sagt frugan)inte ha en massa oväsen, så det är tveksamt om jag använder den metoden den här gången. Den metoden som jag funderar på att testa är en trappa modell XXL, har sett några sådana nere i Tyskland men nackdelen är att den mer eller mindre måste sitta synligt då flödet från pumpen bör gå nära den.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Så härlig eller inte det är....ser att ni skriver på svenska och så... men fattar ingenting av detta med co2 och reaktorer mm.... men nån dag skall man väl lära sig detta med, verkar intressant fast man inte mycket förstår
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    Jag tycker dennerles lilla moj vi köpte på mässan inte löser gasen så bra verkar funka bättre med en sådan liten med keramik i som bildar massa mikro bubblor. Jag hade funderingar att modda en ehiem compact och köra gasen rätt i insugs gallret mest bra för att kolla vad som händer.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Så härlig eller inte det är....ser att ni skriver på svenska och så... men fattar ingenting av detta med co2 och reaktorer mm.... men nån dag skall man väl lära sig detta med, verkar intressant fast man inte mycket förstår
                      Bara fråga på, det är sådant som jag är rädd händer när det blir lite för mycket fackspråk i tråden. Det är inte så svårt att lära sig och jag lovar att svara på frågor om detta. Det skulle nog passa dig med ett litet växtkar...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av lillfrasse
                        Jag tycker dennerles lilla moj vi köpte på mässan inte löser gasen så bra verkar funka bättre med en sådan liten med keramik i som bildar massa mikro bubblor. Jag hade funderingar att modda en ehiem compact och köra gasen rätt i insugs gallret mest bra för att kolla vad som händer.
                        Kan hålla med, det är för kort tid den har i den trappan för att den ska lösas bra. Är trappan 10 ggr så stor skulle det nog funka bättre i mitt blivande kar. Mist är en lösning, men det väsnas en del när gasen passerar impellern och hade karet inte varit i sovrummet hade det varit en bra lösning.
                        Den keramikdiffusorn, var har du sett den? Skulle den funka även till ett större kar?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          Bubbel trappor finns ju en del. Jag köpte min på ebay där hittar du ju som fisken i vattnet. Finns i olika storlekar och är billiga co2 prylar är överlag mycket billigare där.

                          Äsch här kommer en länk denna har jag handlat av.

                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            De har jag handlat av flera gånger, väldigt bra att ha att göra med. Ska dra iväg en hyffsad beställning på mossor när karet ska dras igång tänkte jag...
                            Är det den här du menade: http://cgi.ebay.com/S3-CO2-Diffuser-...item415580baa8
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • lillfrasse
                              • February 2002
                              • 2228

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              De har jag handlat av flera gånger, väldigt bra att ha att göra med. Ska dra iväg en hyffsad beställning på mossor när karet ska dras igång tänkte jag...
                              Är det den här du menade: http://cgi.ebay.com/S3-CO2-Diffuser-...item415580baa8
                              Jupp 8 dollar är nog svårslaget. Jag skall dra iväg en beställning när det blir varmare igen. Ja toppen säljare det där.
                              Simma lungt..
                              Lillfrasse..

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Och här är en större modell som jag tror skulle funka perfekt: http://cgi.ebay.com/Spio-VIII-Co2-di...item3a4761713b
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...