Gör om, gör rätt, gör snyggt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Gör om, gör rätt, gör snyggt!

    Klistrar in min nystartade tråd här efter tips från coachen

    Tjenare!
    Länge sen man var inloggad här, intressena går i vågor kan man säga

    Jo nu behöver jag er expertishjälp! Det är så att vi, äntligen, har hittat ett hus som vi båda gillar och dessutom köpt det! Tjohoo!

    I dagsläget har vi bara 1 kar igång (hade 3 ett tag när vi var som värst) och det är ett Juwel vision 450L. Eftersom vi varit på gång med hus i över ett års tid så har akvariehobbyn legat mkt på is, inga nya fiskar, växter eller annat har inhandlats just med tanke på ev flytt.. Tror det simmar 18st fiskar i karet just nu allt som allt..

    Har ett 100L kar där jag tänkt flytta invånarna ett tag tills dess att flytten är överstökad, dvs när karet står på rätt plats o inredningen blivit som jag önskat.
    Som vi vet så flyttar man ju inte runt på akvarium så himla lätt, defintivt inte de som väger lika mycket som detta (eller mer!) Kommer ihåg hur jäkla tungt det var när det var tomt o vi släpade hem det från butiken, uj uj uj

    Jag har alltid varit förälskad i BTN bakgrunderna o det är ju det jag önskar mest av allt att få stoppa ner i karet nu när jag får möjlighet att starta om det.


    Problemen är:
    • Jag har satt dit Juwels egna (fula) bakgrund i karet, o det rejält
    • På Vision-karet finns 2 mittstag som inte direkt sitter lösa
    • Den fula klumpiga filterboxen
    Ja jag vet att BTN har slimline-varianten, o ja, jag har funderat på dessa oxå, men jag tycker inte att de är några likvärdiga substitut för originalen, tyvärr.

    Jag vet oxå att BTN har lösa moduler som man kan pussla ihop, men jag vet inte vilka bitar jag ska ha för att få ihop det.

    O den där filterboxen.. suck.. jag vet att vissa har plockat bort denna o gjort eget filter på baksidan av bakgrunden, men då måste man ju få till det ordentligt o bra. Inte roligt att ringa till Juwel när man har förstört det: "Jo jag har en liten liten fråga; säg att om man råkade ta bort filterboxen och nu funkar den inte längre, går det på garantin då?"
    Skulle inte tro det va?

    Nå? Är det nån som har några kreativa idéer på hur jag ska gå tillväga? Nån som har suttit i liknande sits tidigare?


    Dessutom:
    Har kört med finkornig sand/grus i flera år nu, och tröttnat på den flata botten.. det lutar åt att bli sjösten igen så att man kan bygga lite olika nivåer på botten (eller vad man ska kalla det). Dessutom upplever jag det lättare att hålla rent o snyggt. Men då blir väl pansarmalarna ledsna Fast jag tycker ju att det är allra snyggast med den ljusa sanden..

    Åh vilka dilemman! Men nu ska jag sluta tjata o invänta alla bra idéer o förslag som jag kommer att få
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Whizzer

    Dessutom:
    Har kört med finkornig sand/grus i flera år nu, och tröttnat på den flata botten.. det lutar åt att bli sjösten igen så att man kan bygga lite olika nivåer på botten (eller vad man ska kalla det). Dessutom upplever jag det lättare att hålla rent o snyggt. Men då blir väl pansarmalarna ledsna Fast jag tycker ju att det är allra snyggast med den ljusa sanden..

    Åh vilka dilemman! Men nu ska jag sluta tjata o invänta alla bra idéer o förslag som jag kommer att få [/INDENT]


    det övriga lämnar jag till folk som begriper det bättre än mig.

    men det går visst att ha corys med engelsk sjösten.

    hade ett tag den vanliga pansarmalen med sjösten, kornstorlek 3-4 mm.

    nu har jag köpt mig en ny säck med sjösten som ligger på 2-3 mm, vilket borde vara ännu bättre.

    men det är borderline om man kör på minsta sjösten och grövsta sanden i utseende.

    sedan skall man kanske fundera på vilka corys man skall ha....ju mer färger i fisken, desto mörkare botten
    för att de skall färga ut ordentligt....och den minsta sjöstenen tycker jag är ljus som fasen.....

    kanske mörknar med tiden i karet....



