Mitt nanokar 25 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bangen
    • August 2009
    • 31

    Mitt nanokar 25 liter

    Tänkte skapa en tråd om mitt nya projekt. Efter att ha fått mitt gamla 112 liters på bra väg så tyckte jag att det var dags att börja med nå nytt. Har varit sugen på att skapa en räkvas men det blev en tysk variant på ett guppyhotell á 25 liter istället.

    Har inte varit och hämtat karet och inte börjat planerat så mycket men tänkte ändå lägga upp en tråd. Ska in senare i veckan eller tidigt nästa vecka och hämta det. Men lite info om karet har jag dock.

    Belysning : 18w T5 rör 10000k
    Filter: Tre kammare att ha filter i gömt bakom en väg bakre delen av karet. Ett insug + ett utblås, skulle säga att kammarna är ca 75x75x300 mm.
    Orginal filter som följer:
    En kammare Filtermatta medelgrov-grov.
    En med 50% aktivt kol.
    En med 50% biobollar + pump på 160l/h fabrikat okänt.

    Ska kolla hur filterna fungerar och om pumpen räcker till iaf till en början.

    Inredningen är inte bestämd än, men skulle tro att det blir trollhassel och mossa som grund iaf.
    Plus lite andra växter. Kom gärna med förslag på denna punkt.

    Skulle även vilja ha lite input om vilket typ av grus som räkorna gillar. Är en väldig fan av sand men vet inte om räkorna tycker om det.

    Fiskarna som är bestämda är:

    CR räkor
    Någon typ av snäcka
    Ev. Rasbora Galaxy
    Senast redigerad av Bangen; 28 October 2010, 19:10.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter trevligt detta vore fint med en bild på karet så man vet hur det ser ut.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Bangen
      Tänkte skapa en tråd om mitt nya projekt. Efter att ha fått mitt gamla 112 liters på bra väg så tyckte jag att det var dags att börja med nå nytt. Har varit sugen på att skapa en räkvas men det blev en tysk variant på ett guppyhotell á 25 liter istället.

      Har inte varit och hämtat karet och inte börjat planerat så mycket men tänkte ändå lägga upp en tråd. Ska in senare i veckan eller tidigt nästa vecka och hämta det. Men lite info om karet har jag dock.

      Belysning : 18w T5 rör 10000k
      Filter: Tre kammare att ha filter i gömt bakom en väg bakre delen av karet. Ett insug + ett utblås, skulle säga att kammarna är ca 75x75x300 mm.
      Orginal filter som följer:
      En kammare Filtermatta medelgrov-grov.
      En med 50% aktivt kol.
      En med 50% biobollar + pump på 160l/h fabrikat okänt.

      Ska kolla hur filterna fungerar och om pumpen räcker till iaf till en början.

      Inredningen är inte bestämd än, men skulle tro att det blir trollhassel och mossa som grund iaf.
      Plus lite andra växter. Kom gärna med förslag på denna punkt.

      Skulle även vilja ha lite input om vilket typ av grus som räkorna gillar. Är en väldig fan av sand men vet inte om räckorna tycker om det.

      Fiskarna som är bestämda är:

      CR räckor
      Någon typ av snäcka
      Ev. Rasbora Galaxy

      cirkulation är viktigt...men jag undrar om inte det är lite häftigt med
      den pumpen om du skall ha Galaxy's.......



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Bangen
        • August 2009
        • 31

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        cirkulation är viktigt...men jag undrar om inte det är lite häftigt med
        den pumpen om du skall ha Galaxy's.......



        .
        Eftersom jag inte har haft några Galaxy's så va det därför jag skrev att jag inte var säker. Har inte haft tid att kolla på vilka värden som dom trivs, vet bara att dom är vackra och att det går att hålla i små kar.

        hannesc - Vet att jag såg några bilder på en annan som hade köpt ett på ett tyskt forum, ska kolla om jag inte kan hitta några bilder på hur det ser ut och lägga upp dom. Återkommer snart.

        EDIT: http://www.aquariumforum.de/showthread.php?t=151101 dock så är det på tyska och det är lite småbilder om man inte är medlem. Om du vill kolla på andra bilder så heter akvariet "Karlie focus 25". Sen blir det en möbel till ett guppyhotell.
        Senast redigerad av Bangen; 28 October 2010, 18:59.

        Kommentar

        • Bangen
          • August 2009
          • 31

          #5
          Dagens uppdatering

          Karet är inköpt med div. tillbehör, sand ny filtermatta mm.
          Det blir inte så mycket bilder på bygget för att vanliga kameran var på annan ort med sambon. Dock så blir det bilder där det gick att få till några bilder med mobilen. Bilderna i fortsättningen kommer förhoppningsvis bli bättre trots den dåliga fotografen...

          Starten.

          Filterkammaren som standard

          Kolet i andra kammaren skall bort samt att filtermattan byts ut mot lite större och grövre.

          Skärning av filtermattor lite fel blev det men är riktigt nöjd med resultatet.


          Det blev lite rester.


          Filterkammaren som den blev

          Tredje kammaren är inte riktigt färdig. Vet inte om det blir en doppvärmare här oxå. Ska kolla vilken värme det blir av lysröret först. Sen ska det ev. ner lite mer biobollar.

          Nu är det dags för att rengöra lite grus fy va tråkigt det är

          Det började med korallkross(har både lågt kh och ph ur kran så tänkte buffra lite + kalk till räkorna)


          Sen blev det rådasanden som jag är gillar väldigt mycket


          Det blev ingen bild på när jag fyllde på karet för att det syntes ändå inget utan blixt. Tömde ur en av mina innefilter från det gamla karet för att få lite fart på bakterie floran lite snabbare.

          Det blev inte riktigt klart idag. Roten flyter fortfarande och det är väldigt skitigt.


          Det ska även in lite trollhassel och lite mossa som jag dock inte vet var jag får tag på zooaffärn tyckte det inte va värt att ta in för att det inte såg nå bra ut ändå.

          Avslutande en bild på lysröret.


          Det är ett kombo rör en röret är på 10 000k och det andra på 6 500k tyckte det blev ett bra sken av det. Kanske lite väl blått men helt klart nöjd.

          Kommentar

          • Bangen
            • August 2009
            • 31

            #6
            Glömmer helt bort att uppdatera denna projekt tråd.. Karet har varit igång ca 2 veckor och allt går bra. Startinvånare blev ett par posthorns snäckor och en större sort snäcka namn okänt.

            Har även beställt lite javamossa som borde komma i posten i början av nästa vecka så då blir det lite plantering och flytta över lite växter till det stora karet.

            Vattnet är stabilt dom gångerna jag har kolla. ca 6.5 ph 6kh 0 no2 0 no3.

            En "glad" överraskning när jag var och kollade till karet under dagen var att posthorn snäckorna hade förökat sig. Såg ett par små snäckor kravla runt + ett tiotal rombollar runt om i karet. Tror det blir dags att kolla sig runt om det finns lite räkor att köpa
            En ev. ändring blir att dom större snäckorna blir överflyttade till det stora karet och så får det bara bli posthorn och räkor i det lilla. Några förslag?

            Kommentar

            Arbetssätt...