Salamander + fisk bygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krel
    • November 2010
    • 11

    Salamander + fisk bygge

    Hallå!
    Har inte haft akvarium på ett antal år men brukade en gång i tiden ha ett litet akvarium med lite småfiskar. Hobbyn slutade p.g.a. flytt.

    Nu har hursomhelst lågan tänts igen.




    Låg och funderade hela natten på om det skulle kunna gå å bygga något liknande som min paint-ritade bild!
    D.v.s. kanske ett, säg, 200L kar, ganska avlångt, och sedan klistra/silikona fast några extra glasväggar som skulle fungera som terrasser / platåer med sand till salamandrarna.
    Och alltså fortfarande ha ett fullt fungerade akvarium "under".

    vilka firrar jag skulle satsa på har jag inte ägnat allt för mycket tanke på, fokuset skulle ligga på salamandrarna.

    Är detta möjligt? Förutsatt att fiskarna inte är alltför små, och salamandrarna inte alltför stora skulle det kunna funka?


    edit: läst på mer om salamandrar och förstått att dem dels vill ha för låga vattentemperaturer för att de flesta fiskar ska gilla de, och att de dels blir stressade alternativt käkar alla fiskar.
    möjligtvis kör jag vidare med akvarieplanen ändå, utan fiskar, även om det känns rejält mycket mindre lockande :/
    möjligtvis kan man köra några krabbor istället för salamandrar?
    och om man har ett rejält tilltaget akvarium med få salamandrar, och bara småfiskar borde väl de gå fint det också. (förutsatt att de klarar rumstempurerat vatten).
    Senast redigerad av Krel; 07 November 2010, 15:50.
Arbetssätt...