105l svartvatten "dvärghimlen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #76
    Ja, jag läste tidigt om att nästan alla som säljs som viejita eg är macmasteri så det har jag räknat med, har bara inte brytt mig om att verifiera det.
    Jo visst är han fin, en lustig egenskap han har är att han lärde sig av nyckelhålen när han gick med dem att andmat är mums så han håller karet fritt från detta. Har en annan flytväxt som är mer storbladig så den blir inte lika tät och ljusdämpande, något som givetvis är behändigt.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5972

      #77
      Ursprungligen postat av Moving Waves
      När jag läser om schackbräden verkar det som att de är svårlekta, dåliga föräldrar samt att ynglen är så små att nyckläck artemia är för stort. Verkar tufft, tycker yngel är skitkul. Någon som har erfarenhet av lek på dessa?
      Lek ja, men har aldrig klarat rommen från att mögla. Har till och med en lek på en av mina YT filmer.

      Ursprungligen postat av Moving Waves
      nannacara taenia C90.. har väl haft den förstnämnda, vad har du att säga om den? Funkar mer än en hane i ett så pass litet kar?
      Mycket trevlig!

      Det fungerade inte med två hannar i mitt 540 kar. Den dominanta hanen brydde sig inte om honorna förrän han hade fått död på den andra hanen. Det var utstuderat hur han simmade omkring och letade efter honom.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • pelle
        • January 2002
        • 419

        #78
        Ursprungligen postat av c90368
        Lek ja, men har aldrig klarat rommen från att mögla. Har till och med en lek på en av mina YT filmer.



        Mycket trevlig!

        Det fungerade inte med två hannar i mitt 540 kar. Den dominanta hanen brydde sig inte om honorna förrän han hade fått död på den andra hanen. Det var utstuderat hur han simmade omkring och letade efter honom.
        Jo, jag har gjort precis samma erfarenhet som dig Mats. Jag har också haft D.Filamentosus i ett par omgångar. I mitt tycke är det en svår art att hålla och föröka. Och de är väldigt aggressiva inom arten. Men däremot inte mot andra arter.
        Jag hade också en hane som stressade ihjäl en annan hane. Och honorna håller på likadant mot varann.

        Så det är inte en art som är lämplig att hålla i kolonier enligt mina erfarenheter. Men de är otroligt vackra och personliga om de hålls parvis. Jag vet att många inte håller med om att de beter sig som du och jag skriver, så det kanske är skillnad på individer?
        Per

        Kommentar

        • pelle
          • January 2002
          • 419

          #79
          Ursprungligen postat av Moving Waves
          Ja, jag läste tidigt om att nästan alla som säljs som viejita eg är macmasteri så det har jag räknat med, har bara inte brytt mig om att verifiera det.
          Jo visst är han fin, en lustig egenskap han har är att han lärde sig av nyckelhålen när han gick med dem att andmat är mums så han håller karet fritt från detta. Har en annan flytväxt som är mer storbladig så den blir inte lika tät och ljusdämpande, något som givetvis är behändigt.
          Kul och mycket intressant att du nämner detta att han äter andmat! Jag har funderat en hel del över detta att vissa apistogramma arter äter vegetabilier. Hittills har jag bara stött på en Apisto art som äter "grönsaker" och det är A.Steindachneri, de äter gröna ärter emellanåt, men dock inte andmat (vore fint om de skulle göra det, har massor!!)

          Och första tillfället jag märkte det, var när jag matade Nyckelhåls ciklider (kan det vara ett sammanträffande?) med ärtor.
          Numera matar jag mina Steindachneri med ärtor cirka en gång i veckan.
          Per

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            #80
            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Ja visst är de! Vilken variant har de i butiken? Jag har beckfordi och den blir kanonsnygg när den stadgat sig i karet, kan se lite blek ut i butiken.
            Det är beckfordi de har. Grymt söta! Blir nog antingen de eller marmorbilbukar om det här akvariet blir verklighet (måste bara övertala mina antiakvarieföräldrar först).

