240L Asien? Planeringsfas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joelvuo
    • September 2009
    • 771

    240L Asien? Planeringsfas

    Hej!

    Sålde ju mitt 540 för ett tag sedan och började kika efter mindre akvarium, fick veta av min lärare att jag får börja med mitt projektarbete och då passar det ju bra med det här. Jag går andra året på byggprogrammet och kommer att få vara i verkstaden och jobba och där finns dom maskiner jag behöver.

    Har suttit och spånat lite på att bygga en möbel till ett 240L och planen är väl att det ska bli ett möbelakvarium, om ni undrar vad jag ska ha för invånare så har jag inte kommit så långt ännu, men har tittat lite grann mot ormhuvudsfiskar och det är mest troligt att det blir någonting ditåt.

    Har ritat en idé i SketchUp men kommer väl att göra lite olika och välja den som jag tycker bäst om. Stommen ska bestå utav 45x45 reglar, dessa ska täckas med 19mm Fanérad MDF.

    Bilder

    Mest troligt blir det att använda skjutdörrar som ni ser på bilden.

    Ska använda 2x54w T5 som belysning, bottensubstratet blir nog rådasand, men det är den tidens probs.

    Jag undrar om jag behöver behandla lysrampen med någonting? Ska inte använda täckglas så det kommer nog att bli ganska fuktigt där. Någon som arbetat med fanér, är det svårt?

    Är det någon som har tips, idéer eller liknande så skriv gärna.
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Ormhuvuden...i like
    240 begränsar urvalet litegranna men det finns några riktigt läckra dvärgar
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • joelvuo
      • September 2009
      • 771

      #3
      Ursprungligen postat av danne0301
      Ormhuvuden...i like
      240 begränsar urvalet litegranna men det finns några riktigt läckra dvärgar
      Tänkte mig någonting mot Channa sp. Assam (tror dom kallas så)

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Dom är tjusiga Själv ska jag hämta ett gäng Pulchra när nya karet puttrat ett tag.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        Arbetssätt...