Gör om, gör rätt, gör snyggt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #16
    Angående bakgrunden är det som folk redan sagt tålamod som gäller, men det är det värt, när man tömmer ett kar för att fixa till det så gör man det ordentligt för annars kommer det störa dig varje gång du kollar på karet

    Angånde filterboxen så finns det tre bra alternativ som jag ser det. Det första och enklaste skulle vara att sätta BTN fram till filterboxen sen plantera täckande växter framför boxen. Alternativ två är ju som du sagt tidigare att bygga filter bakom din BTN-bakgrund och slita ut filterboxen. Alternativ tre är att skaffa ett ytterfilter och sen köra BTN på hela bakgrunden, det är det alternativet jag hade valt, då kan du öka filtervolymen också Att ha lite överdriven filtervolym är aldrig fel

    Angående olika nivåer på botten så har jag silikonat fast stenar som en mur i mitt kar innan jag fyllt upp med sand. Kolla början på mitt projekt så ser du vad jag menar, detta kan man ju göra med rötter och liknande åxå. Funkar jättebra att sätta sten sen lite filtermatta bakom så sanden inte rinner genom

    Lycka till!
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Whizzer
      • May 2005
      • 498

      #17
      Hallå hallå! Senaste nytt!!
      Jag har fått ett erbjudande på en BTN miniamazonas bakgrund! Snokat runt lite bland trådarna här o försöker hitta bilder på kar med denna bakgrund.. det går sådär måste jag säga Om nån har några, så posta dessa gärna!

      En annan sak, hur meckigt är det att göra eget superfilter bakom bakgrunden? O är det värt det? För isåfall ryker filterboxen ögonaböj om jag bestämmer mej för en hel bakgrund.. hade gärna provat med moduler, men vet inte hur jag ska kombinera dom så det blir snyggt

      Annars vill jag ha ett bra tips på ytterfilter till ett vision 450L kar?

      O så var det det där med stagen i karen.. vågar man "skära" bort dom på nåt sätt för att få i en bakgrund?
      Whizzer
      http://ninavarblane.blogspot.com

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #18
        Ursprungligen postat av Whizzer
        Hallå hallå! Senaste nytt!!
        Jag har fått ett erbjudande på en BTN miniamazonas bakgrund! Snokat runt lite bland trådarna här o försöker hitta bilder på kar med denna bakgrund.. det går sådär måste jag säga Om nån har några, så posta dessa gärna!

        En annan sak, hur meckigt är det att göra eget superfilter bakom bakgrunden? O är det värt det? För isåfall ryker filterboxen ögonaböj om jag bestämmer mej för en hel bakgrund.. hade gärna provat med moduler, men vet inte hur jag ska kombinera dom så det blir snyggt

        Annars vill jag ha ett bra tips på ytterfilter till ett vision 450L kar?

        O så var det det där med stagen i karen.. vågar man "skära" bort dom på nåt sätt för att få i en bakgrund?
        Vet inte om jag sett någon här med BTN Miniamazonas men det borde gå att googla.

        http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...541&gid=292201 Här har du DRDs ar med en Btn miniamazonas och käre DRD har fått det riktigt snyggt enligt mig, lite fler rötter, mer ljus och mer växter hade jag dock satsat på, men det är ju jag det

        Gällande filter så är det lättaste och i min åsikt bästa ett ytterfilter, jag hade nog tittat på tex eheim 2078 eller varför inte ett fluval fx5.

        Stagen kan du utan problem plocka bort medan du sätter i en bakgrund men de måste på igen innan vattenfyllning
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Whizzer
          • May 2005
          • 498

          #19
          Det är kalassnyggt! Allra tjusigast vore förstås med den däringa jätte BTN amazonas bakgrunden, med trädet/rötterna i mitten.. men då ska ju karet vara modell lite större för att komma till sin rätt

          O nu har jag börjat förstå varför alla (de flesta) inte kör med möbelkar, utan vanliga rektangulära.. inte en massa mittstag o annat tjafs att bråka med
          Whizzer
          http://ninavarblane.blogspot.com

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #20
            Ursprungligen postat av Whizzer
            Det är kalassnyggt! Allra tjusigast vore förstås med den däringa jätte BTN amazonas bakgrunden, med trädet/rötterna i mitten.. men då ska ju karet vara modell lite större för att komma till sin rätt

            O nu har jag börjat förstå varför alla (de flesta) inte kör med möbelkar, utan vanliga rektangulära.. inte en massa mittstag o annat tjafs att bråka med

            du har faktiskt mittstag på de flesta större vanliga kar också, speciellt de som är i helglas, själv tycker jag att det inte finns något fulare än akvarium med aluram Men det är ju en smaksak, personligen kommer jag alltid köra helglas, men jag har ju också dille på lite udda mått

            Förlåt att det tog mig så lång tid att svara i din tråd osv, har haft fullt upp med monster(ungar) och träning hehe
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Whizzer
              • May 2005
              • 498

              #21
              Ursprungligen postat av Marnat
              själv tycker jag att det inte finns något fulare än akvarium med aluram
              Åh härligt med ett erkännande! Precis så tycker jag oxå, men har inte vågat skriva det offentligt
              Whizzer
              http://ninavarblane.blogspot.com

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #22
                Ähh det är manligt med aluramskar =)

                Mittstag kommer man inte i från om inte karet är litet.... Vissabakgrunder kommer i fleradelar annars kan det bli till att såga/skära den i delar om du inte får i det på annat sätt ellrr lossa staget under bakgrunds monteringen och stadga med tvingar eller dylikt under tiden sedan åter montera staget det är inget nice o få över 300 L vatten på golvet för fåfängas skull =)...
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Whizzer
                  • May 2005
                  • 498

                  #23
                  Jag funderar på om man inte skulle kunna lirka bort översta plastramen med tillhörande mittstag.. har bara inte fått tummen ur o känt efter (just eftersom karet är fyllt med 450L vatten kanske...)
                  Men flytten närmar sej o fiskarna ska snart få flytta till ett mindre kar och detta ska börja tömmas
                  Whizzer
                  http://ninavarblane.blogspot.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...