            Planerar ju att proppa ett ev. kar fullt med äppelträdsgrenar (blir intressant att se hur pH/KH påverkas, ser det som ett litet experiment), botten täckt av eklöv, en och annan javaormbunke och så hela ytan täckt med musselblommor. Hade ingen aning om att tex. Borelliis naturliga biotop alltså INTE ser ut ungefär så. Vet ni något om hur Nannacara Anomalas naturliga biotop ser ut?

            Ståtlig "Vieijita"-hane förresten

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #81
              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Nu blev det mycket text ett tag, balanserar ut det med en bild på min ståtliga Viejitahane (visst, det är oftast macmasteri eller hybrid som säljs under det namnet men jag fortsätter kalla den det). Köpte honom nästan av barmhärtighet då han var så liten, blek och tanig. Även om han inte har så hemskt mycket rött i sig som en del firrar så tycker jag ändå han är kanonfin nu när fenorna tagit längd. Tyvärr lite suddig bild.
              [ATTACH=CONFIG]44906[/ATTACH]
              fin hane du har där! har också en macmasteri hane. det jag tänkte på var att de ser exakt lika dana ut, förutom att din hanes första ryggfensstråle är svart. kan det vara olika?
              btw dom är riktigt fina gillar det blåa i ansiktet, det bryter mot det röda.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5972

                #82
                Ursprungligen postat av c90368
                Dicrossus filamentosus
                Lek ja, men har aldrig klarat rommen från att mögla. Har till och med en lek på en av mina YT filmer.



                Mycket trevlig!
                Nannacara taenia

                Det fungerade inte med två hannar i mitt 540 kar. Den dominanta hanen brydde sig inte om honorna förrän han hade fått död på den andra hanen. Det var utstuderat hur han simmade omkring och letade efter honom.
                Ursprungligen postat av pelle
                Jo, jag har gjort precis samma erfarenhet som dig Mats. Jag har också haft D.Filamentosus i ett par omgångar. I mitt tycke är det en svår art att hålla och föröka. Och de är väldigt aggressiva inom arten. Men däremot inte mot andra arter.
                Jag hade också en hane som stressade ihjäl en annan hane. Och honorna håller på likadant mot varann.

                Så det är inte en art som är lämplig att hålla i kolonier enligt mina erfarenheter. Men de är otroligt vackra och personliga om de hålls parvis. Jag vet att många inte håller med om att de beter sig som du och jag skriver, så det kanske är skillnad på individer?
                Lite svårt att veta vad du har svarat på Pelle?

                Jag kan kan nog svar själv, men då gäller det bägge fiskarna i inlägget ovan.

                D.Filamentosus finns det bara en dominant hane. Men det kan och troligtvis finns ett antal hanar som gömmer sig som honor. Mitt rekord är en hane som gömde sig över ett år, innan han blommade ut och tog över den dominerande hanes roll.

                nannacara taenia ja här är det enkelt, inga gömda hanar som honor! Finns det en hane i karet utöver HSB så finns det bara en väg, döden!
                Senast redigerad av c90368; 27 May 2011, 23:50.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5972

                  #83
                  Ursprungligen postat av pelle
                  Hittills har jag bara stött på en Apisto art som äter "grönsaker" .
                  Jag hade ärt ätande Ap förut, jag vet att jag skrev om dem i min Ap tråd. Men minnet är kort och den tråden är lång!

                  Dessutom verkar den tråden har gått till den eviga vilan i arkivet, jag har tröttnat på att väcka den till liv
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • pelle
                    • January 2002
                    • 419

                    #84
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Lite svårt att veta vad du har svarat på Pelle?
                    Jag läste tydligen ditt inlägg väldigt slarvigt! De kommentarer du gjorde ang. N.Taenia, kopplade jag till Filamentosus.
                    Men mina kommentarer gäller fortfarande D.Filamentosus.
                    Och när det gäller båda Nannacara arterna Anomala och Taenia, så är min uppfattning att de är riktigt tuffa. Betydligt skarpare mot andra arter, och inom arten jämfört med Apistogramma arter.
                    Per

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      #85
                      Händer det något i karet? Undrar lite ang. N. Beckfordi (har köpt mig ett gäng nu), är det bara hanarna som har "silvertippar" på fenorna under magen? Är lite osäker på vilka som är honor respektive hanar i det gäng jag köpt Hur många har du förresten?

