Ny omstart av mitt 375L.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    Ny omstart av mitt 375L.

    Igår fick jag spel på mina Pygocentrus, då man av misstag köpte dem när man precis börjat med akvarist som hobby.
    Så idag säljs dem, och då tänkte jag köra en omstart av mitt kar.
    Blir att slänga dåliga växter och spara dem som fortfarande är bra. Dem tugga ju sönder växterna.
    Sen rengöra grusen från allt mög dem skita ner.
    __________________________________________________ ____

    Växter:

    - Vallisar
    - Anubias
    - Ormbunkar
    - Mycket javamossa.
    __________________________________________________ ____

    Inredning:

    Mycket mangrove, hade tänkt mig en rätt så stor, och någon mellan och lite små bitar.
    __________________________________________________ _____

    Fiskväg:

    Har inte hunnit klura ut riktigt än vad jag vill ha, men hade tänkt mig köra i samma tema SA eller något.
    Förslag är varmt välkommet, men ska titta runder här lite under Avdelningar.
    __________________________________________________ _____


    Har troligen varit lite jobbig med liknande frågor under min andra tråd då jag ställt samma frågor.
    Men idag tänkte jag att jag kan lika bra göra en omstart och därmed kör jag en ny tråd på det.

    Mitt akvarium kommer se ut så här efter rengöringen, och växter och dyligt handlas in under helgen hoppas jag på

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ganska vanligt att de fiskarna är kul en tid, sedan tappar man intresset för dem. Jag har själv haft ett stim för en 20 år sedan, men efter något år såldes dem...
    Frågan är annars om du verkligen ska göra så rent som du säger, då är det bättre att du fixar till karet hyffsat, men inte rengör sanden och filtret för mycket. Sedan sticker du ner till affären och köper ett gäng fisk som du kan ha så länge tills du mer bestämt inriktning, så behöver du inte göra någon omstart av akvariet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Hallander
      • August 2010
      • 580

      #3
      Ja det var kul i början, för det är ju en spännande fisk så, men efter ett tag blir man trött på dem för det går inte att ha något alls där i förutom dem rackarna.
      Nja en helt ny omstart blir det inte, vattnet får ligga kvar som det gör, pumparna ska fortsätta köras. Det är bara allt bajs från fiskarna jag vill få bort. Känns som det aldrig försvinner från dem grisarna.
      Senast redigerad av Hallander; 12 November 2010, 13:13.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ok, men lite så här funkar det med "bajset".
        Skiten bryts ner av de sk. goda bakterierna i karet och det kallas för mulm och ser ut som en brun gegga. Tar du ut allt sådant är det väldans mycket av de goda bakterierna som försvinner, och det är dessa som du behöver för att bryta ner avfall från bla. fiskarna.
        Skulle du nu inte suga ut detta och heller inte skaffa nya fiskar som underhåller "skiten" kommer dessa bakterier att dö, och då är det verkligen att få börja om från början igen.
        Så för din egen skull är det inte fel att bli av med fiskarna, rengöra karet inte allt för mycket men samtidigt inte vänta för länge innan du skaffar nya fiskar.
        Det är vad jag skulle gjort iaf.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Hallander
          • August 2010
          • 580

          #5
          Du, då litar jag på dig, för jag är ju ingen direkt expert på min nya hobby
          Jag tänkte jag skulle inhandla nya fiskar och växter imorgon, så vida jag löst problem på vad jag vill ha för sorts, lite jobbigt att bilderna på fiskarna under "Avdelning" här inte funkar riktigt som det skall :/

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det låter som en utmärkt idé.
            Det bästa rådet är att börja med en huvudfisk som ska vara det centrala, sedan välja fiskkamrater utifrån detta val.
            Har du funderat i någon bana alls vad du vill ha?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Hallander
              • August 2010
              • 580

              #7
              Ja det var någon som nämnde att mitt kar skulle passa utmärkt som ett SA tema, då med scalarer och så, och det låter inte alls dumt, sen vill jag har lite mer andra roliga fiskar som där är lite action i, och jag vet inte vad för fiskgrupper som tillhör i SA temat. Var det jag skulle se under Avdelningar, men så kom inga bilder fram :/ Sen finns där alltid någon rolig fisk som inte är från SA, så det är lite jobbigt haha

