Hightech akvarie:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    Hightech akvarie:)

    Har äntligen fått igång mitt hightech 54 liters

    Beställde t5 armatur med 2x24w från tyskland "sudda sudda" skriver w/l istället det verkar funka bättre med folk här 0.8w/l 54 l
    Beställde också trycksatt co2 system och magnetventil.

    Så nu är där bra ljus fint co2 system samt pmdd. kan inte bli bättre

    Startade upp karet igår! Tryckt ner glosso skott över hela botten nu ska det bara ta sig så jag får en hel botten av bara glosso sen satan ska det stylas
    Senast redigerad av Majki01; 28 October 2010, 15:43.
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Låter helt underbart, önskar jag kunde få igenom ett sånt projekt hemma
    Ska bli spännande att följa detta, har du några planer mer än glosson nu? Med den setupen du har kan du ju köra i stort sätt vilka växter du vill... Alternanthera cardinalis är en av mina favoriter när man har ljus nog, den är sjukt snygg ihop med gröna växter

    Posta bilder sen också
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      aaa då lite bilder ska jag slänga upp. Nej har inte direkta planer än.. Först och främst ska jag ha en hel botten med bara glosso sen planterar jag liksom igenom den lite andra växter när den tagit sig

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2885

        #4
        Ifall 10 000K är vad jag tror att du menar, så är det färgtemperatur på lysrören. Den förändras inte genom antalet rör.

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          nu får du förklara dig.. om ett lys rör ligger på 10k så självklart ändras det om jag har 2 st 10k .. då har jag liksom 20k .

          *EDIT* trodde jag. men man lär sig något nytt varje dag!
          Senast redigerad av Majki01; 28 October 2010, 15:51.

          Kommentar

          • Hörnsten
            • January 2010
            • 123

            #6
            Nej, det är ett mått på vilken färg lysrören har, inte ljusstyrkan. Färgen ändras inte med antalet.

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              det är ett mått på färgtemperatur om vi verkligen ska vara specifika desto mer kelvin du har till växterna " inte okrävandeväxter" desto mer trivs och finare blir växterna..
              Färgtemperaturen mäts i grader kelvin där högre kelvin innebär blåare ljus alltså bättre med desto mer kelvin till krävande växter.. normalt kan man säga att ett växtakvarie kan ligga på 6500k i runda svängar.
              jag har 10x2

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Ifall 10 000K är vad jag tror att du menar, så är det färgtemperatur på lysrören. Den förändras inte genom antalet rör.
                Helt rätt...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Majki01
                  nu får du förklara dig.. om ett lys rör ligger på 10k så självklart ändras det om jag har 2 st 10k .. då har jag liksom 20k .
                  Och helt fel...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • MyrasHusse
                    • May 2010
                    • 1353

                    #10
                    bra ansjo att du styr upp det hela
                    http://myraakita.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #11
                      tycker inte han styr upp något just nu faktiskt? ska man se det som dom ser det så kan man lika bra köpa billiga rör på 4-5 k istället för att lägga pengar på 10k just till växterna så kvittar det inte.. 10 k är helt galant till ex glosso. hade jag kört på 4-5k rör istället så hade glosson verkligen inte blivit lika fin.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ett rör med 10`k som tex Philips Aquarelle är ett bra rör för växterna. Ett rör med 20`K har tex saltvattensakvaristerna till sina kar och är väldigt blått och är inte något som många vill ha till sina växtkar, och du kan inte säga att med två rör på 10`K får du helt plötsligt ett ljus på 20`K? ATt du får en annan ljusmängd med två rör är inte så konstigt, men hur kan du få färgtemperaturen att ändras?
                        Så som du förklarar har jag aldrig hört talas om, har du någon länk till detta isf?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Majki01
                          • May 2010
                          • 769

                          #13
                          jag tillhör den sorten som gärna hade haft saltvattens ljus till växtakvariet. dock ville inte ekonomin det.

                          min förklaring? "det är ett mått på färgtemperatur om vi verkligen ska vara specifika desto mer kelvin du har till växterna " inte okrävandeväxter" desto mer trivs och finare blir växterna..
                          Färgtemperaturen mäts i grader kelvin där högre kelvin innebär blåare ljus alltså bättre med desto mer kelvin till krävande växter.. normalt kan man säga att ett växtakvarie kan ligga på 6500k i runda svängar.
                          jag har 10x2" ??? jag förstår inte vad som skulle vara konstigt i den ?


                          nej det blir inte som 1 rör med 20 k av att jag har 2 med 10. men jag får starkare ljus.. vilket jag försökte komma fram till än om jag bara hade haft 1


                          men jag medger att det såg fel ut med att det skulle omvandlas till 1 rör som blev 20k det va inte riktigt det som va min poäng att få fram.. men när jag läste så såg jag att det ser ut som att jag menar så..

                          men ja man lär sig något nytt varje dag
                          Senast redigerad av Majki01; 28 October 2010, 15:52.

                          Kommentar

                          • Klotte
                            • February 2007
                            • 621

                            #14
                            Med två rör får du dubbelt så många watt som är styrkan på ljuset, men temperaturen är fortfarande 10.000 K. Det är höga watt och ljus mellan 6.500-10.000 kelvin man vill ha i ett växtkar så det du har blir perfekt
                            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                            100 liter blandat...

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ett rör på 20000K är inte dyrare än ett på 10000K, var har du fått det ifrån?


                              Saltvattensljus är inte heller det utimata för växtakvarier, så där får du nog tänka om med.

                              Jag tror vi lägger ner den här diskussionen, det kommer säkert fler inlägg från andra som kan sprida lite ljus i den här frågan...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...