Bygga egen "edge"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViktorCollin
    • October 2010
    • 17

    Bygga egen "edge"

    För en tid sedan drog jag igång min flickväns gamla akvarium som stått tomt i många år, mest på skoj som ett försök. Nu har jag blivit smittad av den sjukdom som vi alla här lider av.

    Jag såg ett antal trådar här på zoopet om räkvaser och började genast bearbeta min andra hälft som inte riktigt blivit smittad än.

    Några timmar senare var vi på zoovaruhuset i ett annat "ärende" och där råkar det stå ett fluval edge akvarium på disken, iden om räkvas ersattes snabbt av edgehysteri. Dock tycker jag att 2000 kr som dem skall ha för det där var väldigt saftigt, nu har jag hittat ställen som säljer för 1500 men det är fortfarande mycket pengar för ett så litet kar.

    Tanken föddes att bygga ett eget kar i liknande design.

    En så länge är detta bara på idé stadiet och vi får se om det faktiskt fins tid att göra detta.

    Än så länge har jag kommit såhär långt.
    akvariet kommer antagligen bli BxDxH 40x30x20
    troligen byggs belysningen av LED spottar likt Denna
    och filtrering blir någon form av hang-on filter troligen ELITE HUSH 10 (om ingen av er känner till något motsvarande men billigare)

    Jag skulle gissa på att 4mm glas räcker dock är jag lite osäker på hur jag ska skära till "taket" då denna skiva någon som har några tips?

    Frågan är nu tror ni att man kan komma ner under 1500 kr för ett eget bygge med bra funktion?

    Är det mer saker jag inte har tänkt på?

    Nyfrälst
    Viktor
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Glöm inte att använda silikon för akvarium, och jag hade gjort det större, visst är edge snyggt har faktiskt ett själv men det är väldigt opraktiskt hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag skaffat en nano-kub med slimline bakgrund, kolla Mina Dennerle nanokar.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • Dublin
      • September 2010
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av ViktorCollin
      ...började genast bearbeta min andra hälft som inte riktigt blivit smittad än.

      Några timmar senare var vi på zoovaruhuset...
      "Några timmar"... Viktor - hur bar du dig åt?? Respect!! Jag som bearbetat hur länge som helst utan resultat...

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Ursprungligen postat av ViktorCollin
        För en tid sedan drog jag igång min flickväns gamla akvarium som stått tomt i många år, mest på skoj som ett försök. Nu har jag blivit smittad av den sjukdom som vi alla här lider av.

        Jag såg ett antal trådar här på zoopet om räkvaser och började genast bearbeta min andra hälft som inte riktigt blivit smittad än.

        Några timmar senare var vi på zoovaruhuset i ett annat "ärende" och där råkar det stå ett fluval edge akvarium på disken, iden om räkvas ersattes snabbt av edgehysteri. Dock tycker jag att 2000 kr som dem skall ha för det där var väldigt saftigt, nu har jag hittat ställen som säljer för 1500 men det är fortfarande mycket pengar för ett så litet kar.

        Tanken föddes att bygga ett eget kar i liknande design.

        En så länge är detta bara på idé stadiet och vi får se om det faktiskt fins tid att göra detta.

        Än så länge har jag kommit såhär långt.
        akvariet kommer antagligen bli BxDxH 40x30x20
        troligen byggs belysningen av LED spottar likt Denna
        och filtrering blir någon form av hang-on filter troligen ELITE HUSH 10 (om ingen av er känner till något motsvarande men billigare)

        Jag skulle gissa på att 4mm glas räcker dock är jag lite osäker på hur jag ska skära till "taket" då denna skiva någon som har några tips?

        Frågan är nu tror ni att man kan komma ner under 1500 kr för ett eget bygge med bra funktion?

        Är det mer saker jag inte har tänkt på?

        Nyfrälst
        Viktor
        hej o välkommen hit. låter som du vart nere på Djurmagazinet i jönköping. stämmer det?

        som nån sa innan så hade jag nog byggt större än det. lättare att få bra balans i ett större kar.
        o som du säger, frågan är om du kommer under 1500:- tvivlar nästan. glas o silikon o filter o belysning o ev värmare. men det är ju alltdi skitkul att bygga ett eget.

        här har du en video som kanske kan hjälpa lite när du silikonera. gjorde den till en annan som skulle silikona om sitt kar. då var jag upp i ett malawi.proj.


        4 mm glas funkar nog bra till den strl btw.

        Kommentar

        • ViktorCollin
          • October 2010
          • 17

          #5
          Nej jag var inte i Jönköping utan i kungens kurva stockholm.

          Detta är det jag har prisuppgifter på hittills.. om någon har några andra förlag så så är dem mer än välkomna.
          akvarie sillikon 60 kr ClasOhlson
          elite hush 10 filter 200 kr akvariumbutiken.se
          doppvärmare 5 eller 10 w 50 kr akvariumbutiken.se
          lampor 2 x 140 lumen 260 kr ledshopen.se
          Totalt 570 kr

          Det som tillkommer nu då är glas vilket jag inte har pratat med glasmästaren om..
          Ska se hur stor prisskillnad att beställa en "stor" skiva eller få allt uppdelat.
          Sedan material att bygga stommen av, ska ner och botanisera lite på landet.

          något jag glömt?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            http://www.aquaristic.net/shop.php/s...%20-%2030%20l/ för 80 euro plus farkt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...