105l svartvatten "dvärghimlen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    #31
    Så otroligt fint akvarium, härifrån kommer jag ta med mig mycket inspiration till mitt 120liters som just nu är nerpackat i kartong.

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #32
      Ursprungligen postat av Falconer
      Så otroligt fint akvarium, härifrån kommer jag ta med mig mycket inspiration till mitt 120liters som just nu är nerpackat i kartong.
      Tack och kul att höra att det inspirerar!

      Ynglena lever ännu, otroligt charmigt att se hur hon vallar runt dem, knallgul och uppspänd!
      Har fått igång lite artemia och även köpt ett finkornigt granulat som jag blev rekommenderad men när jag väl var klar att mata dem hade hon redan vallat in dem i kokosnötsskalet för natten. Men kolglödstetrorna och de andra Viejitorna blev stormförtjusta.

      I övrigt verkar karet funka bra, växterna (särskilt stjärngräset) trivs och fiskarna verkar glada och aktiva. Verkar nog ha varit en omotiverad död han dog Viejitahanen, men jag ska som sagt ta det piano med att skaffa en ny. Tror det är skönast för mamma apisto att få valla yngel i lugn och ro utan en ny invånare.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #33
        Super snyggt kar!
        Väldigt snygga viejitor också =)

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #34
          Ynglen är nu borta allihopa. Tror det var svårt för dem att få i sig mat, försökte ge dem nykläckt artemia och minigranulat men jag såg aldrig någon äta. Kul så länge det varade dock.

          Tyvärr är det ett litet problem i relation till att jag fått camallanus i karet. Viejitahonan som vallat yngel visade först tecken men jag tror även de andra har det. Verkar dock begränsat till cikliderna. När väl alla yngel var borta såg jag ingen räddning för honan som hade dem då hon var rätt långt gången i sjukdomen. Dissekerade henne för nyfikenhets skull och hennes tarmsystem var bara ett stort masknystan. Minst 20 maskar var det. Tror jag besparar er bilder denna gång...
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5972

            #35
            Kan detta vara orsaken?

            Andra Camallanusarter har exklusivt Cyklops som mellanvärd
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #36
              Ursprungligen postat av c90368
              Kan detta vara orsaken?

              Andra Camallanusarter har exklusivt Cyklops som mellanvärd
              Hur menar du? Att maskarna använder artemia som mellanvärd och således dödar ynglen? Eller att jag fått camallanus från artemian?

              Min teori är att camallanus kom med frysmat/någon fisk redan när viejitahonan gick i stora karet och att det bara tagit ett tag innan det synts tillräckligt. Är ingen parasit jag haft pejl på tidigare så det hade nog kunnat uptäckas i ett tidigare skede och därmed kanske ursrunget hade varit lättare att utröna. Det är dock relativt ointressant, nu gäller det att bli av med skiten.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5972

                #37
                Hur menar jag?

                Jo, jag blev lite nyfiken på hur man får tag på sådana här maskar, inte för jag vill ha dem!

                Kollade bakåt och det har inte ramlat in så mycket ny fisk hos dig och det är ingen vanlig sjukdom, enligt vad jag vet?

                Så jag letade lite och hittade den här sidan, som du säker redan har läst.

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Hallander
                  • August 2010
                  • 580

                  #38
                  Ditt kar har du verkligen lyckats med, var riktigt läckert ! Blev avundsjuk nu

                  Sen har jag en fråga till dig också, såg din ena firre.

                  Vad är det för en sort ?

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #39
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Hur menar jag?

                    Jo, jag blev lite nyfiken på hur man får tag på sådana här maskar, inte för jag vill ha dem!

                    Kollade bakåt och det har inte ramlat in så mycket ny fisk hos dig och det är ingen vanlig sjukdom, enligt vad jag vet?

                    Så jag letade lite och hittade den här sidan, som du säker redan har läst.

                    http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=65&site=1
                    Vad jag läst så får man det genom fisk, kanske oftare genom VF sådan då, eller frysmat. Kan också sprida sig med växter, håvar o dyligt från infekterade kar. Känner mig ganska clueless vad det gäller den biten faktiskt, är dock så att en akvariebutik jag handlat från har rätt dålig pejl på läget så det är väl den huvudmisstänkta källan. Japp jag har läst den sidan, en bra sammanfattning. Har kollat och maskmedel med rätt medel finns på mitt lokala apotek så jag ska påbörja den behandlingen snart. Men jag överväger att skaffa ett mindre plastkar som sjukstuga, får se hur jag löser det.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #40
                      Ursprungligen postat av Hallander
                      Ditt kar har du verkligen lyckats med, var riktigt läckert ! Blev avundsjuk nu

                      Sen har jag en fråga till dig också, såg din ena firre.