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Men varför måste du hålla dig strikt till ett tema? De tär bara du själv som avgör till slut vad du vill ha. Att du väljer fisk som passar ihop och i ditt kar är en sak, sedan om de måste komma från samma världsdel är det bara du som avgör, ingen annan!
                Börja med tex skalare, sedan en lite högre tetra som tex Svart fantomtetra, ett par L-malar och ett stim Corydoras. Sedan kanske du hittar en sorts ursnygg palettciklid, varför då inte köpa dessa? Eller Mosaikgurami som funkar fint med de fiskarna du rent hypotetiskt valt...

                Kollar du in artbeskrivningar är det bara ca 250 som är tillgängliga för icke Guldmedlemmar, men det är de vanligaste fiskarna och du bör komma ganska långt på dessa.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Hallander
                  • August 2010
                  • 580

                  #9
                  Ja du har faktiskt en poäng i det hela
                  Men lär nog för det mesta bli en hel del från SA.

                  Något jag har funderat på är:

                  Scalarer - Vet ej hur många
                  Neontetror - ett stim på 50 st
                  Black ghost 2-3 st
                  Praktbotia - 3-4st
                  Vet inte hur mycket man kan ha i mitt kar, vill inte att det ska bli trångt för dem heller. Sen vill jag ha ju givetvis ha mer men vet ej vad för några.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Nu vill jag inte grusa dina planer, men jag kan dra lite kort om de fiskarna du funderar på.

                    Skalarer funkar fint, köp ca 6 st mindre, så kommer de att para ut med stigande ålder, och av dessa kan du sedan spara två par (om det blir) och resten kan du kolla med affären om de tar emot.
                    På så sätt får du två par som funkar inbördes bra, men inte säkert i grupp.

                    Neontetror är snygga och relativt billiga, men ihop med skalarer finns en risk att de blir käk när skalarerna växer till sig. Troligen händer det inget i början, men skulle du få för dig att köpa fler så kommer skalarerna troligen att få smak på dem.

                    Black ghost kan vara lite knepig att få igång och kan vara lite känslig, annars är den en kul fisk som man gärna tar till sig.

                    Botian blir ganska stor och gömmer sig gärna hela dagen lång, och nog den fisken jag personligen skulle hoppa över i din samling.
                    Men det är jag det.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • AnnikaMo
                      • November 2008
                      • 198

                      #11
                      Jag älskar praktbotian, och mina är framme så gott som hela dagen men jag har ju många..20 st
                      Jag hade nog hoppat övet den tetran och skaffat nån större tetra...fantomentetra eller nåt liknade...
                      Skaffar du botior så minst 6 st skulle jag rekommendera. Lycka till A.

                      Kommentar

                      • Hallander
                        • August 2010
                        • 580

                        #12
                        Det är bara bra att ni berättar, då ni har bättre koll än vad jag har, jag hade det lite på känn också att just tetran där skulle bli käk.
                        Men ett härligt stim med glada färger hade varit kul att ha, synd bara neontetran är så pass liten, finns där någon liknande som är snäppet större än neon som man skulle kunna tänka sig som klarar sig ihop med skalarer ?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Kardinalen blir lite större, men även den riserar att bli mat.
                          Det finns så många olika sorters tetror att välja mellan, kolla in diamanttetra, citrontetra, de olika fantomtetrorna osv som har en högre kroppsform som gör att de klarar sig troligen bättre ifall du matar skalarerna för lite....

                          Som sagt, risken att de tidigare nämda tetrorna blir käk finns, inte attt de blir det. Vill du så kan du prova neonerna då jag i ärlighetens namn ändå tror att det ska funka då jag personligen haft kardinaltetra med skalarer och även Altumskalarer ett flertal gånger utan problem.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Hallander
                            • August 2010
                            • 580

                            #14
                            Okay , ja man kan ju alltid testa och se efter iallafall. Ska se vad affären har att erbjuda idag

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Kul! Då får skriva hur det gick och kanske även länka hit ett par bilder!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...