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #86
                        Tja det händer väl inte så hemskt mycket, apistogrammorna leker ibland, var ett tag sen nu dock, och det tuffar på. Tror pennfiskarna släpper lite rom ibland som säkert äts upp direkt. Honorna ser nämligen väldigt romstinna ut emellanåt. Har planer på att flytta över ett par till ett mindre kar för att få resultat men jag har inte kommit igång med de tilltänkta småkaren än, blir nog under semestern om det är risigt väder.

                        Jo könsskillnader är som du säger silvertoppar på analfenorna på hanarna, de blir också rödare och större när de växer till sig. Man kan också se vilka som är hanar på att de har sina gulliga brottningsmatcher. Honorna har lite mer guld på kroppen, särskilt ett streck längs kroppen som inte hanarna har. Jag har 14st.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Vimsa
                          • November 2008
                          • 768

                          #87
                          Så honorna har inga silvertoppar alls? Tycker redan om dem mycket, efter bara några dagar, känns som att det var ett bra köp Köpte åtta stycken, men ska nog utöka med 4-6 st till nästa gång jag får lön

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #88
                            Lite men inte lika mycket som hanarna. Tycker det är lätt att se skillnad när de vuxit till sig och acklimatiserat sig i karet så vänta du så kommer du se.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Vimsa
                              • November 2008
                              • 768

                              #89
                              Ah, okej Har några som är rödare och som har tydligare silvertoppar - förmodligen hanar - men eftersom jag hur som helst inte ska odla så spelar det ju ingen större roll. Tack för hjälpen

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                #90
                                När jag var inne och uppdaterade en annan tråd tänkte jag att jag kan skriva lite om vad som händer även i detta kar. Som jag tidigare skrivit har jag haft svårt att undvika att slänga i en massa växter och därmed frångått idén på svartvatten. Så jag har kört ett sorts mellanläge med surt vatten och en hel del växter, vilket gett rätt svängiga phvärden. Har iof inte mätare men tofsalgerna har trivts iaf även om jag inte haft större bekymmer, de är så lätta att bekämpa med hett vatten.
                                Dock börjar jag tänka om. Har ju som bevisat för mig själv att det gick fint att hålla vattnet surt och gött och skiftar nu till att detta ska bli mer växtbetonat. Tack vare torven i botten och det sura vattnet har alla växter vuxit som tokar så förutsättningarna finns redan. Jag kommer nu försöka fasa upp surheten långsamt med små vattenbyten med lite högre ph och dunka i fler växter. Ska fylla botten med m. Tenellum och e.magdalensis och därtill kommer h. pinnatafida bli ny huvudväxt. Har dem redan i karet och de trivs som tusan allihop. Är särskilt förtjust i pinnatafidans växtsätt som är rätt unikt. Den fäster gärna på rötter och skickar utlöpare i luften som tar fäste och då blir det en fantastiskt tät känsla. Färgen är ju också helt underbar med mörkröda stammar och utlöpare, röda undersidor på bladen med mer grönt på ovansidorna. Urtjusig!
                                Tanken är att dvärgarna kommer trivas ännu bättre och jag hoppas att vattnet blir lite stabilare så jag får bättre överlevnad på macmasteri, där jag trots massor av lekar fortfarande bara har en överlevande juvenil. Han bor i det större karet för han var så hungrig på sina småsyskon.
                                Har haft två par dorsigeror i det större sa-karet som bägge lekt regelbundet men inte lyckats hålla sina yngel vid liv. De har extremt små och många yngel så tertrorna där har frossat. Dessutom har det varit trångt för alla lekvilliga fiskar som fått trängas om de bästa reviren. Slutsatsen blev att flytta ett par dorsigeror till detta kar vilket redan är gjort. Initialt var macmasterihanen rätt hård mot dem men nu är dorsigerahonan leksugen (efter knappt en vecka i karet och då hade de precis haft en kull innan flytt!) så de börjar ta sin plats nu. Borde ha ägg inom bara nån dag. Har förresten en kull frisimmande macmasteri också så det är skön action i detta kar nu!
                                Har inte guldmedlemskap för tillfället men jag kan ju alltid slänga upp en rulle på youtube, ska bara vänta tills mörkret lägger sig.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...