                      Vad är det för en sort ?
                      Tack tack!
                      Fisken är en Apistogramma Viejita, en hanne. Dock gick han bort oförklarligt för en tid sedan tyvärr. Akvarielusten är inte på topp nu med alla dödsfall och maskinvasioner men det ska nog vända.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Hallander
                        • August 2010
                        • 580

                        #41
                        Ja det tycker jag ! Synd om ett sådant läckert kar ska försvinna, tycker du ska köra igång igen, blir inte bättre utav att hänga läpp
                        Tack för svaret !

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #42
                          Känsliga läsare varnas!

                          Det här är alltså delar av inälvorna från Viejitahonan som fick gå länge med parasiten eftersom hon vallade yngel. När de väl var borta fanns det ingen anledning för henne att plågas längre, tror hon var för sjuk för att kunna räddas. Även med rätt behandling hade nog hennes inre tagit för mycket stryk av parasiten tänkte jag.

                          Vid dissekering bekräftades mina tankar, hon hade riktigt mycket parasiter. Det stora röda till höger tror jag är lever, möjligtvis matsäck. Fanns en mindre röd grej som jag gissar var hjärta där också, alternativt att det var levern. Sen ska det vara mest tarmar i övrigt men som ni ser är det istället mest ett myller av röda parasitmaskar...
                          Bifogade filer
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Falconer
                            • November 2005
                            • 786

                            #43
                            Vad händer med ditt snygga kar? Vill härma dig men har bara 54 liter.

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #44
                              Har varit på att uppdatera denna tråd men en del har hänt i karet.

                              Fick hålla på länge att kämpa mot camallanusparasiten men nu verkar karen friska. Kommer att återupprepa medicinering igen för att vara på den säkra sidan men nu när alla fiskar är friska känns akvarielusten på topp igen och jag vågar köpa fisk igen.

                              En liten layoutjustering har gjorts, har ansat rejält i växtligheten och slängt ned ett par rötter till för att ytterligare bryta upp siktlinjerna i karet så chanserna till fungerande revir ökar. Plus att det ser trevligt ut med massor av rötter förstås. Planterade även lite småskott av Echinodorus tenellus som om den tar sig nog kommer passa fint. Slängde ned de senaste rötterna på lunchrasten häromdagen så det ska justeras lite men jag slänger upp ett par bilder på karet ändå.

                              I fiskväg ser det ut så här i karet:
                              * 2st Bolivianska fjärilsciklider, båda hanar. De gick i stora karet förr men fick flytta för medicinering och nu tycker jag de passar in sämre i stora efter en rescape där så de får gå här så länge. Har inte riktigt bestämt hur jag ska göra med dessa, om jag ska försöka få tag på nya honor eller. De funkar fint här, även om den dominande har ett revir på majoriteten av karet kan den mindre dominante ändå ha ett litet revir i fred så det funkar.
                              * 5st Nannostomus Beckfordi. Guldpennfisk eller vad man kallar dem på svenska(?), som var och ska bli fler. Honorna var känsligare för parasiten så det är 4+1 just nu. Tycker de är helsköna i sin ryckiga stil och hanarnas ständiga kraftmätningar genom brottningsmatcher är roliga. Ska köpa 8-10 st till.
                              * 5st Ancistrus av varierande ålder, ett vuxet lekpar.
                              * 5st Otocinclus som troligen flyttar till stora karet för att ansluta till de 5. Iställer kommer jag nog köpa några Pitbull pleco som jag varit sugen på ett tag och finns i en butik i stan till bra pris.

                              Detta kar kommer jag att utnyttja även som avlastnings/lekkar till det stora så beroende på utvecklingen med lekpar och sånt är tanken att jag ska kunna flytta in fiskar för lek i detta kar, främst apistogrammor.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1026_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 244,5 KB
ID: 2130572Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1029_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 292,2 KB
ID: 2130573
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Eidesdotter
                                • December 2009
                                • 219

                                #45
                                Ursprungligen postat av Moving Waves
                                Iställer kommer jag nog köpa några Pitbull pleco som jag varit sugen på ett tag och finns i en butik i stan till bra pris.
                                Snyggt kar!
                                Kan verkligen rekommendera Pitbull plecon. Skaffade 3 st tidigare i vintras och de äter alger som galningar, rör inte växterna, växer bra och är allmänt trevliga att ha. Kan vara svåra att hitta emellanåt, de är grymma på kamoflage, men rätt aktiva och fartiga också, så de är sällan osynliga några längre stunder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...