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Whizzer
      • May 2005
      • 498

      #3
      Jag har haft sterbai's corysar o tror nog att jag vill fortsätta med dessa framöver, tycker de är söta o personliga

      Just nu har jag nån grövre sandvariant. Har haft Biltemas blästersand i ett mindre kar för att testa detta fenomenala som gjorde alla så exalterade. Det resulterade i cyano, så jag är skeptisk.. cyano var ok i ett 60L kar, men inget jag önskar få i 450-karet
      Whizzer
      http://ninavarblane.blogspot.com

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Whizzer
        Jag har haft sterbai's corysar o tror nog att jag vill fortsätta med dessa framöver, tycker de är söta o personliga

        Just nu har jag nån grövre sandvariant. Har haft Biltemas blästersand i ett mindre kar för att testa detta fenomenala som gjorde alla så exalterade. Det resulterade i cyano, så jag är skeptisk.. cyano var ok i ett 60L kar, men inget jag önskar få i 450-karet
        betvivlar att det var sanden som gjorde att det kom cyano.....

        hade ett häftigt utbrott av cyano i 240 karet för ett tag sedan.......där är det sjösten, 3-4mm.....

        aldrig haft cyano i andra kar med sand från biltema...



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Whizzer
          • May 2005
          • 498

          #5
          Man kanske skulle våga prova ändå? Men sand då, går det att bygga nivåskillnader med det i karen? Få till mer djup o så?
          Whizzer
          http://ninavarblane.blogspot.com

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Whizzer
            Man kanske skulle våga prova ändå? Men sand då, går det att bygga nivåskillnader med det i karen? Få till mer djup o så?


            uppriktigt sagt så får jag inte ens till olika nivåer med grov sjösten.

            efter ett tag så har de eländiga firrarna och snäckorna alltid bökat runt så att det blir jämt.........



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • J.Milton
              • January 2010
              • 674

              #7
              Lägg frigolit i olika nivåer under sanden såfår du ditt landskap. Funkar bra.
              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
              Blogg+Galleri

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Har inte frigolit för stor flytkraft, måste man inte silikon fast bitarna då?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  använd hellre filtermattor isf......tänker på mitt eländiga trial med frigoskivor....blev som en sa,,,väldig flytkraft....

                  även om man använder 12 tuber med silikon, så kan man ge sig fan på att det släpper ungefär 12 sekunder
                  efter man har inrett karet färdigt, och satt sig ner med whiskeyn och skall beundra skapelsen, men så släpper det,
                  upp flyger frigon, med stenar, blommor, sand, upp i armaturer, som ramlar ner bredvid karet, tuttar fjutt på
                  gardinen, som i sin tur tuttar fjutt på barskåpet.....och då är det inte roligt längre.....



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • firejackan
                    • August 2004
                    • 616

                    #10
                    om det där är sant, fy fan alltså xD

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #11
                      Har du cilikonat fast bakgrunden rejält??
                      Annars går det att bända loss den försiktigt man kan EVENTUELLT VÄRMA LITE PÅ silikonet med en värme pistol från utsidan så blir det lite mer medgörligt sedan är det skrapa som gäller.
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • Whizzer
                        • May 2005
                        • 498

                        #12
                        Det där med att lägga nåt i botten var oerhört smart! Det har jag inte ens tänkt på
                        Har sett att flera lagt liggunderlag i botten av sina kar, antar att det ska fungera som lite tryckutjämnande?

                        Nån som lagt olika bottenlager i karet innan sanden fyllts på? Bild på resultatet?

                        Jag fasar för mitt tålamod när jag ska börja bända loss den där bakgrunden.. kommer att bli många pauser och lika många svordomar (om inte mer)
                        Whizzer
                        http://ninavarblane.blogspot.com

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Du kan ju sätta BTN-bakgrunden på den gamla.
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • Whizzer
                            • May 2005
                            • 498

                            #14
                            Ursprungligen postat av Saturnus80
                            Du kan ju sätta BTN-bakgrunden på den gamla.
                            Så skulle man ju kunna göra, men du blir jag ju av med ytterligare yta i karet.. hmm.. dilemma..
                            Whizzer
                            http://ninavarblane.blogspot.com

                            Kommentar

                            • J.Milton
                              • January 2010
                              • 674

                              #15
                              Haft frigolit i ett kar, byggde en förhöjnig i ena hörnet. Så täckte botten 1 och en halv gång med 20mm skiva.
                              Inga problem med att det flöt upp, dock hade jag i rätt mycket stenar innan jag fyllde i med vatten (ciklid kar)
                              Men borde ju gå att hitta nått annat material som inte har så mycket flytkraft.
                              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                              Blogg+Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...